Albérlet utáni adóbevallás

2019. szeptember 1-jétől ki van adva a lakásom albérletbe. Az albérlő azt mondta, hogy nem kér róla számlát. Lakásbérleti szerződést írtunk. Az albérlővel úgy állapodtunk meg, hogy fix albérleti díj + rezsi. Bementem a NAV-hoz, ott azt mondták, hogy nem kell számlaszámot kérnem, mert az albérlő nem kér róla számlát, a bevételt és a kiadást pedig vezessem egy füzetbe. A közüzemi számlák maradtak az én nevemen, amit én minden hónapban kifizetek, majd az albérlőnek e-mail-ben elküldöm a pdf. formátumú hiteles számlákat (lássa mi mennyi) és ő átutalja nekem az albérleti díjjal együtt egy összegben.
Az interneten mindenfélét olvastam már. A következő kérdéseimre szeretnék választ kapni:
1. Én minden hónapban e-mail-ben tételesen elküldöm az albérlőnek, hogy mi mennyibe került mellékelten csatolva hozzá a hiteles számlákat. Ez így néz ki, pl. hogy:

távhő: 5.000,-
víz: 2.000,-
áram: 2.500,-
közösköltség: 5.000,-
telekom: 2.000,-
összesen: 16.500,-
albérlet: 70.000,-
Mindösszesen: 86.500,-

Kell e vezetnem ezen kívül valami számviteli bizonylatot? Ha igen melyiket? Bevételi pénztárbizonylatot, Kiadási pénztárbizonylatot vagy esetleg egy harmadik fajtát?

2. Mivel az albérlő bankon keresztül utalja az összeget, így ez a netbankon keresztül nyomon követhető, esetleg kinyomtatható, és lementhető. Ez nem elég bizonyíték ahhoz, hogy megtörtént a kifizetés? Így is kell számviteli bizonylat?

3. Ez esetben adóbevallásnál a közüzemi számlák után is kell adóznom?

4. A NAV mindenkinek elkészíti az szja-bevallás tervezetét, akiről kifizetői, munkáltatói adattal rendelkezik De, mi a helyzet az albérletes résszel? Ez, hogy fog elkészülni? Gondolom, ezt magamnak kell majd elkészítenem. De milyen felületen? Az AbevJava programot kell használnom? És ha igen, ott melyik nyomtatványt? Vagy egy nyomtatványon kell majd bevallanom a rendes adóbevallásommal együtt?

5. Az internet tele van albérlet adó kalkulátorral. Én most kalkulálok egyet:
https://szamoldki.hu/hu/kalkulator/mennyi-adot-kell-fizetni-alberlet-kiadasakor
Nekem 2019 szeptemberétől (4 hónap) kell az adóbevallást elkészíteni az albérlet után, amit 70.000 Forintért adok ki és a nem tételes költséget adom meg a kalkuláció során.
Az jön ki, hogy:
éves bevétel: 280.000 forint
adóalap: 252.000 forint
szja: 38.000 forint
38.000 forintot kell befizetnem? És ezekkel a számokkal kell majd dolgoznom, az adóbevallás során? De rendes adóbevallásnál mindig a bruttó összeget valljuk be, nem amit kézhez kapunk, akkor itt ennél a fix összegnél ez most, hogy van? Mert ez a 70.000 Forint akkor most nettó. Fel kellene bruttósítani? Vagy mi van ilyenkor? Remélem érti, hogy mit akarok itt kérdezni, mert én tudom, csak lehet, hogy nem tudom jól, érthetően feltenni a kérdésemet.

6. És ha a közüzemi számlák után is kell adóznom, akkor adjak össze mindent ami a 4 hónap alatt keletkezett és azt kell bevallani?

0 pont pont pont

1 válasz

Az ingatlant bérbeadó magánszemélynek nem kell bejelentkezni és adószámot igényelni, ha nem egyéni vállalkozó és nem választja az általános forgalmi adóra vonatkozó adókötelessé tételt, illetve tevékenysége kizárólag ingatlan vagy ingatlanrész adómentes bérbeadása, haszonbérbeadása.

Ha a bérlő magánszemély vagy a kifizető nem vonja le az adóelőleget, akkor a bérbeadónak kell az általa alkalmazott módszer szerint megállapított jövedelme után a 15 százalék adóelőleget negyedévenként, a negyedévet követő hónap 12-éig a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részére befizetnie.

Mivel ez most nem történt meg ezért majd amit a Nav közzéteszi bevallást ( https://eszja.nav.gov.hu ) azt kell módosítani a bevétellel. Az önálló tevékenységből származó bevételek körül lesz :)
Március 15-után lesz elérhető a tervezet.

2019. január 1-je óta az ingatlan-bérbeadásból származó jövedelem megállapításakor nem kell bevételként figyelembe venni az ingatlan használatával összefüggő, bérlőre áthárított díjat, jellemzően a közüzemi szolgáltatások díját.
Kivételek:
* A társasház által kötött biztosítás és takarítás díjára, a közös képviselőnek kifizetett díjazásra, a lakók által a felújítási alapba fizetett összegre nem vonatkozik a szabályváltozás.
* Nem alkalmazható az új szabály a bérlőre áthárított társasházi közös költségre sem, még ha az tartalmaz is például vízdíjat, szemétdíjat. Tehát a bérlő által megfizetett közös költség a bérbeadó ingatlan-bérbeadásából származó bevételének minősül, amelyből költségelszámolásra van lehetőség.

Lehetőség van ( amennyiben a tételes elszámolást választod) értékcsökkenési elszámolására is. ( Szja tv. 11. számú melléklete szerint).

Vannak feltételei:
1. Saját tulajdonú ingatlannak kell lenni
2. Tárgyi eszköz ingyenes szerzése esetén nincs lehetőség az értékcsökkenés elszámolására.
3. Az értékcsökkenési leírás alapja nem az ingatlan szokásos piaci értéke, hanem a beszerzési ár. Ezt az összeget növelni lehet az értéknövelő beruházásra fordított, számlával igazolt kiadással, feltéve, hogy azt az adózó korábban költségként nem számolta el. Az értéknövelő beruházások esetén a saját munkavégzés értéke költségként nem számolható el. 
4. Csak arra az időszakra számolható el értékcsökkenés, amikor az ingatlan ki volt adva


Tehát elszámolhatod költségként a rezsiket is és az értékcsökkenést is.

Pl szeptemberi hónap
Kiadás :

Értékcsökkenés :( (Ingatlan vételi ára x 2% )/365x30 ( például egy 15MFt értékű ingatlannál 24.657 Ft )

Bevétel:
albérlet: 70.000,-
közös költség: 5.000,- ( mivel ezt nem lehet levonni)

Tehát 75.000 - 24.567 = 45.343 Ft a jövedelem szeptemberben és 6.801Ft a fizetendő szja



További kérdés esetén keress bizalommal a megadott elérhetőségeken.

0 pont pont pont

Az Ön válasza

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ