Hogyan kérhetek számlavázlat-kivonatot a könyvelőtől?

A Facebook-on láttam egy hirdetést, ami arról szólt, hogy számlavázlat kivonatot is kell kérni a könyvelőtől, mert azzal meg lehet tudni, hogy jól könyvelnek-e nekem. Állítólag ezt ingyen el lehet készíteni, egy auditprime nevű programmal, amit a NAV is használ. Bármelyik könyvelőtől kérhetek ilyet?

0 pont pont pont

19 válasz

Kedves Mária!

Az Ön vállalkozási formájától is függ, hogy milyen típusú a könyvelése, milyen szabályok szerint történik a könyvvezetés (egyszeres, kettős, egyéb nyilvántartás). A könyvelés bizalmi munka, véleményem szerint nem ez az excel táblázat fogja eldönteni, hogy az Ön könyvelője jól végzi-e a munkáját vagy sem. Megnéztem ezt az excel levezetést, amit Ön említ, és egyáltalán nem látom egyszerűbbnek egy főkönyvi kivonatnál az értelmezését.
Egyébként ha Önnek nincs kettős könyvvezetése, akkor abban az esetben nem is fog kapni könyvelőjétől főkönyvi kivonatot. Véleményem szerint, ha vállalkozása eddigi pályafutásában nem volt még komolyabb elmarasztalás, nem kap rendszeres felszólítást a NAV-tól bevalláspótlásra, és könyvelője megadja minden esetben az Ön által kért információkat, akkor valószínűsíthetően könyvelése jó helyen van, nem kell hozzá matematikai valószínűségszámító program böngészése.
Sikereket kívánva vállalkozásában
Szöllösi Zsuzsanna

3 pont pont pont
  • +1  Minden szava igaz.
    2015.10.02. Miklós
  • +1  Teljesen korrekt.
  • +1  Jó könyvelő mindig küld tájékoztatót kivon.nélkül
    2015.09.24. Anita

Kedves Zsuzsanna!
Látja pontosan ez a bajom, hogy kikerülő választ kapok. Minden könyvelő ezt mondja, hogy nagyon ért hozzá, közben pedig az egeket verik a kiszabott adóbírságok. Azért kérdeztem, hogy kapok-e ilyen kimutatást, mert cégvezetőként a megrendelője vagyok a könyvelésnek. A NAV pedig használja ezt a kimutatást, amit minden könyvelő elkészíthetne. Mert higgye el ha Önnek nem is, de nekem fontos szempont a NAV, mivel az én vállalkozásom mehet csődbe emiatt nem az Öné. Látja pontosan ezt olvastam ki ebből a lehetőségből, hogy most már nem kell ráfizetni a könyvelésre és ezzel a kimutatással megkereshetek egy másik könyvelőt is, hogy véleményt kérjek tőle. Nem kell megvárnom, hogy a könyvelés miatt tönkre menjen a vállalkozásom és az életem.
Ne haragudjon, de nem fogadom el a válaszát, és remélem, hogy a leírtakból Ön is megérti.

-4 pont pont pont
  • -1  Bizalmatlan. Könyveljen magának...
    2015.10.16. Andrea
  • -1  Ha nincs bizalma a könyvelőjéhez, mást kell keresn
  • -1  Könyvelő programok ennél jobbat készítenek.
    2015.09.25. Anita

Kedves Mária!

Sajnálom, hogy ilyen negatívan áll a könyvelőkhöz. Továbbra is tartom fenti véleményem (pontozás nélkül is), hogy nem megfelelő ez a fajta megközelítés a könyvelők munkájának megítélésére. A könyvelők többsége lelkiismeretesen a Megbízó érdekeit szem előtt tartva végzi munkáját, ezért természetesen a NAV is fontos momentum náluk/nálunk. Egyébként másik könyvelőt e kimutatás nélkül is nyugodtan megkereshet, aki érti a szakmáját annak nincs szüksége ilyen típusú kimutatásokra, és higgye el, ezzel Ön sem lesz előrébb. Válaszom viszont nem volt kikerülő, ezzel kapcsolatban más kollégát is megkérdezhet.

2 pont pont pont

Kedves Mária!
Én szintén Zsuzsanna álláspontját erősítem.
Több mint 24 év tapasztalatból írom, hogy ez egy nagyon gusztustalan ügyfél fogásra kiélezett cikk. Végig olvastam én is több kollégával. Ez pont arra jó, ahogy Ön is reagált rá. Kétséget ébresszen egy igen is bizalmi munkakapcsolatba. Ebből a kétségből a vége az lesz, hogy az exel táblával elmegy a cikk íróhoz, és természetesen talál hibát, bármilyen aprót. Ezt Ön elé tárja, és elégedetten nyugtázza, hogy szép, új szerződő ügyfele lesz. Ahol ugyan úgy előfordulhat az az apró hiba, csak éppen Ön nem fog róla tudni. Mivel gondolom nem fog havonta új könyvelőhöz szaladgálni a táblával. Egy cégvezetőnek akármennyire is nem ért esetleg a könyveléshez, éreznie kell, hogy jó a munkakapcsolata a megbízott könyvelőjével, a bevallások adatait és időben történő beadását Ön is ellenőrizheti, egy egyszerű NAV ügyfélkapu regisztrációval. Erről is kérhet tájékoztatást és ügyintézési segítséget a jelenlegi könyvelőjétől.
További szép napot kívánok!
Földvárszky Klára
Mérlegképes könyvelő

1 pont pont pont

Kedves Kollégák!
A fenti ominózus honlapot megnéztem, és felháborodtam azon a mondaton, hogy:

A rossz könyvelőt nem fogja érdekelni, ez a kimutatás (és csak a kifogásokat fogja hallani) mert fél, hogy kiderülnek a hiányosságok. A jó könyvelőknek viszont nem lesz takargatnivalója, ezért szóljon neki, hogy most ingyen letölthető az a program ami összeállítja a NAV által is használt Számlavázlat kivonatot.
Ezért a következő sorokat írtam a T. honlapüzemeltetőnek:
Ez a mondatuk elég sértő ránk, könyvelőkre nézve, akik megfelelő szakmai tudással és lelkiismerettel végzik munkájukat. Eddig sem volt szükség ilyen típusú kimutatásra a jogszabályban előírtakon felül, viszont ezzel a mondattal sajnos sok emberben téves információkat ültetnek el. Engem sem érdekel ez a fajta kimutatás, ezzel szemben nem tartom magam "rossz" könyvelőknek, ezt a minősítést visszautasítom.

Kérném Önöket legyenek szívesek finomítani ezen a megjegyzésen.

A válaszuk a következő volt:
Kedves Zsu Szöllősi. Nagyon sajnálom, hogy fél a megmérettetéstől. A tudományt azonban ön sem tudja megállítani. Tegnap még a könyvelők azt csináltak amit akartak és nem volt próbavásárlásra lehetőség. Ma viszont az információtechnológia megoldotta ezt a kérdést és többé nem lesznek a cégvezetők annyira kiszolgáltatva mint eddig. Azt javaslom, hogy ezt az arrogáns hozzáállását ne ossza meg az ügyfeleivel, hogy nem veszi figyelembe az ő érdekeiket, mert ők tartják el magát. Higgye el, hogy jót tesz ennek a szakmának is a verseny, az meg pláne, ha kiesnek azok a könyvelők, akik vállalkozásokat tettek tönkre. Végül had osszak meg önnel egy fontos gazdasági gondolatot:az üzletben mindenki véleménye számít egyedül a miénk nem. Ezért ne tartsa magát jó könyvelőnek, hanem tegyen valamit az ügyfeleiért és majd ők mondjanak véleményt a puding próbája után.

Na hát mit is mondhatnék erre....
Egyébként a honlapjukon ennek ellenére "finomították" a megjegyzésüket....
Amúgy nem szoktam belemenni ilyen típusú vitákba, de ezt most elég sértőnek éreztem magamra és a kollégákra nézve is. (a zugkönyvelőket nem tartom kollégáknak)

2 pont pont pont
  • +1  Teljesen egyetértek Zsuzsannával
  • +1  Egyetértek Zsuzsanna reagálásával.
    2015.09.24. Anita

Kedves Zsuzsanna!
Nem leszek előrébb, ha még időben megtudhatom, hogy kivel könyveltettek? Ezt hívják próbavásárlásnak. Mit gondol viccből találták ki ezt az intézményt? Ön rám bízná a pénztárcáját úgy, hogy évekig nem tudná megnézni, hogy mit vettem ki belőle? Van-e benne még pénz, vagy már majdnem mindent eltettem a könyvelésre, ami pedig megmaradt az talán elég lesz a bírságra? Vagy mit szólna ahhoz, ha a hiányos ismereteim miatt 2 szer többet fizetne be adóba mint amennyit kellet volna? Tudja van rossz könyvelő és van jó. Az első viszi a második pedig hozza a pénzt, hogy tényleg ne a legrosszabb esetről beszéljünk. Látja ezért van szükség a versenyre, hogy az ilyen elképesztő hozzá állás megváltozzon és engem végre ügyfélnek nézzenek.
Ne haragudjon de nem fogadom el a válaszát, amíg kioktat és egy potenciális ügyfél kérését nem veszi semmibe se.

-3 pont pont pont

Kedves Mária
Távol áll tőlem a kioktatás, nem is értem mire gondol.
Kérdésére a válasz: természetesen bármelyik könyvelőtől kérhet ilyen kimutatást. Ahogy elnézést is.

0 pont pont pont

Felháborítónak és etikátlannak tartom az ilyen jellegű másik kollégát lejárató hirdetésektől. Én megnéztem ezt a kivonat vázlatot, egy fabatkát sem ér az egész, egy ügyfél ebből semmit nem fog érteni. Semmi másra nem jó ez, mint hogy a kollégákat megalázza, ügyfeleket így próbál elcsábítani,mert saját magától a saját szakmai tudása nem elég ahhoz, hogy menjenek hozzá.

2 pont pont pont

Kedves Zsuzsanna!
Csak "ajánlani" tudok minden hozzászólót az ismerőseimnek, mert a szememben minden fontos ponton elbuktak. Úgy látom, hogy ezzel az Auditprime-al új helyzet állt elő a könyvelésben, ami itt fel sem tűnt senkinek. Jól tájékozott könyvelőként nem is hallottak róla, ezzel szemben megpróbáltak a bizalmi kérdéssel megetetni meg azzal, hogy a többség jól végzi a munkáját. Közben éppen erről van szó, hogy ezt már nem elég mondani, mert ennek mint vállalkozó már utána is járhatok. Ezt pedig még egyszer leírom, hogy a könyvelők többsége jól végzi a munkáját, mert ez őrület! Akkor ugyanis nagyon sok olyan van aki nem. Ön tehát még saját magával is ellentmondásba keveredik. Azért kell ugyanis bíznom a könyvelőkben mert a többség az becsületes. Mennyi az a , többség? 60 vagy 70%? A többi pedig pontosan azért húzhatja le a vállalkozásokat mert eddig nem lehetett megtudni, hogy kire érdemes rábízni a vállalkozásom könyvelését?
Nem várom, hogy ezt megértse. Megkerestem viszont azt a céget is, akiknél olvastam erről a lehetőségről és szívesen ajánlottak olyan könyvelőirodákat akik kérés nélkül is használják ezt a lényegi kimutatást és én is megkapom majd havonta. Kérem vegye tárgytalannak a megkeresésemet.

-2 pont pont pont
  • -1  Nem a könyvelő húzza le a vállalkozást.
    2015.09.25. Anita
  • -1  értelmezhetetlen sok helyen
    2015.09.25. Szöllösi Zsuzsanna

Kedves Mária!
Ön nem keresett meg engem. Ha figyelmesen elolvasta volna, hogy hol jár, akkor tudhatná, hogy a kérdés-válasz oldalon. Egyébként az írásaiból sajnos arra jutottam, hogy ezen az oldalon is a témában lévő "dolog" etikátlan rosszindulatát próbálja elültetni. A megnyilvánulási stílusa nagyon hasonlít, a honlapüzemeltetők lekezelő hozzáállásához. Az Auditprime csapatához és az általuk reklámozott termékhez pedig sok sikert kívánok, kívánom, hogy minden gondját megoldja, azt is, ami nem a könyveléssel kapcsolatos, mert ahogy elnézem akad bőven...

1 pont pont pont

A honlap szerint a vezető programozó a könyvelési rendszer matematikai értelemben vett ábrázolási lehetőségeit kutatja 15 éve. Ennyi idő alatt sikerült kifejleszteni egy programot, amivel könyvelésből kinyert tételek adatait lehet excelben rendezgetni. Azt a mindenségit, ez aztán nem semmi! Nem is értem, miért nem jelölték még matematikai Nobel díjra.

Az Opten adatai alapján az Auditpro Kft az elmúlt években egy 2 és 9 millió Ft közötti (átlagosan 5,1 mFt) bevétellel rendelkező, magát mindig gondosan elköltségelő cég volt - tao alap vagy a jövedelem-nyereség minimum, vagy afölött egy kicsivel. Kiegészítő melléklete szerint az utóbbi két évben fizetett bírságot, önellenőrzési pótlékot vagy késedelmi kamatot.

A tulajdonosok érdekeltségi körébe tartozik még a BCS Tanácsadó Iroda Kft, amely ellen kétszer volt NAV végrehajtás folyamatban.

A honlapon szereplő 3. ember, aki az Auditpro-ban nem tulajdonos, egy kényszertörlés alatt álló cég, a SZUMMA-ACT Kft tagja.

Most akkor mihez is értenek ezek olyan nagyon? Vagy úgy gondolták, hogy rablóból lesz a legjobb pandúr?

3 pont pont pont

A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnökeként érdeklődéssel figyelem a kialakult diskurzust.

0 pont pont pont

A fentiekben leginkább az ügyfélnek van igaza. Kérhet is ilyen kimutatást és kérjen is. A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete mindig is támogatta az egységesített kimutatásokat, még az erről 2012-ben készül NGM rendelet-tervezetet is támogattuk (a rövid határidővel történő bevezetését kivéve). Az Auditprime törekvéseit is támogatjuk, sőt jómagam ismerem is Balázs Pétert, és nagyon remélem, hogy sikerül megtanítani az adóhatóságot az adatbányászatra. Ha az ügyfél kér egy ilyen adat-struktúrát, azzal számolnia kell, hogy többletfeladat teljesítését kéri a könyvelőjétől. A könyvelőnek pedig igyekeznie kell megfelelni a többlet-feladatnak, azzal, hogy ennek ellenértékét el kell kérnie az ügyféltől.

Ha a fentieket szem előtt tartjuk, akkor vélhetően több elégedett ügyfél és elégedett könyvelő marad a képben. Ehhez kívánok kitartást és nagyobb toleranciát minden hozzászóló és a kérdező számára is.

0 pont pont pont

Fehér Bea! Kár, hogy tőlem kell megtudnia azt, hogy matematikából nem osztanak Nobel-díjat. Ráadásul ez nem is érdekeli a Magyar vállalkozókat, akik a többnyire a létükért küzdenek. Az viszont jobban érdekli őket, hogy a Nóbel-díj helyett a NAV tetszését már elnyerte ez a szoftver, amit most bárki ingyen letölthet. Mondjon még egy NAV-os csodafegyvert, ami ingyen letölthető!

Látom ezt sokadszor leírva sem érti. Az Opten-ben viszont otthon van ezért feltételezem, hogy nem migráns, aki tegnap jött a zöldhatáron. Ha pedig valóban nem az, akkor ismernie kellene a magyar valóságot. Ismernie kellene azt, hogy az adókat mennyire nehéz kinyögni, és milyen kemény a gazdasági helyzet. Na egyrészt ezért nem bíznám önre soha sem a könyvelésem, mert csak ezt az aljasságot kapnám öntől, amikor a hibáiért megbírságolnának.
Másrészt azért mert az Opten helyett a jogszabályokat és a könyvelést kellene tanulmányoznia. Nem találtam meg ugyanis még a mérlegképes könyvelők névsorában sem. Így osztja az észt?

Az idézem: "3. ember" viszont megvolt. Baracskainé Dr. Boór Judit a neve és a Pénzügyi és Számviteli Főiskola docense (ezt az interneten található önéletrajzából másoltam ide). Ahogy elnézem nagyon sok szakkönyv szerzője és társszerzője. Gondolkozzon el ezen!

-1 pont pont pont

Kedves Ruszin Zsolt!
Az mért is többlet feladat, ha a könyvelő leellenőrzi a saját munkáját? Eddig nem tette? Ráadásul ezért pénzt is kérjen? Akkor a könyvelési díjakat úgy kell érteni, hogy csak egy felületes munkát tartalmaznak? Begépelt adatokat. Ha pedig azt akarom, hogy jó is legyen azért pluszba fizessek?

-2 pont pont pont

Kedves Mária,

A könyvelő a számlavázat (szakmai nyelven számlatükröt) átadhatja Önnek, ez azonban feladat. A könyvelő által használt struktúrától eltérő struktúra megkövetelése is feladat. A könyvelőn múlik, hogy ezt a feladatot miként értékeli. Az Ön által követelt feladatok teljesítése a könyvelővel kötött megállapodás feltételein múlik. Javaslom, hogy a feltételeit, elvárásait tisztázza és kérje azok írásba foglalását a könyvelővel megkötendő szerződésben és állapodjanak meg annak ellenértékében is. Az Ön által választott könyvelőn múlik, hogy a felsorolt feladatokat milyen ellenértékért teljesíti. Kérem, hogy a megkötött szerződéshez Ön is ragaszkodjon, a szerződésben szereplő feladatokat meghaladóakat ne kérjen - a szerződés módosítása nélkül - a könyvelőtől, azok teljesítését ne várja el automatikusan.

Az eddigiekből azt látom, hogy a fellépésével egészen biztos, hogy meg tudja győzni az Önnel (vagy cégével) szerződött könyvelőt, hogy úgy vállalja el az említett feladatokat, hogy amiatt nem kér külön ellenértéket. Higgye el, hogy nem engem kell meggyőznie.

Köszönöm.

1 pont pont pont

Kedves Ruszin Zsolt!

Köszönöm a válaszát! Ezt korrektnek tartom.

0 pont pont pont

Én úgy gondolom, hogy alapvetően nem az excel programjukkal van a gond, hanem azzal, hogy etikátlan módon reklámozzák magukat, szakmabelieket lejáratva, azok ügyfeleit megingásra, elbizonytalanodásra kényszerítve. Egy valamit magára adó könyvelő minden kérés nélkül havonta, negyedévente ad tájékoztatást a vállalkozó részére, melyet egy gombnyomásra ki lehet nyerni a könyvelő programból, ami sokkal de sokkal átláthatóbb még a vállalkozó részére is mint ez a reklámozott programocska. Javasolnám az Auditprime-nek, hogy a sértő szlogenjét változtassa meg, mert simán be lehetne őket perelni becsületsértés és rágalmazás miatt. Arról nem is beszélve, hogy pont ők hurrogják le a többi könyvelőt, amikor bőven van vaj a fejükön.

1 pont pont pont

Teljesen egyetértek Anitával. "Egy valamit magára adó könyvelő minden kérés nélkül havonta, negyedévente ad tájékoztatást a vállalkozó részére, melyet egy gombnyomásra ki lehet nyerni a könyvelő programból, ami sokkal de sokkal átláthatóbb még a vállalkozó részére is mint ez a reklámozott programocska." Ráadásul még plusz órákat sem kell eltölteni az adatok feltöltésével, ami még hiba lehetőséget is rejt magában. Gondoljunk csak bele, vannak cégek ahol a számlák mennyisége több ezer is lehet évente!
Egy jó könyvelő folyamatosan ellenőrzi önmagát egy excell tábla nélkül is. Áfa bevallást nem lehet úgy beadni, hogy tételesen ne lenne leegyeztetve az áfa analitika a számlákkal. Társasági adó, helyi adó bevallást nem lehet úgy beadni, hogy a főkönyvi kartonok ne lennének leegyeztetve a gazdasági eseményekkel. Én is támogatom az egységes kimutatások megkövetelését, de ezeket alapból a könyvelő programok készítőitől kell megkövetelni, hogy ezek lekérdezhetők legyenek a programból.
Egy jó könyvelőnek nem az az ismérve, hogy kevés áfát kell fizetni. Az áfa egy csodafegyver az ország vezetésének kezében, ugyanis a nyereséges, vagy nullszaldós vállalkozásnak mindenképpen keletkezik áfa befizetési kötelezettsége. Úgy van kitalálva, hogy a költségvetésnek mindenképpen legyen bevétele. Nagyon egyszerű kiszámolni a minimumot, meg kell nézni, hogy mennyi az áfa mentes költség (bérek, járulékok, adók, lenem vonható áfát tartalmazó költségek, bankköltség stb), az ezeknek megfelelő bevétel utáni adót nem lehet megspórolni.
Egy jó könyvelő ritkán jár a NAV-hoz és az Önkormányzati Adóirodára. Ugyanis nem vizsgálgatják örökké a cégeit, mert rendben van minden. A szoftverei hivatalosak, és jól végezhető vele a munka. Van felelősségbiztosítása, de még soha, vagy esetleg elvétve kellett igénybe vennie. Itt is van malus, mint a gépjármű kötelezőnél vagy casconál, ha kártérítést fizetnek, akkor bizony emelkedik a díj, ez is ösztönöz a minőségi munkára. Nyugodtan fel lehet hívni a problémáinkkal, hajlandó időt szakítani ránk és nem kér érte plusz díjat. És nem utolsó sorban, úgy gondoskodik cégünkről, mint a saját magáéról, jó gazda gondosságával ad tanácsokat, és a legfontosabb, hogy mindent megbeszél velünk.

4 pont pont pont

Az Ön válasza

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ