Katás egyéni vállalkozás indítása

Az lenne a kérdésem, hogy ha hónap végén indítom el a webes ügysegéden a kata adózású új egyéni vállalkozásomat, akkor sikeres regisztráció esetén már erre a hónapra is be kell fizessem az 50 ezer forintos adót? Vagyis érdemes megvárni elsejét az űrlap benyújtásával?
A másik kérdésem, hogy az iparűzési adóval kapcsolatos bejelentésen kívül, ha jól értem, nincs egyéb benyújtandó dokumentum a tevékenység megkezdéséhez és az első számlák kiállításához (alanyi ÁFA mentes lennék).

0 pont pont pont

30 válasz

Üdvözlöm!
Mindenképp várja meg az elsejét, a fizetendő adó miatt. A biztosítási jogviszony akkor a vállalkozásra akkor jön létre, ha a T1041-es nyomtatvány kitöltésre kerül. Arra kell figyelni, ha ez a főállása ne csak a vállalkozást hozza létre, hanem a saját biztosítási jogviszonyát is. (Azt fejből nem tudom, hogy a webes ügysegéden is megteheti-e ezt a bejelentést, vagy csak a 1041-es nyomtatványon, de a nyomtatványon biztosan.) Ezen kívül a T101 nyomtatványt is ki kell tölteni. Ekkor jön teljes körűen létre a vállalkozás, és saját biztosítása is. Az alanyi mentesség a webes ügysegéden választható az áfánál, azzal kapcsolatban más dolog nincs.

Üdvözlettel:
G & B Iroda

0 pont pont pont

Köszönöm gyors válaszát!
A webes ügysegéden be tudom jelölni a "Bejelentem, mint főállású kisadózó, hogy biztosításom ezen bejelentéssel jön létre." mezőt, tehát T1041-es nyomtatvány már nem kell, ha jól értelmezem.
Ha jól olvasom a T101-es nyomtatvány adószám igénylésére szolgál. A webes ügysegédben jelezni kell, hogy rendelkezem-e adószámmal vagy sem. A jó sorrend ezek szerint először T101-sel adószámot igényelni, majd a kapott adószámot beírni az ügysegéd megfelelő rovatába az egyéni vállalkozás bejelentésénél. (Kérdés, hogy amúgy adószám nélkül nem hoz-e létre automatikusan a nav adószámot a részemre a vállalkozás bejegyzésénél)

1 pont pont pont

Szívesen!
A sorrend az, hogy első a webes segéd, második a 101. Azért mert az adószámot automatikusan képezik. Ugyanakkor be kell jelenteni a vállalkozás székhelyét, telephelyét, ha engedélyköteles az ide vonatkozó adatokat. Továbbá iratmegőrzés, esetleges meghatalmazott stb. Úgyhogy első a webes felület, második a nyomtatvány.

1 pont pont pont

Kedves Péter!

A webes ügysegéddel hozza létre az egyéni vállalkozását, kap adószámot, választja ki adózási módját (KATA) és rendelkezik a biztosítotti jogviszonyáról. A T1041-es nyomtatvány benyújtására nincs szükség.

A T101-es nyomtatvány pontos megnevezése idén: 17T101E

Ezen kívül még a kötelező kamarai regisztrációt kell elvégeznie.

3 pont pont pont

Abban nem voltam biztos, hogy a webes felületen a biztosítás is bejelölhető, azért is írtam fentebb ezt, de akkor ezek szerint bejelölhető, így akkor tényleg nincs szükség a 1041-re.

0 pont pont pont

Kedves Péter!
Az elmúlt héten indítottam egy új egyéni vállalkozást a webes ügysegéden keresztül. Előtte egy NAV-os ügyintézővel is egyeztettem. Az adószámot már a bejelentés alkalmával megképezték, ezért külön a 17T101E-re nem volt szükség. Azt csak abban az esetben kellene beadni, ha egyéb bejelentésre váró adat is rendelkezésre áll (pl. engedélyköteles telephely). A 17T1041-es nyomtatvány semmiképpen sem kell.
Üdvözlettel
Nagy Szabolcs

4 pont pont pont

Tisztelt Péter!
A fentieken túl be kell jelentkezni a székhely szerinti önkormányzathoz (ha telephely is van oda is) az iparűzési adó hatálya alá. Az adó alapja többféle módszerrel is megállapítható, de KATA alanyként választhatja pl. tételes adót. A tételes adó összege 50.000.-Ft/év (tört év esetén időarányosan kevesebb), amit akkor érdemes választani, ha az árbevétel eléri, vagy meghaladja a 3.125.000.- Ft-ot. Ebben az esetben nem kell év végén bevallást beadnia. (Arra vigyázzon, hogy ha székhely és telehely is van a tételes adó önkormányzatonként 50.000.-Ft, meg kell gondolni, hogy úgy is megéri-e.)
A 101E nyomtatványt az iratőrzés helyének bejelentésére be szoktam adni.
Üdvözlettel: W. Katalin

1 pont pont pont

Kedves Kérdező

Az első a webes ügysegéd, utána a 17T101E, ahol szintén nyilatkozik arról, hogy milyen formában lesz KATA-s (főállású vagy sem) valamint arról, hogy a magasabb összegű adót kívánja-e megfizetni. Be kell még jelentkezni az önkormányzathoz, előtte érdemes mérlegelnie. hogy az árbevétele eléri-e majd a 2500 eFt vagy sem. Mert, ha nem akkor nem érdemes a tételes adóra bejelentkezni. Ha nem áfa körös akkor nem kötelező bankszámlát nyitnia. De a Kamarához be kell jelentkezni és a kamarai hozzájárulásra az 5000 Ft-ot megfizetni. Az 50. 000 Ft-os Katás arányosítani nem lehet bármelyik nap is jön létre a vállalkozása azt teljes hónapra meg kell fizetni.

0 pont pont pont

Köszönöm a válaszokat!
Lenne még egy kérdésem. Folyamatban lévő címnyilvántartásba vétel alatt lévő saját tulajdonomban álló ingatlanba be tudom jegyezni a vállalkozást? Tehát okoz-e problémát a bejegyzésnél, ha a jegyzői (?) címnyilvántartásban még nem szerepel a székhelyként megadott cím, viszont helyrajzi számmal tudom igazolni, hogy saját tulajdonú az ingatlan, a földhivatali tulajdoni lapon is szerepel a cím. Bejegyezhető-e vállalkozás helyrajzi szám alapján?

0 pont pont pont

Kedves Péter!
A székhely címe lehet helyrajzi szám is.
Nem a székhely címének milyenségén van a hangsúly, hanem:
1, az ingatlan tulajdonosi hozzájárulása fontos illetve ha saját tulajdonban van az ingatlan, akkor erre nincs szükség. Tulajdoni lapot vagy tulajdonosi hozzájárulást szoktak kérni, igazolásként.
2, hogy a hatóságok által könnyen megtalálható legyen. Érdemes illetve kötelező kiírni a székhelyre a vállalkozó nevét vagy a vállalkozás nevét, jól látható helyre.
Amikor az ingatlan megkapja végleges címét, érdemes a helyrajzi számot egy változásbejelentés formájában lecserélni a webes ügysegéden.

2009. évi CXV. törvény
az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről
6. §(3) A székhely, telephely, fióktelep fogalmára a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (a továbbiakban: Ctv.) rendelkezéseit kell alkalmazni. Mely:

2006. évi V. törvény
a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról
7. §(4)36 Cég székhelye, telephelye és fióktelepe olyan ingatlan lehet, amely a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára a cég jogosult.

Sok sikert!
Etzelsdorfer Ildikó

2 pont pont pont

Üdvözlet!
kb 1,2 millios havi bevetel eseten is lehetek KATA-s? Milyen fizetesi kötelezettsegeim vannak ekkor eves, vagy havi szinten? Nagyon köszönöm!

0 pont pont pont

Tisztelt Lukács András!

A tévhitekkel ellentétben a KATA törvény nem korlátozza a bevételek nagyságát. Annyi a különbség, hogy - teljes éves folyamatos működést feltételezve - az éves szintű 12 M Ft feletti bevételrészre 40% mértékű adót kell megfizetnie tárgyévet követő év február 25-ig. Havi adófizetési kötelezettségét (25/50/75 eFt) ez a tény nem érinti.

Tehát ha az adóévi működés időtartama alatt egy-egy hónapban bevételei meghaladják az 1 M Ft-ot, éves szinten nem feltétlenül keletkezik 40%-os adó fizetési kötelezettsége. Nem teljes éves működést feltételezve a működés hónapjai és 1 M Ft szorzatát meghaladó bevételrészre kell megfizetnie a 40%-os adót.

1 pont pont pont
  • +1  Pontos, körültekintő válasz!
    2017.09.30. Mart László

Tisztelt Kérdező és Kedves Kollégák!
Szeretném megvédeni a G&B irodát azzal az állításával kapcsolatban, hogy T1041-es nyomtatvány kitöltését javasolta. Tény, hogy jelenleg már nem kell, de elég sok bizonytalanság volt a KATA bevezetésekor, azért erről ne feledkezzünk el! Nekem is több egyeztetésem volt a NAV-val, egyablakos rendszerre hivatkoznak, de azért semmi hátrány nincs belőle ha valaki beküldi, csak felesleges. Szintén ez a helyzet a T101E- nyomtatvánnyal. Az adószámot automatikusan megképzik és minden adat továbbításra került a NAV felé, tehát nem kell kitölteni. Persze ha a későbbiekben valamelyik adózási formáról áttérni kíván, esetleg KATA hatálya alatt táppénzre megy, akkor be kell adni a nyomtatványt. Persze abból baj nincs ha az ember mégis beadja ügyfélkapus vállalkozásindítást követően csak felesleges. Arról nem is beszélek, hogy ha valaki az ügyfélkapus vállalkozásindítást követően nyújtja be a T101E nyomtatványt, semmi lényeges új információt nem tud közölni, csak akkor ha változásbejelentést jelöli be. Az ÁNYK egyértelműen ki is írja, hogy a vállalkozás adatait az okmányirodánál kell bejelenteni (megyjegyzem itt: webes ügysegéd) Teljes mértékben egyet tudok érteni Komplex 78 Bt. álláspontjával.
Mart László

0 pont pont pont

Kedves Mart László!

Van baj, ha beadja a T1041-et, mert utána keresik a 08-asokat...

0 pont pont pont

Kedves Gergő!

Kedves Gergő!
Nyugodtan kereshetik, mivel Katás-nak nem kell beadnia az T1041-es nyomtatványt, 08-as nyomtatvány esetén pedig úgy is munkaviszonyról vagy megbízási jogviszonyról lehet szó, ezeket az alkalmazottak után küldjük, legfeljebb az 58-as nyomtatványokat kereshetnék, de mivel a katás-nak nem kell küldeni ilyen bevallásokat, így nyugodtan kereshetik, felesleges beküldeni is, valamint keresgélni is.
Mégis én úgy gondolom, hogy a felesleges adminisztratív körökön kívül semmi kár nem érheti az ügyfelet, aki így járt el, csupán feleslegesen dolgozott a nyomtatványok kitöltésével.
Üdvözlettel:
Mart László

0 pont pont pont

Kedves Kérdező!
még pár apróság, amiről tudnia kell, ha vállalkozása van.
A kamaráról se feledkezzen meg, 5 napon belül regisztrálnia kell, és megküldeni nekik az évi 5000 ft-os hozzájárulást.
Ha programmal számláz, be kell jelenteni a NAV-nak a programot. ("számlázó" nevű nyomtatványon, ÁNYK-val kitöltve elektronikusan)
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
Üdvözlettel
Lengyel Krisztina

1 pont pont pont

Kedves Kérdező!
Még valami eszembe jutott: nem csak helyi ip. adó van. Meg kell nézni, hogy a lakóhelye szerinti önkormányzatnál milyen helyi adónemek vannak. (kommunális, építmény, stb) ami már felmerül, ha a lakóhelyén székhelyet , vagy telephelyet üzemeltet. Nem minden kerület egyforma, többféle adónem, és több variáció lehet. El kell olvasni a helyi rendeleteket.
Üdvözlettel
Lengyel Krisztina

1 pont pont pont

Üdvözlet!
Azt szeretném kérdezni, hogy amennyiben adószámos magánszemélyként indítok katás vállalkozást, kapok új adószámot, vagy marad a régi?

Köszönettel:
Dancsó Mónika

0 pont pont pont

Kedves Mónika!

Egy adózónak csak egy adószáma lehet, amikor elindítja a KATA-s vállalkozást akkor jelölni kell hogy már rendelkezik adószámmal, marad a régi.

Üdv: Király Kinga

0 pont pont pont

Üdvözletem!
Lenne egy kérdésem. KATA-s vállalkozással lehet külföldön dolgozni? És ha igen, milyen nyomtatvány szükséges hozza? Köszönettel: P. Orsolya

0 pont pont pont

Kedves Kérdező!

A válaszom az hogy lehet, azt hogy milyen nyomtatvány kell hozzá az attól is függ, hogy megalapított-e már a vállalkozás vagy most fogja alapítani. Amennyiben most fogja a webes ügysegéden kell közösségi adószámot igényelni. Ha már megalapított közvetlenül a NAV-tól kell kérni. A fordított áfa-fizetés szabályai szerint kell számlát kiállítania, és havi áfa bevallást, valamint ha közösségi partner felé értékesít, vagy onnan fogad, akkor közösségi összesítőt kell beküldenie a NAV-nak. Továbbá kérdés, hogy termékértékesítésről vagy szolgáltatás nyújtásáról van e szó. Alanyi mentes státusz mellett is, keletkezhet áfa fizetési kötelezettség egyes speciális esetekben, de bevallási kötelezettség áfa fizetési kötelezettség nélkül is fennáll bizonyos esetekben. Szerintem célszerű a bejelentések és bevallások kivitelezésével szakembert megbízni.

Üdvözlettel:
Mart László

0 pont pont pont

Szempillás vállallkozást szeretnék nyitni. Mi a teendőm, mi a menete. Telephelyengedélyt kell-e kérnem?
Köszönettel: Kovácsné

0 pont pont pont

Kedves Kérdező!
A kérdés korrekt megválaszolásához több információ szükséges, így csak röviden. Webes ügysegéden kell megnyitni a vállalkozást, majd adószám birtokában pénzforgalmi számlanyitás szükséges valamelyik banknál.
Ezt követően bejelentkezések a NAV felé, és a helyi iparűzési adó osztályhoz, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához. (Persze adózási formától függ, hogy milyen bejelentés tesz, illetve egyáltalán kell egyes helyekre még külön bejelentéssel élni.) Ezt követően a megalapítástól számítva és az első számla kiállítása közötti 15 napon belül a hatósági engedélyek beszerzését indokolt elvégezni.

Üdvözlettel:
Mart László

0 pont pont pont

40 éves korkedvezménnyel mentem nyugdijba. Egy kórházban dolgozom megbizással nyugdij mellett. Feljánlottak egy újabb munkát egy projektbe, Ezt KATÁSként kívánom igénybe vennii, a projjektnek is jó, ha számlás vagyok. Úgy tudom ha 25000 Ft-ot kell fizetnem. Érdekődnék összeér e a két jövedelem a megbizás és a Katás, mert akkor túllép a keresetkorláton, vagy a KATA nem számit bele. Köszönöm

0 pont pont pont

Kedves Edit!
Kérem pontosítsa kérdését, mert a felvázolt esetben több oldalról is vannak összegszerűsített korlátok.
KATA keret, alanyi adómentesség értékhatára, nyugdíjhoz kapcsolódó jövedelemkorlát?
Jelenleg munkaszerződéssel vagy megbízási szerződéssel dolgozik? A projektet is a kórház indítja vagy ott más szervezet lesz a kifizető?
Üdvözlettel
Felgyői Könyvelőiroda

0 pont pont pont

Üdvözlöm!
Azt szeretném kérdezni, hogy a székhely engedélyt hol kell intézni? Az okmànyirodában kell leadnom? Köszönöm a válaszát!

0 pont pont pont

űdvözlöm az lenne a kérdésem hogy kettös álampolgár vagyok magyarországon van bejelentett munkaheljem van magyarországi lakcimem de nem állandó csak tartózkodási hej rendelkezem adó kártyával szeméjigazolványal lehetek e katás

0 pont pont pont

Kedves György!

Igen lehet. A tartózkodási hely székhelyként való használatához szüksége lesz egy tulajdonosi hozzájárulásra.
Üdvözlettel: Filus Jánosné

0 pont pont pont

Szép napot!

Nekem is lenne a témában kérdésem, mert eddig falakba ütköztem. Nappali tagozatos phd hallgató vagyok, amely jogszabályok szerint főállásnak számít, emellett rész munkaidőben pedagógusként dolgozom. Elkezdtem járni aranykalászos gazda tanfolyamra, melynek feltétele volt, hogy legyek őstermelő. Mivel még csak tanulom, így nincs bevételem ilyen téren, és nem is várható ebben az évben. A gubanc itt kezdődik, hogy egy nagy tananyagfejlesztési projekt miatt szeretném a KATA-s adózást választani (havi 25ezer). Könyvelő segítségével elindítottuk a bejelentést, de hibaüzenettel zárt: "A közölt adatokban a társhatóság hibát talált, melynek elhárítása ügyintézői közreműködést igényel. Kérjük fáradjon be a székhelye szerinti illetékes hivatalba személyes ügyintézésre." Telefonon érdeklődtem rögtön a hivatalban, illetve a NAV zöld vonalán, de senki sem tudott segíteni, mindenki a másikra mutogat. Ki fog, tud nekem ebben segíteni, hogy elindulhasson a vállalkozásom?

0 pont pont pont

Kedves Katalin!
Szerintem az őstermelői igazolványt hiányolják, amit a falugazdánál tud intézni, utána ennek a számával kell bejelentkeznie a NAV-hoz.
Üdvözlettel: Filus Jánosné

0 pont pont pont

Az Ön válasza

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ