Igazolás KATA

Szép estét mindenkinek!
KATA nyugdíjas kiegészítő vállalkozásom van. Egy cégnek fogok dolgozni, az egyéni vállalkozói igazolvány elektronikusan persze megvan, de kérnek egy olyan igazolást, hogy kisadózó vagyok. Honnan tudnám azt igazolni? A vállalkozói igazolványomon nincs rajta, mert amikor megkértem, még nem voltam kisadózó. Ügyfélkapum van, le lehet ezt esetleg valahonnan tölteni?

Köszönöm!
Mocselini József

Kedves József! Ügyfélkapujàba belépve a NAV törzsadatot kell lekérdezni, azon làtszik.

Így van, jól írja a kolléga. Egyébként amikor bejelentkezett a kata alá, akkor kapott róla határozatot. Arra érdemes még figyelnie, hogyha ténylegesen van fizikai vállalkozói igazolványa, akkor azt február 29-ig le kell adnia, mert visszavonják őket.

Még egy amire figyelnie kell, hogy a kata-s vállalkozásból származó jövedelme ne egy ügyféltől legyen, és ha többtől van akkor is figyelni kell, hogy az egy ügyféltől származó bevétel 50%-ot ne haladja meg a többiekhez viszonyitva, mert bújtatott munkaviszonynak számít.

Nyugodtan származhat egy ügyféltől az összes bevétel, nincs ilyen feltétel a kata törvényben. Csak a bújtatott munkaviszony pontjai közül kell megfelelni egynél többnek és már nincs is gond.

-1 pont pont pont

Mik a bújtatott munkaviszony pontjai? Én hitelközvetítő vagyok és nem származhat a jövedelmek csak egy alkusz cégtől, mert az MNB nem enged csak egy ilyen céghez regisztrálni.

Kata törvény 14.§ (3) bekezdés tartalmazza a pontokat:

A (2) bekezdésben foglalt vélelmet akkor kell megdőltnek tekinteni, ha az alábbi körülmények közül egynél több megvalósul:

a) a kisadózó a tevékenységet nem kizárólag személyesen végezte vagy végezhette;

b) a kisadózó a naptári évi bevételének legalább 50 százalékát nem a 13. § szerinti adatszolgáltatásra köteles személytől szerezte;

c) a 13. § szerinti adatszolgáltatásra köteles személy nem adhatott utasítást a tevékenység végzésének módjára vonatkozóan;

d) a tevékenység végzésének helye a kisadózó birtokában áll;

e) a tevékenység végzéséhez szükséges eszközöket és anyagokat nem a 13. § szerinti adatszolgáltatásra köteles személy bocsátotta a kisadózó rendelkezésére;

f) a tevékenység végzésének rendjét a kisadózó határozza meg;

g) * a kisadózó vállalkozás minden kisadózóként bejelentett tagja, illetve a kisadózó egyéni vállalkozó a naptári év egészében a 2. § 8. pont a) vagy g) alpont szerint nem minősül főállású kisadózónak feltéve, hogy a kisadózó vállalkozás naptári évi bevételének legalább 50 százalékát olyan személytől szerezte, akivel/amellyel a kisadózó a naptári évben nem állt a 2. § 8. pont a) vagy g) alpontban említett jogviszonyok egyikében sem.

Nem tudom mennyire releváns, de tudtommal például a három betűs német biztosításközvetítő cég rengetek alkalmazotta kata keretén belül számláz. Ez éves bevételük 100%-a ettől a cégtől van, de a vélelmek közül a c, d, e és f pont is simán megdől náluk, szóval semmi probléma. Allianzos biztosítós ismerősöm is van és is katázik. Igaz ők nem hitelközvetítők, hanem inkább biztosításokban, megtakarításokban utaznak ugye.