Katás egyéni vállalkozás indítása

Az lenne a kérdésem, hogy ha hónap végén indítom el a webes ügysegéden a kata adózású új egyéni vállalkozásomat, akkor sikeres regisztráció esetén már erre a hónapra is be kell fizessem az 50 ezer forintos adót? Vagyis érdemes megvárni elsejét az űrlap benyújtásával?
A másik kérdésem, hogy az iparűzési adóval kapcsolatos bejelentésen kívül, ha jól értem, nincs egyéb benyújtandó dokumentum a tevékenység megkezdéséhez és az első számlák kiállításához (alanyi ÁFA mentes lennék).

0 pont pont pont

26 válasz

Üdvözlöm!
Mindenképp várja meg az elsejét, a fizetendő adó miatt. A biztosítási jogviszony akkor a vállalkozásra akkor jön létre, ha a T1041-es nyomtatvány kitöltésre kerül. Arra kell figyelni, ha ez a főállása ne csak a vállalkozást hozza létre, hanem a saját biztosítási jogviszonyát is. (Azt fejből nem tudom, hogy a webes ügysegéden is megteheti-e ezt a bejelentést, vagy csak a 1041-es nyomtatványon, de a nyomtatványon biztosan.) Ezen kívül a T101 nyomtatványt is ki kell tölteni. Ekkor jön teljes körűen létre a vállalkozás, és saját biztosítása is. Az alanyi mentesség a webes ügysegéden választható az áfánál, azzal kapcsolatban más dolog nincs.

Üdvözlettel:
G & B Iroda

0 pont pont pont

Köszönöm gyors válaszát!
A webes ügysegéden be tudom jelölni a "Bejelentem, mint főállású kisadózó, hogy biztosításom ezen bejelentéssel jön létre." mezőt, tehát T1041-es nyomtatvány már nem kell, ha jól értelmezem.
Ha jól olvasom a T101-es nyomtatvány adószám igénylésére szolgál. A webes ügysegédben jelezni kell, hogy rendelkezem-e adószámmal vagy sem. A jó sorrend ezek szerint először T101-sel adószámot igényelni, majd a kapott adószámot beírni az ügysegéd megfelelő rovatába az egyéni vállalkozás bejelentésénél. (Kérdés, hogy amúgy adószám nélkül nem hoz-e létre automatikusan a nav adószámot a részemre a vállalkozás bejegyzésénél)

1 pont pont pont

Szívesen!
A sorrend az, hogy első a webes segéd, második a 101. Azért mert az adószámot automatikusan képezik. Ugyanakkor be kell jelenteni a vállalkozás székhelyét, telephelyét, ha engedélyköteles az ide vonatkozó adatokat. Továbbá iratmegőrzés, esetleges meghatalmazott stb. Úgyhogy első a webes felület, második a nyomtatvány.

1 pont pont pont

Kedves Péter!

A webes ügysegéddel hozza létre az egyéni vállalkozását, kap adószámot, választja ki adózási módját (KATA) és rendelkezik a biztosítotti jogviszonyáról. A T1041-es nyomtatvány benyújtására nincs szükség.

A T101-es nyomtatvány pontos megnevezése idén: 17T101E

Ezen kívül még a kötelező kamarai regisztrációt kell elvégeznie.

3 pont pont pont

Abban nem voltam biztos, hogy a webes felületen a biztosítás is bejelölhető, azért is írtam fentebb ezt, de akkor ezek szerint bejelölhető, így akkor tényleg nincs szükség a 1041-re.

0 pont pont pont

Kedves Péter!
Az elmúlt héten indítottam egy új egyéni vállalkozást a webes ügysegéden keresztül. Előtte egy NAV-os ügyintézővel is egyeztettem. Az adószámot már a bejelentés alkalmával megképezték, ezért külön a 17T101E-re nem volt szükség. Azt csak abban az esetben kellene beadni, ha egyéb bejelentésre váró adat is rendelkezésre áll (pl. engedélyköteles telephely). A 17T1041-es nyomtatvány semmiképpen sem kell.
Üdvözlettel
Nagy Szabolcs

3 pont pont pont

Tisztelt Péter!
A fentieken túl be kell jelentkezni a székhely szerinti önkormányzathoz (ha telephely is van oda is) az iparűzési adó hatálya alá. Az adó alapja többféle módszerrel is megállapítható, de KATA alanyként választhatja pl. tételes adót. A tételes adó összege 50.000.-Ft/év (tört év esetén időarányosan kevesebb), amit akkor érdemes választani, ha az árbevétel eléri, vagy meghaladja a 3.125.000.- Ft-ot. Ebben az esetben nem kell év végén bevallást beadnia. (Arra vigyázzon, hogy ha székhely és telehely is van a tételes adó önkormányzatonként 50.000.-Ft, meg kell gondolni, hogy úgy is megéri-e.)
A 101E nyomtatványt az iratőrzés helyének bejelentésére be szoktam adni.
Üdvözlettel: W. Katalin

1 pont pont pont

Kedves Kérdező

Az első a webes ügysegéd, utána a 17T101E, ahol szintén nyilatkozik arról, hogy milyen formában lesz KATA-s (főállású vagy sem) valamint arról, hogy a magasabb összegű adót kívánja-e megfizetni. Be kell még jelentkezni az önkormányzathoz, előtte érdemes mérlegelnie. hogy az árbevétele eléri-e majd a 2500 eFt vagy sem. Mert, ha nem akkor nem érdemes a tételes adóra bejelentkezni. Ha nem áfa körös akkor nem kötelező bankszámlát nyitnia. De a Kamarához be kell jelentkezni és a kamarai hozzájárulásra az 5000 Ft-ot megfizetni. Az 50. 000 Ft-os Katás arányosítani nem lehet bármelyik nap is jön létre a vállalkozása azt teljes hónapra meg kell fizetni.

0 pont pont pont

Köszönöm a válaszokat!
Lenne még egy kérdésem. Folyamatban lévő címnyilvántartásba vétel alatt lévő saját tulajdonomban álló ingatlanba be tudom jegyezni a vállalkozást? Tehát okoz-e problémát a bejegyzésnél, ha a jegyzői (?) címnyilvántartásban még nem szerepel a székhelyként megadott cím, viszont helyrajzi számmal tudom igazolni, hogy saját tulajdonú az ingatlan, a földhivatali tulajdoni lapon is szerepel a cím. Bejegyezhető-e vállalkozás helyrajzi szám alapján?

0 pont pont pont

Kedves Péter!
A székhely címe lehet helyrajzi szám is.
Nem a székhely címének milyenségén van a hangsúly, hanem:
1, az ingatlan tulajdonosi hozzájárulása fontos illetve ha saját tulajdonban van az ingatlan, akkor erre nincs szükség. Tulajdoni lapot vagy tulajdonosi hozzájárulást szoktak kérni, igazolásként.
2, hogy a hatóságok által könnyen megtalálható legyen. Érdemes illetve kötelező kiírni a székhelyre a vállalkozó nevét vagy a vállalkozás nevét, jól látható helyre.
Amikor az ingatlan megkapja végleges címét, érdemes a helyrajzi számot egy változásbejelentés formájában lecserélni a webes ügysegéden.

2009. évi CXV. törvény
az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről
6. §(3) A székhely, telephely, fióktelep fogalmára a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (a továbbiakban: Ctv.) rendelkezéseit kell alkalmazni. Mely:

2006. évi V. törvény
a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról
7. §(4)36 Cég székhelye, telephelye és fióktelepe olyan ingatlan lehet, amely a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára a cég jogosult.

Sok sikert!
Etzelsdorfer Ildikó

2 pont pont pont

Üdvözlet!
kb 1,2 millios havi bevetel eseten is lehetek KATA-s? Milyen fizetesi kötelezettsegeim vannak ekkor eves, vagy havi szinten? Nagyon köszönöm!

0 pont pont pont

Tisztelt Lukács András!

A tévhitekkel ellentétben a KATA törvény nem korlátozza a bevételek nagyságát. Annyi a különbség, hogy - teljes éves folyamatos működést feltételezve - az éves szintű 12 M Ft feletti bevételrészre 40% mértékű adót kell megfizetnie tárgyévet követő év február 25-ig. Havi adófizetési kötelezettségét (25/50/75 eFt) ez a tény nem érinti.

Tehát ha az adóévi működés időtartama alatt egy-egy hónapban bevételei meghaladják az 1 M Ft-ot, éves szinten nem feltétlenül keletkezik 40%-os adó fizetési kötelezettsége. Nem teljes éves működést feltételezve a működés hónapjai és 1 M Ft szorzatát meghaladó bevételrészre kell megfizetnie a 40%-os adót.

1 pont pont pont
  • +1  Pontos, körültekintő válasz!
    2017.09.30. Mart László

Tisztelt Kérdező és Kedves Kollégák!
Szeretném megvédeni a G&B irodát azzal az állításával kapcsolatban, hogy T1041-es nyomtatvány kitöltését javasolta. Tény, hogy jelenleg már nem kell, de elég sok bizonytalanság volt a KATA bevezetésekor, azért erről ne feledkezzünk el! Nekem is több egyeztetésem volt a NAV-val, egyablakos rendszerre hivatkoznak, de azért semmi hátrány nincs belőle ha valaki beküldi, csak felesleges. Szintén ez a helyzet a T101E- nyomtatvánnyal. Az adószámot automatikusan megképzik és minden adat továbbításra került a NAV felé, tehát nem kell kitölteni. Persze ha a későbbiekben valamelyik adózási formáról áttérni kíván, esetleg KATA hatálya alatt táppénzre megy, akkor be kell adni a nyomtatványt. Persze abból baj nincs ha az ember mégis beadja ügyfélkapus vállalkozásindítást követően csak felesleges. Arról nem is beszélek, hogy ha valaki az ügyfélkapus vállalkozásindítást követően nyújtja be a T101E nyomtatványt, semmi lényeges új információt nem tud közölni, csak akkor ha változásbejelentést jelöli be. Az ÁNYK egyértelműen ki is írja, hogy a vállalkozás adatait az okmányirodánál kell bejelenteni (megyjegyzem itt: webes ügysegéd) Teljes mértékben egyet tudok érteni Komplex 78 Bt. álláspontjával.
Mart László

0 pont pont pont

Kedves Mart László!

Van baj, ha beadja a T1041-et, mert utána keresik a 08-asokat...

0 pont pont pont

Kedves Gergő!

Kedves Gergő!
Nyugodtan kereshetik, mivel Katás-nak nem kell beadnia az T1041-es nyomtatványt, 08-as nyomtatvány esetén pedig úgy is munkaviszonyról vagy megbízási jogviszonyról lehet szó, ezeket az alkalmazottak után küldjük, legfeljebb az 58-as nyomtatványokat kereshetnék, de mivel a katás-nak nem kell küldeni ilyen bevallásokat, így nyugodtan kereshetik, felesleges beküldeni is, valamint keresgélni is.
Mégis én úgy gondolom, hogy a felesleges adminisztratív körökön kívül semmi kár nem érheti az ügyfelet, aki így járt el, csupán feleslegesen dolgozott a nyomtatványok kitöltésével.
Üdvözlettel:
Mart László

0 pont pont pont

Kedves Kérdező!
még pár apróság, amiről tudnia kell, ha vállalkozása van.
A kamaráról se feledkezzen meg, 5 napon belül regisztrálnia kell, és megküldeni nekik az évi 5000 ft-os hozzájárulást.
Ha programmal számláz, be kell jelenteni a NAV-nak a programot. ("számlázó" nevű nyomtatványon, ÁNYK-val kitöltve elektronikusan)
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
Üdvözlettel
Lengyel Krisztina

1 pont pont pont

Kedves Kérdező!
Még valami eszembe jutott: nem csak helyi ip. adó van. Meg kell nézni, hogy a lakóhelye szerinti önkormányzatnál milyen helyi adónemek vannak. (kommunális, építmény, stb) ami már felmerül, ha a lakóhelyén székhelyet , vagy telephelyet üzemeltet. Nem minden kerület egyforma, többféle adónem, és több variáció lehet. El kell olvasni a helyi rendeleteket.
Üdvözlettel
Lengyel Krisztina

1 pont pont pont

Üdvözlet!
Azt szeretném kérdezni, hogy amennyiben adószámos magánszemélyként indítok katás vállalkozást, kapok új adószámot, vagy marad a régi?

Köszönettel:
Dancsó Mónika

0 pont pont pont

Kedves Mónika!

Egy adózónak csak egy adószáma lehet, amikor elindítja a KATA-s vállalkozást akkor jelölni kell hogy már rendelkezik adószámmal, marad a régi.

Üdv: Király Kinga

0 pont pont pont

Üdvözletem!
Lenne egy kérdésem. KATA-s vállalkozással lehet külföldön dolgozni? És ha igen, milyen nyomtatvány szükséges hozza? Köszönettel: P. Orsolya

0 pont pont pont

Kedves Kérdező!

A válaszom az hogy lehet, azt hogy milyen nyomtatvány kell hozzá az attól is függ, hogy megalapított-e már a vállalkozás vagy most fogja alapítani. Amennyiben most fogja a webes ügysegéden kell közösségi adószámot igényelni. Ha már megalapított közvetlenül a NAV-tól kell kérni. A fordított áfa-fizetés szabályai szerint kell számlát kiállítania, és havi áfa bevallást, valamint ha közösségi partner felé értékesít, vagy onnan fogad, akkor közösségi összesítőt kell beküldenie a NAV-nak. Továbbá kérdés, hogy termékértékesítésről vagy szolgáltatás nyújtásáról van e szó. Alanyi mentes státusz mellett is, keletkezhet áfa fizetési kötelezettség egyes speciális esetekben, de bevallási kötelezettség áfa fizetési kötelezettség nélkül is fennáll bizonyos esetekben. Szerintem célszerű a bejelentések és bevallások kivitelezésével szakembert megbízni.

Üdvözlettel:
Mart László

0 pont pont pont

Szempillás vállallkozást szeretnék nyitni. Mi a teendőm, mi a menete. Telephelyengedélyt kell-e kérnem?
Köszönettel: Kovácsné

0 pont pont pont

Kedves Kérdező!
A kérdés korrekt megválaszolásához több információ szükséges, így csak röviden. Webes ügysegéden kell megnyitni a vállalkozást, majd adószám birtokában pénzforgalmi számlanyitás szükséges valamelyik banknál.
Ezt követően bejelentkezések a NAV felé, és a helyi iparűzési adó osztályhoz, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarához. (Persze adózási formától függ, hogy milyen bejelentés tesz, illetve egyáltalán kell egyes helyekre még külön bejelentéssel élni.) Ezt követően a megalapítástól számítva és az első számla kiállítása közötti 15 napon belül a hatósági engedélyek beszerzését indokolt elvégezni.

Üdvözlettel:
Mart László

0 pont pont pont

40 éves korkedvezménnyel mentem nyugdijba. Egy kórházban dolgozom megbizással nyugdij mellett. Feljánlottak egy újabb munkát egy projektbe, Ezt KATÁSként kívánom igénybe vennii, a projjektnek is jó, ha számlás vagyok. Úgy tudom ha 25000 Ft-ot kell fizetnem. Érdekődnék összeér e a két jövedelem a megbizás és a Katás, mert akkor túllép a keresetkorláton, vagy a KATA nem számit bele. Köszönöm

0 pont pont pont

Kedves Edit!
Kérem pontosítsa kérdését, mert a felvázolt esetben több oldalról is vannak összegszerűsített korlátok.
KATA keret, alanyi adómentesség értékhatára, nyugdíjhoz kapcsolódó jövedelemkorlát?
Jelenleg munkaszerződéssel vagy megbízási szerződéssel dolgozik? A projektet is a kórház indítja vagy ott más szervezet lesz a kifizető?
Üdvözlettel
Felgyői Könyvelőiroda

0 pont pont pont

Üdvözlöm!
Azt szeretném kérdezni, hogy a székhely engedélyt hol kell intézni? Az okmànyirodában kell leadnom? Köszönöm a válaszát!

0 pont pont pont

Az Ön válasza

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ