Két különböző adószám igénylése

Főállás mellett őstermelő vagyok "5"-ös adószámmal. Tevékenységeimet magánszálláshely nyújtásával szeretném kiegészíteni. Azt szeretném tudni, hogy ilyen esetben a magánszálláshely tevékenységhez másik adószámot tudok-e igényelni vagy ugyanazt az adószámot kell használni?
Választható-e az őstermelői tevékenységre ÁFA alanyi adómentesség és a magánszálláshely szolgáltatásra ÁFA-adókötelezettség?

Kedves Török Ilona.

A „Két különböző adószám igénylése” cím alatt feltett kérdésére egyszerre kielégítő választ adni nem könnyű, mert az alapkérdésén felül egyéb kérdésekre is keresi a választ.

Válaszunkban igyekszünk tájékoztatást adni mindegyik kérdésére.

1. kérdés: "a magánszálláshely tevékenységhez másik adószámot tudok -e igényelni vagy ugyanazt az adószámot kell használni?” A válaszunk röviden: ugyanazt az adószámot kell használni.
Válaszunk kicsit bővebben:
Mindenki ismeri a zöld adókártyát, ezen szerepel a hozzánk (magánszemélyhez) kapcsolódó hatósági eljárások, nyilvántartások beazonosítására szolgáló számsor, az adóigazolványunkban szereplő „ADÓAZONOSÍTÓ JEL”, ezzel a számsorral (adóazonosító kóddal) az adóhatóság azonosítja az összes jövedelmünket ( beleértve az összes adó köteles, és adómentes jövedelmünket összevonja), megállapítja adókötelezettségeinket és jóváírja általunk befizetett adókat (lásd.: NAV portál, SZJA kötelezettségek).
Az adózási bonyodalmak elkerülése érdekében az adóhatóságok a magánszemély ADÓAZONOSÍTÓ JELÉHEZ hozzárendelik az adózó által bejelentett (adószámhoz kötött) tevékenységeket (központi adóhatóság - adóalany nyilvántartás) a NAV által képzett adószámról értesítik az magánszemélyt, ez az adószám nem változik meg.

2. kérdés: Magánszálláshely szolgáltatás Alanyi mentesség helyett Áfa adókötelezettség?":
Válasz röviden: A szálláshely szolgáltatás Áfa mentessége helyett választható az ÁFA fizetési kötelezettség Az áfa elszámolásnál az általános szabályait akarjuk alkalmazni,.
Válaszunk egy kicsit bővebben:
Az „Áfa kötelessé tétel” lehetőségeit vizsgálva igyekszünk kielégíteni a kérdését.
Az ÁFA törvény fő szabálya szerint az ingatlan bérbeadás adómentes szolgáltatási körbe tartozó tevékenység, ugyanakkor az adóalany saját elhatározása alapján dönthet úgy, hogy az „új” tevékenységként bejelentett Magánszálláshely szolgáltatással összefüggésben Áfa-t számít fel, vagyis az Áfa körbe tartózóan alanyi mentesség helyett az általános szabályokat alkalmazza („Adókötelessé tétel” lásd.: Áfa tv. 88. §).
Figyelni kell „az adókötelessé tétel” bejelentésének határidejére.
Fő szabály szerint az ingatlan bérbeadási szolgáltatást bejelentő adózó, az adómentesség helyett tevékenységét adókötelessé teheti évente egy alkalommal. Ha már folytat ilyen tevékenységet (már bejelentette) az „adókötelessé tétel” (változás) bejelentése a tárgyévet megelőző év utolsó naptári napjáig végezhető el (lásd.: Áfa tv. 88. § (6) bekezdés).
Év közben csak a tevékenységet kezdő magánszemély (őstermelő, egyéni vállalkozó is) a szálláshely szolgáltatási tevékenység kezdésének bejelentésével egyidejűleg, az „ÚJ TEVÉKENYSÉG”- bejelentésével egyidejűleg nyilatkoznia kell, hogy „Az alanyi mentesség helyett az általános szabályokat alkalmazza”.
Ugyanez a szabály vonatkozik, arra az esetre is, ha az adószámmal rendelkező magánszemély az eddigi tevékenységét a szálláshely szolgáltatási tevékenységgel bővíti (változás bejelentőn => új tevékenység bejelentése).

Figyelem!
Az adómentesség helyett adókötelessé tétel választása esetén az adóalany a döntésétől számít ötödik naptári év végéig nem térhet vissza az alanyi adómentességre (lásd.: Áfa tv. 88. § (5) bekezdés). Valamint a Magánszálláshely szolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó ügyletekről (szolgáltatással kapcsolatos gazdasági eseményekről) minden egyéb jövedelemszerzési tevékenységtől elkülönített, tételes nyilvántartást kell vezetni.

Ui.:
Mivel a kérdései alapján Ön a munkaviszonya (főállása) mellett többféle tevékenységgel is foglalkozik, javasoljuk, hogy keressen fel szakembert (könyvelőt), mert a munkaviszonyából keletkezett jövedelme mellett, az önálló tevékenységeiből származó jövedelmekről év közben TBJ és SZOCHO kötelezettségeiről jelentéseket (bevallásokat) kell készíteni és év végén összevontan SZJA bevallást is kell készíteni.

Üdvözlettel: Fejér megyei könyvelde.