Ajándékozás után is adózni kell?

Tavaly az Eszközkezelő megvásárolta a házunkat 2M Ft-ért (kerekíteni fogok). Ezt az idén vissza akarjuk vásárolni. (Az eredeti tulajdoni hányad a következő: a feleségem és én 5-5%, a fiam és a lányom 45-45%.) A visszavásárlás után eladjuk a házat mondjuk 12M-ért még ebben az évben, és a gyerekek az ő részüket (10,8M Ft-ot) odaajándékozzák nekünk.(Bankszámláról bankszámlára, ajándékozási szerződés, minden, ami kell ilyenkor) és a feleségemmel veszünk egy 10M Ft-os kisebb házat. Ezek után hogyan kell adózni? Köszönettel

Kedves László!

Ha olyan egyszerűen akarok választ adni, hogy az eladott ingatlan után keletkezik-e adófizetési kötelezettség, akkor igen a válasz. Azonban fontos, hogy az ingatlan vagyonátruházása ajándékozás útján illetékköteles. Ez azonban nem az adót jelenti. Adó nem az ingatlan megszerzése, hanem az ingatlan további eladása miatt keletkezik. Ezért mindegy, milyen úton kapja Ön az ingatlant, amikor eladja, adózik. Nyilván a szerzéskori értéket, és egyéb elszámolható költséget le kell vonni az eladási árból, és csak a különbözet után kell adózni. Viszont az az érzésem, hogy a gyerekek bevonása csak bonyolítja a helyzetet, és az amúgy is fennálló adókötelezettség mellé létrehoz egy illetékfizetési kötelezettséget is. Azt kell végiggondolni, hogy őnekik mindenképpen benne kell-e szerepelni az ügyletben, vagy ez a lépés kihagyható.

Üdvözlettel:
G&B Iroda

Kedves László
A megoldást szerintem is eléggé túlbonyolítja, persze ennek az Önök részéről biztos meg van a magyarázata. Viszont azt megjegyezném, hogy egyenesági rokonok között az ajándékozás illetékmentes.
17. § (1)Mentes az ajándékozási illeték alól: 17 § 1) p) ( az ajándékozó egyenes ági rokona (ideértve az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolatot is), illetve házastársa által megszerzett ajándék, viszont, ahogy az előttem is írták, személyi jövedelemadó kötelezettség keletkezik.
Üdvözlettel
Kollár Andrea

Az előzőeket kiegészíteném azzal, hogy jelenleg az egyenes ági rokonok között, (szülő-gyermek) illetve örökbe fogadó-örökbe fogadott között és a házastársak között az ajándékozás illetékmentes. Az adó- és illetékterhek pontos meghatározásához javaslom adótanácsadó igénybevételét.

Üdvözlettel:
Somkuti Nándorné
Agro-Invoice Kft.

Tisztelt László!

Az idei tervezett vásárlást az eszközkezelőtől miért nem ejti meg ön és a felesége 50-50%-os tulajdoni hányaddal? (Az ehhez szükséges hiányzó forrást kaphatnák a gyerekeiktől kölcsön jogcímen.)

Ezt követően az eladás bevétele és esetleges adóköteles jövedelme is önöknél mint tulajdonostársaknál realizálódna. Megveszik az új kisebb lakást, visszafizetik gyerekeiknek a kölcsönt és nincs ajándékozás.

Az ingatlan eladásának tényét csak abban az esetben kell az adóbevallásban bevallani, ha van adófizetési kötelezettség, a fizetendő adót is ekkor kell kifizetni. Ennek ellenére az eladáskor (és vételkor is) ki kell tölteni a NAV adatlapot, melyben az adásvétel tényét rögzítik. Ezt az okiratszerkesztő ügyvédnél tehetik meg.

Bármely ingatlan átruházásából származó jövedelem adóját (vagy egy részét) akkor nem kell csak megfizetni, ha azt az átruházás évében, vagy az átruházás évét érintő bevallási időszakban a magánszemély saját maga, közeli hozzátartozója, élettársa részére idősek otthonában, fogyatékos személyek lakóotthonában vagy más hasonló (pl. ápolási) intézményben (az EU bármely tagállamában) biztosított férőhely megszerzésére fordítja. Ha az értékesítés évének adóbevallásáig nem fordította a befolyt vételárat az előzőekben felsorolt férőhely vásárlására, akkor az adót meg kell fizetni, de amennyiben az értékesítést követő 2 éven belül a fentiekkel megegyező férőhelyet vásárol, a megfizetett adót visszaigényelheti, az Adóhivatal köteles visszautalni.

A téma összetettségére tekintettel én is javaslom könyvelő, vagy adótanácsadó igénybevételét.

Üdvözlettel, Kulcsár Erzsébet

Köszönöm a válaszaikat,de még mindig vannak kérdéseim.Ha eredetileg négyen vagyunk(voltunk)tulajdonosok ezért valószínű,hogy négyen kell,hogy visszavásároljuk a házat.Kedves Kulcsár és Társa Kft azt,hogy'csinálhatnánk meg ezek után ,hogy 50-50%?Ezen kívül azt olvastam,hogy ha ebben az esetben a gyerekek odaajándkoznák az ő részüket nekünk,akkor az adó alapja a vételi ár 25%-ának a 16%-a.Jól olvastam?