Biztosítási kedvezményezetti kifizetés

Kell-e adózni, ha biztosítási kedvezményezetti kifizetés történt?

Tisztelt Kérdező!
Erre sajnos csak olyan válasz van, hogy "attól függ", általánosságban erre nem lehet válaszolni. Lényegében az szja törvény egyes eseteket nevesít adómentesként, ha azokba nem fér be, akkor adóköteles. A biztosítás típusa, a biztosítási szerződésben foglaltak is számítanak, illetve hogy korábban elszámolták-e a biztosítási díjat költségként, valamint mikor kötötték a szerződést. Javasolnám, hogy első körben a kifizetést teljesítő biztosítótól kérjen információt.
üdvözlettel Varga Anikó

Ha a biztosítás díjfizetője egy másik magánszemély, ez a jövedelem általában adómentes, de, mint tudjuk, akkor is adóköteles, ha a díjfizetés ellenérték jelleggel történik, a személyi jövedelemadóról szóló törvény [szja tv.] 1. számú mellékletének 7.2. pontja szerint. Pl.: ha egy magánszemély úgymond „ingyenesen” nyújt lakhatást egy másik magánszemélynek, aki viszont egy egyszeri díjas életbiztosítást köt számára, akkor ez a biztosítási díj a "szállásadónak" bérbeadásból származó adóköteles jövedelme.

A más által fizetett biztosítások díjával összefüggésben az adózási kérdések többsége azonban az olyan személybiztosítások esetében vetődik fel, amikor díjfizető nem magánszemély, hanem egy cég vagy szervezet (kifizető, többnyire a munkáltató).

A díjfizető közteherviselése mellett adható egyes meghatározott juttatásnak minősül. Ez azt jelenti, hogy a díjfizetőnek a biztosítási díj 1,18-szorosa után szja-t és egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie

Üdvözlettel