Nekünk nincs adószámunk, mert nincs semmilyen bevételünk, csak a közös költség.Viszont pályázaton csak úgy indulhatunk, kölcsönt csak úgy vehetünk fel ha van társasházi adószámunk.Ha megkérjük, akkor a továbbiakban milyen kötelezettségeink keletkeznek ebből?Kell évente adóbevallást készíteni? Mindössze 8 lakásos a ház.
Társasházi adószám
6 válasz
Az adózás rendjéről szóló törvény minden adózó számára előírja, hogy amennyiben adóköteles tevékenységet kíván folytatni, abban az esetben köteles az adószámának megállapítása végett az állami adó- és vámhatóságnál bejelentkezni. [Art. 16. § (2) bekezdés]
A társasház abban az esetben köteles adószámának megállapítása érdekében az állami adóhatóságnál bejelentkezni, amennyiben adóköteles tevékenységet kíván végezni, illetve valamely adó vagy költségvetési támogatás megállapítása, megfizetése, illetve kiutalása érdekében válik kötelezetté az adózás rendjéről szóló törvényben előírt adókötelezettségeinek teljesítésére. [Art. 14. § (1) bekezdés]
A társasház az adóköteles tevékenység megkezdése előtt az állami adó- és vámhatóságnál az erre a célra szolgáló nyomtatványon, írásban köteles teljesíteni a bejelentkezési kötelezettségét. [Art. 17. § (1) bekezdés c) pont]
További kérdéseivel kérem forduljon irodánkhoz, munkatársaink készségesen állnak rendelkezésére.
-
+1 Köszönöm
2016.04.15. Dékányné Kozma Judit
Saját tapasztalataimat veszem elő a válaszadásnál:
Adószám igénylése Társasház esetén nem kötelező, amennyiben nem végez adóköteles tevékenységet (pl. közös helyiség bérbeadása). A hitelfelvételhez adószámra mindenképp szükség van. Az adószámot a T201-es nyomtatványon lehet megigényelni.
A Társasháznak évente a 41-es nyomtatványt kell elküldenie Ügyfélkapun keresztül. Ezt nem kell beküldeni, ha nincs adóköteles bevétel, vagy az Szja. tv. 11. § (3) bekezdése szerint nem kell bevallani (pl kamatbevétel)
Ezen felül két bevallás fordulhat elő:
- 08-as, amennyiben a Társasház adóköteles jövedelmet juttatott magánszemélynek (ilyen például a közös képviselő, akinek a Társasház képviseleti díjat fizet havonta)
- 01-es, amennyiben a Társasház egyéb adónak alanya (pl rehab vagy cégautó adó). Ha alanya, de kötelezettsége nem keletkezik, akkor a bevallás helyett az NY nyomtatványon teljesíthető a bevallás.
További információk esetén állunk rendelkezésére.
-
+1
2016.04.15. Dékányné Kozma Judit
Ennek a kérdésnek a megválaszolásához fontos lenne tudni, hogy a "külsősök" milyen jogállásban, vagy alkalmazási minőségben végzik az adott munkát, tevékenységet. Ha munkaszerződés keretén belül takaríttat, akkor a munkaviszony létesítésekor a munkaviszony megkezdése előtt egy nappal a 17T1041-es nyomtatványon be kell jelenteni a takarítót mint munkaviszonnyal rendelkező biztosítottat. Ezt követően minden hónapban a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig be kell küldeni a 1708-as nyomtatványt, valamint ki kell fizetni a bevallott adót és járulékokat, valamint a nettó fizetést. Ha egyéni vállalkozót foglalkoztatnak, akkor nincs bérszámfejtési kötelezettség, majd a vállalkozó leadózza az általa választott adózási formától függően. Amennyiben a társasháznak bevétele keletkezik az Szja. törvény szerint adóbevallást kell készítenie mintha magánszemély lenne. Ez kicsit furán hangzik, de le kell adóznia a bevételét. Ennek az elmulasztásáért a NAV szankcionálhat.
Remélem sikerült segítenem.
Mart László
A társasházunknak adószámot kell kérnie, hogy számlát tudjon nyitni, mivel be akar lépni a lakástakarék rendszerbe. A NAV ehhez több más dokumentummal együtt tulajdoni lap beadását kéri. A tulajdoni lap kétféle lehet : 1. csak a társasház törzslapja, illetve 2. a törzslap mellé az albetéteket is ki lehet kérni. Az adószám igényléséhez szükség van-e az albetétek kikérésére is, vagy elegendő a törzslap? Az albetétek kikéréséval együtt ugyanis rémesen drága "mulatság" a tulajdoni lap igénylése, albetétenként 6250,- Ft.