Üdvözlöm!
A tanácsát szeretném kérni, mit lehet azzal a könyvelővel kezdeni, aki nem tart be egy bevallási határidőt sem,
Nem küldi el a bevallásokat, a telefont nem veszi fel. Van, hogy 10 napot csúszik, de van hogy 1-2 hónapot.
Kértem szépen írásban és szóban, próbáltam nyomatékosabb lenni, de semmi, közben csak jönnek a felszólítások.
Természetesen lecserélem, de elég sok pótlékom, illetve gondom van emiatt, most az évzárást se lehet vele megbeszélni,
illetve a zárást.
Problémás könyvelő
5 válasz
Tisztelt Érdeklődő!
A könyvelő váltásnak, annak tekintetében semmi akadálya nincs, hogy a könyvelővel kötött szerződését az ügyfél felmondhatja. A könyvelőt szakmai felelősség terheli a határidők betartásáért és betartatásáért is. Az ügyfél részéről felmondási indok, ha a megbízott könyvelő a megbízási jogviszony alatt számára felróható módon, nem a tőle elvárható szakmai gondossággal jár el, márpedig úgy gondolom az Ön által vázolt eset ezt támasztja alá. Egy könyvelő nem hibázhat határidő tekintetében. Tájékoztatom továbbá azzal kapcsolatban is, hogy polgári jogi kártérítési igénnyel élhet, ebben az esetben. Amennyiben Önt a NAV adóbírásággal, késedelmi pótlékkal sújtja jogában áll felmondani a megbízási jogviszonyt és jogosult az ezzel összefüggő teljes kártérítésre. Ugyanis miről szól a tevékenységünk, ha nem arról, hogy az ügyfeleink könyvelését a jogi előírásoknak megfelelően vezetjük és ennek alapján határidőre elkészítjük a bevallásokat?! Amennyiben a könyvelőnek van felelősségbiztosítása valószínűleg a felelősségbiztosítás fedezi az Önnek okozott szakmai mulasztásból adódó kárt.
Szeretném jelezni, hogy Ön ügyfélkapun keresztül az ún. EGYKE nyomtatványon vissza tudja mondani a meghatalmazását, melynek alapján a megbízott könyvelő nem tud az Ön nevében ügyintézni, se bevallást beadni. Persze ki kell választani egy új könyvelőt, természetesen csak akkor, ha az Ön cége kettős könyvvitelre kötelezett és meghaladja éves szinten a 10 millió forintos nettó árbevételt. Ellenkező esetben akár saját magának is könyvelhet, ha ért hozzá, bár nem ajánlom. Sok a jogszabály és rendszeresen változik. Célszerű lenne az évet lezárni és az új könyvelőt a záróadatokkal megkeresni. Bevallom őszintén én is egy átadás-átvételi jegyzőkönyvvel szoktam átvenni ügyfelet, a nézeteltérések elkerülése végett. Így tisztán látható, milyen nyitó adatokkal kapta a könyvelő a vállalkozást és "hova vitte" sikerre, vagy az Ön által is említett problémakörbe.
Tehát amit javasolnék!
1. Nézze meg a szerződését, hogy mi a jogviszony tárgya, melyek a felelősségi szabályok és a diszpozitív jelleggel kikötött felmondásra vonatkozó szabályok. Álláspontom szerint felmondási jogalapot alapoz meg ez a történeti tényállás, amit Ön említ.
2 EGYKE nyomtatványon, vonja vissza a meghatalmazását, közbe próbáljon meg találni egy könyvelőt, aki a folyamatban lévő ügyeket el tudja vállalni. Erre nehéz válaszolni, nem ismerek minden részletet. Tény, hogy a NAV felé Ön felel mint adóalany, mint magánszemély, ha cégről van szó, mint ügyvezető merül fel a felelősség, de Ön és a könyvelő között polgári jogi értelemben megbízási jogviszony van, tehát a könyvelő Ön felé felelős. Éljen a felelősségre vonás jogával! Persze én most itt nem a jól dolgozó felelősségteljes munkát vállaló kollégák ellen szeretnék szólni, csupán az Ön által vázolt helyzetet értékelem. Az is előfordulhat hogy egyszer valamit elnézünk és hibázunk, hiszen mi is emberből vagyunk, de a hibát belátjuk és elismerjük a felelősséget, nem pedig újból megismételjük. A pótlékokat sajnos ki kell fizetni, akkor is ha nem az Ön hibája. A bevallásokkal csúszni nem lehet -az adózás rendjéről szóló 2003 évi XCII. törvény 1. számú mellékletében megtalálja, hogy mely bevallásokat és az ehhez kapcsolódó adó- és járulékfizetéseket milyen határidőre kell megtenni. Ezeket a határidőket tartani kell, mert a mulasztási bírságot biztos kivetik, az elmaradt adókra és járulékokra pedig a késedelmi pótlékot.
Az év zárása nagyon fontos. Ugyanis az új év nyitó adatai pont az előző év záró adataival kell hogy egyezzenek. Amennyiben van rálátása felügyeljen minden lépést, amit a könyvelője tesz. Persze nem lehet minden apró kérdéssel tisztába, de mint gazdálkodó biztosan Ön is rendelkezik azokkal az adózási és számviteli alapismeretekkel, ami segítséget nyújthat abba, hogy zárlati munkálatokban részt vegyen. A számlákat időrendi sorrendbe fel kell könyveli a megfelelő helyre és ezt követően jöhet az adók és járulékok megállapítása, az ÁNYK keret programot Ön is letöltheti a NAV oldaláról és megfelelő számú nyomtatványt kitöltheti és ügyfélkapun keresztül beküldheti. Persze nem árt azért ha egy jártas szakember segít ebben, mert ezeknek a nyomtatványoknak a kitöltése cseppet sem egyszerű.
Bízom benne, hogy sikerült segítenem!
Tisztelt Érdeklődő!
Teljesen egyetértek Mart László úr válaszával, csak néhány dologgal egészíteném ki. A könyvelő és a partnere (jelen esetben Ön) között teljes bizalomnak kellene lenni, ami kérdéséből ítélve hiányzik. Javaslom, tegyen egy utolsó próbát könyvelőjével ennek a bizalomnak a helyreállítására úgy, hogy Ön elmondja mik a feltételei a további együttműködésnek. Amennyiben ez nem sikerül úgy minél előbb keressen egy olyan könyvelőt aki megfelelően ellátja a feladatát. Arról nem árt tájékozódni, kinek milyen híre van az ügyfelek körében. A jelenlegi jogszabályok, a rengeteg adminisztráció olyan terhet ró egy vállalkozóra, hogy azt NEM ajánlom, hogy ezzel saját maga próbáljon megbirkózni. Lehetőség van természetesen díj ellenében most is elvinnie a éves anyagát másik könyvelőhöz aki helyrehozza a hibás dolgokat és elkészíti a beszámolóját ( a kiszabott bírságon azonban már ő sem tud változtatni). A szerteágazó adótörvények , a számvitel , a tb jogszabályok évről-évre nagyobb kihívást jelentenek még a könyvelőknek is, ezért ha biztosra akar menni, akkor irodát keressen ahol többen dolgoznak, és szerződés kötéskor ellenőrizze a szakmai felelősségbiztosítás meglétét. Bízom benne, hogy minél előbb rendeződik a probléma!
Üdvözlettel: Ügylet Kft
-
+1
2017.01.06. Mart László
Tisztelt Kérdező!
Az előttem szólókat annyiban egészíteném ki, hogy amennyiben többszöri kísérletre nem tudja a könyvelőjével felvenni a kapcsolatot telefonon, akkor írásban is próbálkozzon, tértivevényes postai levélben. Tűzzön ki határidőt a személyes vagy legalább telefonos kommunikációra. Önnek is tudnia kell igazolni, hogy megtett minden lehetséges dolgot.
Az okozott kárért a könyvelő is felelősséggel tartozik, így Ön polgári peres úton kártérítést követelhet a bírságok miatt a feladatát nem megfelelően ellátó megbízottól, azonban Önnek kell bizonyítania, hogy a könyvelő volt a felelős a késedelmekért (és nem az például, hogy a könyvelendő anyagot későn kapta meg, és rögtön elnézést kérek az inszinuációért).
Mivel ha jól értem, úgyis már másra bízná a következő évet, érdemes most megkeresni egy könyvelőt, aki vállalja a kollégával való kapcsolatfelvételt és a "noszogatást". Ketten valószínűleg többre mennek, mint egyedül.
Üdvözlettel:
Varga Anikó
Millefolium Stratégia Kft.
-
+1
2017.01.06. Mart László
Kedves Kérdező és Hozzászóló Kollégák!
Köszönöm a kiegészítést, így van, a bizonyítás az ügyfélre hárul, tehát egyet értek a tértivevényes megkereséssel. A kiegészítést még annyival egészíteném ki, ha már ilyen teljes körűen tájékoztatunk, hogy előfordulhat, hogy az ajánlott tértivevényes levelet nem veszik át. Nagyon fontos, hogy arra a címre címezze, ami a könyvelői megbízási szerződésben található. Ugyanis ebben az esetben, ha nem veszik át, akkor is beáll a kézbesítési vélelem, tehát úgy kell tekinteni az ügyiratot, mintha átvették volna, akkor is ha ez nem történt meg. Ez azért nagyon fontos, mert így az ellenérdekű ügyfél nem tudja akadályozni az eljárást, vagy nem hivatkozhat arra, hogy az ügyirat tartalmáról nem tudott. Amennyiben vita merül fel, az ellenérdekű félnek kell igazolnia, hogy önhibáján kívül tényleg nem tudta átvenni az iratot, pl. kórházi tartózkodás miatt. Ez úgy hívjuk jogi nyelven, hogy "kézbesítési vélelem megdöntésére irányuló eljárás". Tehát, ahogy a kolléga is mondta, írjon megkeresést a könyvelőnek, mind az ajánlószelvényen, mind a tértivevényen hivatkozva arra, hogy mi az ügy pl: "felszólítás adóbevallás teljesítésére" és tűzze hozzá az eredeti irathoz! Természetesen két példányba nyomtassa, mert az egyiket elküldi a másikhoz pedig hozzácsatolja a feladóvevényt és a visszaküldött tértivevényt. Ha a tértivevény nem kereste, vagy nem vette át az iratot jelzéssel kerül vissza Önhöz, akkor is az ellenkező bizonyításig kézbesítettnek kell tekinteni. Ez nevezzük kézbesítési vélelemnek!
Azzal pedig sajnos egyet kell értenem, hogy az adótörvények és a számviteli szabályok nagyon speciálisak és nehezen értelmezhetőek sokszor. Az ajánlatom arra vonatkozóan, hogy Ön csinálja fenntartásokkal kezelem természetesen, mert a cég tevékenységétől, profiljától és volumenétől függ. Akinek van jártassága nyugodtan belenézhet a cégébe és bele is szólhat a könyvelésbe. Ezt csupán azért mondom, mert egy egyéni vállalkozó és egy Nyrt. között nagyon széles az a spektrum amit a mi szakmánk lefed. Sok vállalkozóval találkoztam már, aki majdnem olyan szinten tisztában van a könyveléssel, mint maga a könyvelő. Persze tényleg csak akkor lásson hozzá, ha biztos a tudásában és nem kötelezett a beszámoló elkészítését könyvelőre bízni!
Üdvözlettel:
Mart László
Tisztelt Kérdező!
Az előttem leírtakkal teljes mértékben egyetértek. Sajnos már nálunk is volt egy ilyen eset. A vállalkozó megkeresett, hogy vállalnám-e a könyvelését, de az előző könyvelő elérhetetlen volt és nem lehetett rábírni sehogy sem az anyagok, a könyvelés átadására. Többször próbáltunk mindenféle úton elérni azt, hogy megkapjuk a bizonylatokat, a könyvelést. Nem jártunk sikerrel. Közben bevallási határidők is voltak. Írtunk a NAV felé egy kérelmet, melyben leírtuk a helyzetet. Kaptunk rá három hónap haladékot (konkrétan tao bevallásról volt szó). Közben egy ismerős ügyvéd segítségét is kértük. Na ő érte el, hogy sürgősen megkapjuk a bizonylatokat. Könyvelésről -sajnos- szó sem volt, csak mindenféle kockás cetlik voltak.
Javaslatom annyi lenne, hogy érdemes ebben az esetben egy ügyvéd segítségét kérni, aki talán nyomatékosabban rá tudna hatni a könyvelőre. (Bocsánat, de szint szégyellem ilyenkor leírni azt, hogy kollégára...)
Üdvözlettel:
Tokai Katalin