ÁFA

Tisztelt Címzett!

Az alábbiak miatt kérem tanácsukat, véleményüket.
Vállalkozásom (Kft.) egy üzlethelyiséget bérel egy másik jogi személytől (szintén Kft.).
A bérlés kezdetén a tulajdonostól azt az információt kaptuk, hogy nem áfakörösök, így nem áfás számlát állít ki, így nem is igényelhettünk vissza áfát.
Idő múltán tűnt fel, hogy a kibocsájtó (főbérlő) számlájának az ÁFA kódja = 2, vagyis az adózó általános szabályok szerint adózó adóalany.
Kérdésem, hogy a kiállított számlának ebben az esetben nem áfásnak kellene lenni?
Az eddig elveszett, nem visszaigényelt áfákat visszakövetelhetem a számlakibocsájtótól?
Egyéb info: a bérleti szerződésben 130e Ft szerepel (közjegyzőileg), és nem 130+áfa, a valóságban is 130 e ft-ot utalok át. A szerződésben rögzített díj így nyilván bruttóba értendő így?
Köszönöm válaszukat: Nagy József

Tisztelt Nagy József!
Az ingatlanbérbeadás az áfatörvény 86 § 1 bekezdés ) l pontja értelmében a tevékenység sajátos jellegére tekintettel mentes az adó alól. Természetesen az adózó(bérbeadó) dönthet, úgy, hogy ezen tevékenységét adókötelessé teszi, vagyis ezt a szándékát vagy alakuláskor, vagy a tevékenység tényleges megkezdéséig, vagy minden év január 1-ig bejelenti az adóhatóságnak. Azt, hogy a bérbeadó ingatlanbérbeadás tekintetében áfakörös-e vagy nem, azt a NAV honlapján tudja ellenőrizni:

Tisztelt Nagy József!

Az adószámban az ÁFA kód az adóalanyra összességében vonatkozik. Áfa körös adóalany is végezhet olyan értékesítést, amely az értékesített termék/szolgáltatás okán ÁFA mentes.

Az ÁFA törvény 86 § 1 bekezdés ) l pontja alapértelmezésben áfa mentessé teszi az ingatlan bérbeadást, de az adóalany választhatja az adókötelessé tételt, amennyiben ezt a NAV-hoz bejelenti. (Az előző válaszban szereplő linken ellenőrízheti, hogy üzleti partnere élt-e ezen választás lehetőségével.)

Amennyiben az eladó nem élt a bérbeadási tevékenység adókötelessé tételének lehetőségével, önnek a 2-es ÁFA kód ellenére sincs "elveszített ÁFA-ja", hisz az eladó nem is számított fel ÁFA-t.