Többfajta szolgáltatást tartalmazó számla könyvelése

Szeretnénk egy kis szakmai segítséget kérni azon számlák könyvelése esetén, ahol a szolgáltatást végző szállító több soron tünteti fel az általa nyújtott szolgáltatásokat vagy a felhasznált anyagot.
Általánosságban az lenne a kérdésünk, hogy ilyen esetekben a számlán szereplő különböző szolgáltatásokat külön főkönyvi számra kell-e bontani, vagy csak a főtevékenységet figyelembe véve egy főkönyvi számra könyvelünk?

Példák:

1. Nyomtatványokat, irodaszereket forgalmazó cég egy számlán tünteti fel az irodaszert és a szállítást.
Ebben az esetben anyagra és szolgáltatásra külön könyvelünk, vagy irodaszerre könyveljük a számla teljes összegét.

2. Az utazási iroda egy számlán tünteti fel a szállásköltséget és az ehhez kapcsolódó foglalási díjat.
Jelenleg a szállásköltséget belföldi szállásra könyveljük, a foglalási költséget egyéb igénybe vett szolgáltatásra. Jó ez így, vagy szállásköltség a számla teljes összege?

3. A mobil parkolási szolgáltató egy számlán állít ki parkolási díjat és kényelmi díjat.
Külön könyvelendő belföldi utazási költségre és egyéb igénybe vett szolgáltatásra, vagy egybe könyvelendő utazási költségre?

4. A szállítóval irattárolási szerződésünk van. A számlán szerepelhet esetenként szállítási díj, adatszolgáltatási díj, iratfeldolgozási díj és irattárolási dobozok.
Ezeket jellegüknek megfelelően külön főkönyvi számra könyveljük, vagy könyvelhető egyben a főtevékenységnek megfelelően raktározási szolgáltatások főkönyvi számra?

Az elv tulajdonképpen mindenhol ugyanaz, csak ahol anyagköltséget is érint a könyvelés, ott iparűzési adó miatt fontos a helyes könyvelés.

Találtunk olyan szabályt, hogy ahol karbantartási szolgáltatást számláz ki a szállító, de a javítás következtében anyagköltség is felmerül, ott nem könyveljük az anyagot külön, hanem karbantartásra könyveljük a számla teljes összegét. Ezt jól tesszük?

A segítséget előre is köszönöm!

0 pont pont pont

3 válasz

Kedves Kérdező!
Mi a cég tevékenységi köre, ez határozza meg, hogy melyek a vállalkozás érdekében felmerülő közvetett és közvezlen költségek.
Ha ez meg van, akkor megcsinálod a számlakerettükröt.
Anynagköltséget 511
Igénybevett szolgáltatást 529
Parkolási szolgáltatás nem a vállalkozás érdekében igénybevett költség 8666 -tevékenységtől függ természetesen, könyvelném. Úgy bontod alá a számlkat ahogy akarod, de én mindent a helyére tennék. Költség haszon számviteli alapelvét alkalmaznám. Egy két ezer forintért biztos nem csinálnék alábontást.
Mart László

1 pont pont pont

Minden "kényelmi" szolgáltatás felveszi annak a terméknek, szolgáltatásnak az áfáját amihez kapcsolódik. Hiszen a nyomtatványt akarom megvásárolni elsődlegesen, így a szállítási költség a nyomtatvány árába beletartozik.
Vagy a telefonos parkolás "kényelmi"díját sosem venném igénybe. Kivéve, ha parkolni akarok. Így annak áfáját sem kérhetem vissza (ha....) Így a kényelmi díj együtt könyvelődik a parkolási díjjal.
Ja ! és az önkormányzat kifejezetten szereti azokat a számlákat kikapkodni, ellenőrzéskor, melyek egy számlán érkeztek, hogy anyag+szolgáltatás, és az anyagot a HIPA alapjába könyveljük, míg szolgáltatást nem. Győztes indoklása miatt, a karbantartás miatt vesszük igénybe elsődlegesen a szolgáltatást, így a karbantartás során felmerülő anyagköltség a szolgáltatáshoz tartozik. Azaz az egész számla kimarad a HIPA alapjából. Ezt kikerülni csak azzal lehet, ha a szervíz két számlát állít ki anyagról és szolgáltatásról. Ugyanis azt bebizonyítani, nem lehet, hogy direkt kértünk két számlát. Mondhatjuk, hogy elindultunk alkatrészt vásárolni, de kiderült, hogy a szervízben a legolcsóbb, így tőlük vásároltuk meg, aminek a beépítésével megbíztuk a szolgáltatót.

0 pont pont pont

Kedves Ágnes!
Én ezt a kérdést nem az áfa szemszögéből közelítem meg, hanem a számlákhoz kapcsolódó, nyereséget érintő adók irányából. Tehát: én is mindig külön könyvelem az anyagot, de soha nem teszem rá az igénybevett szolgáltatást. Tehát külön az irodaszer anyag, a szállítás mindig igénybevett szolgáltatás, alábontva persze szállítási költségre. Mert itt az iparűzési adó alapot nézzük. A többinél nincs akkora baj, hiszen mindenik szolgáltatás. Ezek alábontását annyira kell megcsinálni, amennyire fontos, hogy bizonyos dolgok jól látszódjanak külön is, főleg, ha ez elvárás a tulajdonos részéről. Van, aki figyeli, hogy mennyibe kerül a tisztítószer, az irodaszer, az előfizetett nyomtatványok, ügyvédi díj, könyvelési díj, stb. akkor ezeket mind alá kell bontani. És ha vannak olyan projektek, amiknél szintén fontos lehet a költségeket elkülönítve látni, de nem kérnek munkaszámos könyvelést, akkor azokat is külön lehet bontani.
Nagyon értékelem, hogy ennyire precízen szeretnél dolgozni, hogy megkérdezed erről mások véleményét is. Sok sikert a továbbiakba (is)!

1 pont pont pont

Az Ön válasza

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ