Önkéntes magánnyugdíj utáni adózás

Üdv! Én csak annyit szeretnék kérdezni, hogy visszaigényeltem 10 év után az önkéntes magánnyugdíjamat, mikor, mennyi idő után kell adózni? 5 napja kaptam meg a pénzt. Válaszát előre is köszönöm.

Feltételezve, hogy nem a nyugdíjkorhatár elérését követően történt a kifizetés, az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás HOZAMA 10 év után szja mentes, a hozam fölötti tőkerész kifizetéskor viszont Szja (15%) és EHO (27%) köteles.

Az önkéntes nyugdíjpénztár az adóköteles kifizetések esetén SZJA előleget von le a kifizetés adóköteles részéből. A magánszemélynek az adóköteles jövedelmet egyéb jövedelemként, valamint a kifizető által levont adóelőleget a személyi jövedelemadó bevallásában szerepeltetni kell. A pénztár év közben, a SZJA levonásakor küld igazolást a tag részére az adókötelesen kifizetett összeg nagyságáról. Az igazolást meg kell őrizni és a kifizetés adóévéről készült bevallás elkészítésekor kell figyelembe venni.

Az adóköteles kifizetésből a magánszemélynek 27%-os EHO fizetési kötelezettsége is keletkezik, amelyet nem csak befizetnie, de be is kell vallania az éves személyi jövedelemadó bevallás keretében, mivel annak összegét a nyugdíjpénztár nem vonja le a kifizetéskor. Az EHO-t a bevallás benyújtására előírt határidőig, azaz 2017. május 20-ig kell megfizetni.