Külföldi vállalkozás szeretne magyar ügyfeleket szerezni webes felületen történő hirdetésekre, úgy, hogy ne okozzon gondot a hazai vállalkozásoknak az EUR alapú számla (sok kisebb cégnek még az EUR utalás is gondot okoz). Olyan megoldást keres, akár kupon vagy utalvány, jegy vagy más formában, amit egy magyar cég bocsát ki hirdetési egységekre, ezeket vásárolnák meg a hazai ügyfelek, a külföldi cég helyezi el az adott hirdetéseket a weboldalon, és az ezek után befolyó HUF összegeket a külföldi cég majd ezzel a kibocsájtó céggel számolja el, pl. havi összesítésben, és nem az ügyfelekkel közvetlenül minden egyes hirdetés megvásárlásakor. Lehetséges ez? Van erre már példa Mo.-on?
Legális számlaközvetítés (kupon, utalvány vagy más)
2 válasz
Elméletileg megoldható, a gyakoribb és egyszerűbb alternatíva a magyar viszonteladói/ügynökségi konstrukció HUF-os számlázással.
A „HUF-os viszonteladó / ügynökség” (a legsimább út), melynek lényege:
Egy magyar cég (ügynökség/forgalmazó) saját nevében értékesít „hirdetéselhelyezési szolgáltatást” a hazai ügyfeleknek HUF-ban, és külön szerződésben megveszi a felületeket az ön által említett külföldi vállalkozástól.
Áfa: B2B-ben a szolgáltatás teljesítési helye főszabály szerint az ügyfél letelepedése (Áfa tv. 37. §, uniós főszabály), így ha a vevő magyar adóalany, magyar áfa alkalmazandó és a magyar cég HUF-ban számláz. A külföldi fél felé történő beszerzés jellemzően fordított adózás a magyar félnél (szolgáltatás-import).
Számlázás: a magyar fél bocsát ki számlát a hazai vevőknek; a NAV ismeri a megbízott útján történő számlakibocsátást és az önszámlázást is, ha erre van szükség a folyamatban.
Reklámadó: jelenleg 0% 2025. 12. 31-ig (felfüggesztve), de a nyilatkozati gyakorlatot érdemes követni a költség-elszámolhatóság miatt.
Piaci példa: ez a modell a hazai marketing- és médiavállalkozások tipikus működése (HUF-os ügyfélszámla + külön elszámolás a külföldi közzétevőkkel).
Ezen kívül további lehetséges megoldás „Utalvány/kupon/jegy” modell, a „Számlaközvetítés”, vagy pl. a "Gyakorlati ajánlás"
-
+1
2025.08.18. Attila
Köszönöm a választ. Igen az hogy egy közvetítő cég ügynöki szinten lépjen be a folyamatba az az egyik alternatíva, de ehhez egy olyan ügynökség kell, aki aktívan szeretne részt venni ebben a folyamatban. Ugye ennek egyik gátja lehet, ha pl. a piaci lehetőség nem olyan nagy ami pl. az ügynököt érdkelheti, akkor nincs realitása ennek a konstrukciónak.
Inkább a passzív részvétel lenne kívánatos, valóban valamilyen utalvány/kupon/jegy vonatkozásában. ebben az estebn az illető hazai cégnek nem feltétlenül kell aktívan részt vennie a piaci folyamatokban, csak annyira, hogy kibocsájt egy utalványt/jegyet stb. amit a hirdetni kívánó cég megvásárolhat. ennek fejében kerülne a hirdetése az adott oldalra, de ezt a tevékenységet már a hirdetéseket weboldalon elhelyező cég végzi.
Vagyis egy olyan hazai cég részvétele lenne kívánatos, aki lényegében csak az utalvány kibocsájtással foglalkozik, de az utalvány felhasználásával már nem, csak lehetőséget biztosít, hogy azt az utalványt hirdetésre használhassák, a hirdetőfelületet birtokló cégnél.
Tehát nem a reklámfelületet adó cég bocsájtana ki utalványt, mert az külföldi, és akkor szintén probléma az EUR számla.
A Számlaközvetítés (eddig azt hittem én találtam ki ezt a fogalmat) mit jelentene?
És a Gyakorlati ajánlás?
