Rokkantsági ellátás után jár-e adókedvezmény?

Rokkantsági ellátásban részesülök 2015. augusztus 9-től. Szeretném megtudni, hogy jogosult vagyok-e bármilyen adókedvezményre, és ha igen milyenre? Besorolásom: D minősítési kategóriába tartozó.

Személyi adókedvezmény megilleti Önt, amit viszont csak akkor tud természetesen igénybe venni, ha van olyan adóköteles jövedelme amiből személyi jövedelem adót kell levonni. Az adóelőleg megállapitásánál is már a kifizető, munkáltató köteles figyelembe venni, ha nyilatkozik róla neki. A kedvezményt a súlyos fogyatékosságról szóló orvosi igazolás vagy a fogyatékossági támogatásra, rokkantsági járadékra való jogosultságról szóló határozat alapján lehet igénybe venni. Havi összege a mindenkori minimálbér 5 %-a . 2015-be 5250 Ft/hó

A rokkantsági ellátás és a járadék nem ugyanaz. Akkor
is jár az adókedvezmény?

A személyi jövedelemadó törvény a rokkantsági járadékot nevesíti a személyi kedvezményre jogosító körülménynek, a rokkantsági ellátást nem.
Ezért az első esetnek megfelelően érvényesítheti a kedvezményt, azaz a súlyos fogyatékosságot igazoló orvosi igazolást kell beszereznie. Ha az orvos igazolja a rokkantságát korábbra is az orvosi dokumentáció alapján, akkor nemcsak 2015. augusztustól, hanem a korábbi évekre (max. 5 év) visszamenőleg, önellenőrzéssel érvényesíteni tudja a kedvezményt. Az összeg évente változott.

Üdvözlöm .
Nem elég a rokkantsági ellátásról szóló határozat ? Külön igazolás is kell ?
Köszönettel : Both Lászlóné

Üdvözlöm!
Rokkantsági ellátásban részesülök 2019.02.01 óta. Szeretném megtudni, hogy jogosult vagyok-e bármilyen adókedvezményre, és ha igen milyenre? Besorolásom: C2 minősítési kategóriába tartozó.

Kedves Ilona!

Nem a besorolás számít, hanem a betegség BNO kódja. Ha ez szerepel a 335/2009. (XII. 29.) Korm. rendeletben, akkor jár rá adókedvezmény (https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0900335.KOR). A házi orvosnak, vagy a szakorvosnak le kell igazolnia azt, hogy a kedvezményre jogosító betegség mióta áll fenn. Ezt a tényt a NAV-val is közli. Amennyiben ez a betegség régebb óta fennáll, akkor az igazolás alapján a korábbi évek adóbevallásai önellenőrzéssel módosíthatók (jelenleg 2013-tól), és az orvos által leigazolt időponttól visszaigényelhető a kedvezmény.
Alapból a rokkantsági járadékosnak és a fogyatékossági támogatásban részesülőnek jár csak.

Üdvözlöm!
Meg tudnák mondani, hogy ezt a kedvezményt a bevallás melyik sorában lehet érvényesíteni?
köszönettel: Kollár Attila

Kedves Attila!

A B lap 45. sora, ide annyiszor 6.900 Ft-ot kell beírni, ahány hónapig fennállt ez az állapot.

nagyon szépen köszönöm! Üdv: Attila

Rokkant ellátásban részesülőnek kell e adózni ingatlan bérbeadás után és ha kell akkor mennyit?Köszönöm válaszát Varga Andrásné

A kérdésre adandó válasz kissé összetettebb annál, hogy pontos hányadot, összeget lehessen meghatározni.
Az ingatlan bérbeadás önálló tevékenységből származó összevont jövedelem. Az adóztatandó jövedelem a bevétel 90%-a, vagy az igazolt költségekkel csökkentett összege. Ezt 15% szja terheli. (Függetlenül a bérbeadó ellátási jogosultságától.)

Amennyiben az ellátását okozó állapota miatt súlyos fogyatékosság okán személyi kedvezmányre jogosult, ezt az összevont jövedelmet terhelő adó erejéig az éves SZJA bevallásában érvényesítheti.

Üdvözlettel, Kulcsár Erzsébet

Kedves Varga Andrásné!

A betegség BNO kódja alapján a háziorvos/vagy szakorvos tudja kiállítani a kedvezményre jogosító igazolást, ez ugyanis betegségekre és nem egészségi állapotra vonatkozik.
Az igazoláson szereplő betegség fennállásának kezdete dátumtól érvényesíthető, akár visszamenőleg is, max 5 évre.