Helyi adó inkasszó

Vidéki önkormányzat inkasszózott az egyik vállalkozómnál. A 2019-ben indult vállalkozás a 2019-es bevallását 2020.09.29-én adja be (márciusi előleg 0, így szerintem a szeptemberi is 0, tehát csak az adót fizette meg), de az önkormányzat 10.07-én előírta neki 09.15-re az előleget és leemelte a számlájáról. Kérdésemre az ügyintéző hölgy azt válaszolta, hogy a vészhelyzeti rendelkezés nem írja felül a helyi adótörvény előlegmegállapítási paragrafusát, nekik ez jár. Abban azért igazuk van, hogy a cég nem küldött bejelentkező nyomtatványt, de azt gondolom, hogy ez két külön dolog, nem következik ebből az inkasszó. Véleményüket, segítségüket előre is megköszönve,
üdvözlettel:
Wimler Hanka

Kedves Wimler Hanka!

Bárhogy szeretném, nem tudom megnyugtatni Önt. Sajnos ez a vészhelyzet okozott némi problémát a jogszabályalkotás terén. A vészhelyzetre vonatkozó szabályok elsősorban a vállalkozások nyereségadójának bevallását, megfizetését tartotta szem előtt, némiképp kifelejtve az iparűzési adóval kapcsolatos kötelezettségeket. Mivel alapesetben is az iparűzési adó bevallási és fizetési határideje megegyezik a társasági adóéval, így értelemszerűen az iparűzési adóhoz kapcsolódó éves zárásnak határideje is szeptember 30-ára módosult. A jogszabályok a szeptember 15-i előlegfizetési határidőt nem rendezte, így az az eredetiek alapján megmaradt. Az Önkormányzatok úgy oldották meg ezt a problémát, hogy 09.15-én jobb híján a 2018-as bevallás azonos időszakában előírt előlegeket vették figyelembe és ezt az összeget kérték a vállalkozásoktól abban az esetben, ha addig az éves bevallás nem érkezett be hozzájuk. Mivel a 2020. szeptember 15.-i előleg a 2019-es éves bevallás, valamint a 2018-as éves bevallásban szereplő márciusi előleg közötti különbözet, így 2018-as bevallás nélkül a szeptemberi előleg megegyezik az éves bevallás összegével. A 2019-es évet záró bevallás határideje extrém módon későbbi volt, mint a bevallás alapján előírandó előleg. Így csak a bevallás leadását követően vált korrigálhatóvá az előleg. Erről ki is küldték a javítást követően az egyenleg értesítőt, valószínűleg elektronikus úton. Általában azért nem jellemző, hogy ilyen rövid időn belül inkasszózna az Önkormányzat, de jogilag van rá lehetősége.
Remélhetőleg ilyen gyors határidő módosításokra többet nem lesz szükség és akkor nem fordulnak elő hasonló anomáliák.