Adóbevallás módosítása

Tisztelt Könyvelők!
Azzal a kérdéssel fordulok Önökhöz, hogy néhai férjem 2021 októberében elhunyt. Kiszámoltak egy öregségi nyugdíjt, majd időközben találtam el nem számolt napokat, amiket papírokkal alátámasztva elfogadott a nyugdíjfolyósító.
Viszont kiderült, hogy egy másik egyéni vállalkozója 2017 és 2018 évre módosította az elhunyt jövedelem adatait.
A kérdésem a következő lenne, hogy egy özvegyi nyugdíj határozat véglegessé válását követően egy egyéni vállalkozó módosíthatja-e az adóbevallást visszamenőleg 2 évre (2017, 2018) vagy sem? Ez azért fontos számomra, mert mikor a módosítást igényelte a NAV felé, az illető már nem élt.
Válaszukat előre is köszönöm!

0 pont pont pont

1 válasz

Általános szabályok

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 147. §-a rendelkezik az adómegállapításáról az adózó halála esetén.

Az adómegállapítás általában az elhalálozás évére, valamint a bevallással le nem fedett időszakra vonatkozóan történhet. Bevallással le nem fedett időszaknak tekinthető az elhunyt magánszemély által életében beadott, de le nem könyvelt, hibás bevallással érintett időszak is.

Az elhunyt adózó örököse vagy túlélő hozzátartozója kötetlen formában kérelmezheti a soron kívül adómegállapítási eljárás lefolytatását, melyre nyomtatványt az információs pultra kihelyezve talál, ha személyesen bemegy az ügyfélszolgálatra. Kérelmet jellemzően akkor nyújtanak be, ha az elhunyt hozzátartozóinak érdeke fűződik ahhoz, hogy az adómegállapítás minél hamarabb megtörténjen. Például az elhunyt adókedvezmény érvényesítése miatt jelentős összegű adóvisszatérítésre számíthatott.

az adóhatóság az eljárás lefolytatása során iratokat is bekérhet: pl:
az elhunyt nem önálló tevékenységéből származó jövedelmére vonatkozó munkáltatói igazolásokat;
az elhunyt önálló tevékenységéből származó jövedelmére vonatkozó kifizetői igazolásokat, egyéni vállalkozói tevékenységéből származó jövedelmére vonatkozó igazolásokat és a jogszabályokban előírt bizonylatokat, könyveket, nyilvántartásokat;
az elhunyt ingatlanának, ingó vagyontárgyának és vagyoni értékű jogának átruházásával kapcsolatos iratait;
az adó- és adóalapkedvezmény (családi adó-, járulékkedvezmény, súlyos fogyatékossági kedvezmény, őstermelői kedvezmény) igénybevételére jogosító igazolásokat;
a kieső időket bizonyító igazolásokat (pl.: a kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó esetében a keresőképtelenség igazolására szolgáló nyomtatványokat);
amennyiben az elhunyt őstermelői tevékenységet folytatott, őstermelők családi gazdaságának tagja volt, úgy ezen tevékenységével kapcsolatos könyvelés iratanyaga;
minden egyéb iratot, mely az elhunyt adózásával összefügg.

Tehát a fenti iratokat, amikor beadta kapott egy határozatot és arra hivatkozva a jogszabályi keretek között felülvizsgálatot kérhet, de konzultáljon előtte erre szakosodott adószakértővel.

A magánszemély halálát követően juttatott olyan bevétellel összefüggésben, amely a magánszemélyt az életében még megillette, az adókötelezettséget - ideértve a kifizető, a munkáltató adókötelezettségét is - úgy kell teljesíteni, mintha a juttatást a magánszemély a halálának időpontjában szerezte volna meg. [Szja tv. 9. § (6) bekezdés]
A magánszemélyt még életében megillető bevételek egyike lehet a munkabér, hiszen a magánszemélyt még életében megillető utolsó havi jövedelmének kifizetésére rendszerint csak a halál bekövetkezte után kerül sor, illetve ilyen bevétel lehet a magánszemély által igényelt költségvetési támogatás is.




0 pont pont pont

Az Ön válasza

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ