Könyvelők: így lehet saját Google hirdetésetek
- 2017. május 02.
Könyvelő blog
Gyorstalpaló azoknak, akik saját maguk szeretnének ügyfélszerző kampányokat indítani a keresőben.
Ha egy könyvelő szeretne megjelenni a Google találatok között (és van saját weboldala), akkor két lehetősége van: vagy odacsalogatja a keresőt ügyes optimalizálással, vagy fizet a látogatókért. Az előbbi megoldást SEO-nak hívják, az utóbbit pedig Adwords-nek. A közhiedelemmel ellentétben a keresőoptimalizálás sem ingyen szállítja az érdeklődőket, hacsak az optimalizálást végző zseni nem tekinti a vért izzasztó munkáját ingyen szórakozásnak. Természetesen a profi kampányok esetében a SEO és a hirdetés kéz a kézben járnak, de ebben az írásban nem arról lesz szó, hogy mi lenne, ha minden könyvelőiroda rendelkezne egy külön online marketinges munkatárssal, hanem arról, hogy heti néhány órás elfoglaltsággal hogyan indítható be egy egyszerű Google-kampány.
(Annak, aki technikai részleteket vár ettől a cikktől, azt javaslom, hogy szánjon rá 10 percet, olvassa el, és akkor legalább annyival beljebb lesz, hogy tudni fogja, mit és hol keressen a továbblépéshez. Az Adwords kezelése nem egyszerű, de azért alapszinten néhány óra alatt megtanulható és kiváló leírások vannak hozzá az Adwords Súgójában.)
Mi kell hozzá?
A Google Adwords hirdetések beindításához mindenek előtt egy saját weboldalra van szükség. Lehet egyébként ez a weboldal egészen egyszerű is, akár a Könyvelők.hu-n megjelenő könyvelői profilra is érkeztethetjük a látogatókat. Szükség lesz még egy Adwords regisztrációra, egy bankkártyára és néhány óra felkészülésre. Azt, hogy mennyit költ minderre egy könyvelő, nem érdemes előre elhatározni, hiszen nem az a fontos, hogy mennyibe kerül, hanem az, hogy megtérül-e!
Az első kampány összekattintgatása
Technikailag tényleg nem bonyolult a kampányok létrehozása: az Adwords varázslói szépen türelmesen végigvezetnek a teendőkön. Persze azt a könyvelőnek kell kitalálnia, hogy milyen szöveggel fogja megragadni az érdeklődők figyelmét, illetve azt is ekkor kell eldönteni, hogy milyen érdeklődőkre célozzuk a kampányunkat. Néha az Adwords osztogat ingyen kuponokat, amelyekkel kipróbálható a szolgáltatás: egy ilyen lehetőség kiváló alkalmat ad arra, hogy valaki kipróbálja, egyáltalán neki való-e ez a hirdetési műfaj.
A lényeg a konverzió!
Lehet, hogy ezt az írást a célokkal kellett volna kezdeni, ugyanis az a legfontosabb döntés egy kampány indítása előtt, hogy mit szeretnénk elérni vele. Ha a látogató elolvasta a hirdetésünket, rákattintott, majd eljutott a weboldalunkra, akkor ott mit csináljon? Töltsön ki egy űrlapot? Kérjen ajánlatot? Telefonáljon? Vagy csak olvasgasson és szép csöndben győződjön meg arról, hogy jó helyen jár? Ezek mind valós és értelmes célok, azonban a döntést nem érdemes a látogatóra bízni, hanem előre el kell tervezni, hogy mi fog történni. Ha pedig már tudjuk, akkor a szándékunkat meg kell mondani kerek perec a látogatónak (ezt hívják CTA-nak, Call To Action-nek). Kérjen ajánlatot! Töltse le és olvassa el még ma! Ne maradjon le, iratkozzon fel! stb. Ilyen CTA pl. a Könyvelők.hu címlapján az ajánlatkérésre bíztató legtöbb szöveg.
De visszatérve az alcímben írt lényegre: a konverzió azt jelenti, hogy a látogató megtette azt, ami a hirdető számára az előre meghatározott cél volt. Ha egy hírlevélre való feliratkozásra buzdít a hirdetés, akkor a konverzió az, ha a látogató beírja a címét és rákattint a Feliratkozás gombra. Miért fontos ez? Az online hirdetéseknél a konverzió az egyetlen visszajelzés arról, hogy a hirdetés megtérülő befektetés-e. Sok hirdetést, sok kampányt fogunk ugyanis futtatni, és tudnunk kell, hogy melyik muzsikál jól és melyik az, amelyiket sürgősen le kell állítani, mert valódi pénznyelő.
Az érdeklődő megcélzása
Nagyon-nagyon sokféle hirdetési mód létezik az Adwords-ben, de alapvetően két nagy csoportra oszthatók: az egyik típusú hirdetés a Google keresési találatok között jelenik meg, például a lista tetején, míg a másik hirdetés inkább egy bannerhez hasonlít és más weboldalakon, például hírportálokon találkozhatunk velük. Mindkettőt a Google szolgáltatja, csak az egyiket a keresési hálózaton, a másikat pedig partnerei révén a tartalmi hálózaton. A könyvelők mindkét lehetőséget ügyesen használhatják.
Keresőben vagy tartalomban?
Mondanom sem kell, hogy a könyvelőválasztás nem impulzusvásárlás. Nem azért jelentkezik az érdeklődő, mert meglátott egy csini kis hirdetést, hanem azért, mert eleve könyvelőt keres és a választás előtt minél többet meg szeretne ismerni. Ezért azt javaslom, hogy első körben a keresési hálózatot használjuk a hirdetésre. Ugyanakkor a ravasz keresőóriás kitalálta a remarketing fogalmát, amely lehetővé teszi, hogy ha az érdeklődőt már a weboldalunkra csábítottuk, de mégsem értük el a célunkat, akkor a későbbiekben ugyanaz az érdeklő a tartalmi hálózaton is folyton a mi hirdetésünkkel találkozzon. A hirdetés követni képes a látogatót.
Kulcsszavak alapján
A könyvelők hirdetési piaca rendkívül kompetitív, nagyon sokan használják az Adwords lehetőségeit és ezért a hirdető könyvelőirodák a keresőoldalakon is egymás versenytársaivá válnak. A nagy kereslet pedig felhajtja az árakat, ezért a könyvelők viszonylag drágán tudnak csak hirdetni. Különösen igaz ez az általános kulcsszavas hirdetésre, például arra, ha valaki a „könyvelő” vagy a „könyvelés” szavakat kereső látogatók szeme elé szeretné kihelyeztetni a saját hirdetését. Csökkenti a költségeket a szűkebb célzás, amikor például bizonyos területre fókuszálunk: például „könyvelő Dunakeszi”. Nem hiába találta ki a Könyvelők.hu sem azt, hogy a könyvelő keresők a térképen szeretnek keresgélni, mert a legfontosabb számunkra, hogy a könyvelő a közelükben legyen. Még akkor is, ha csak egy évben egyszer találkoznak személyesen.
Van, aki megcsinálja helyettünk?
Már az eddigiekből is látható, hogy az Adwords hirdetés nem kifejezetten egyszerű. Ráadásul a bonyolult része akkor következik, amikor szeretnénk lejjebb tornázni a hirdetési költségeinket. Biztosan minden könyvelőt megkereste már valamilyen „Google-partner” vállalkozás, aki azt ajánlotta, hogy leveszi a válláról a hirdetéskezelés terhét és eléri, hogy a Google-ben első helyen szerepeljen a vállalkozása. Nos, ez az ígéret a valóságban ritkán teljesül. A hirdetésmenedzsment csak olyan költségkerettel éri meg a valóban okos szolgáltatást nyújtó online marketing cégeknek, hogy annyit egy könyvelőiroda valószínűleg nem szeretne a dologra költeni. Tehát havi 100 ezer forint alatt nem nagyon érdemes kiszervezni ezt a tevékenységet. Ez alatt az összeg alatt inkább érdemes egy kicsit beletanulni és saját erőből fenntartani a kampányokat. Vagy legfeljebb egyszeri konzultációt igénybe venni a rendszer első összeállításához.
Várható költségek és időráfordítás
A kampányok költését leginkább a konverziók költésével mérhetjük. Az első kérdés tehát az, hogy amit el szeretnénk érni, az mennyit ér meg a számunkra. Például mennyit ér nekünk egy ajánlatkérő, aki például 10%-os valószínűséggel válik később az ügyfelünkké. Ezzel a kérdéskörrel korábban Az ügyfél ára: mennyibe kerül a vadászat? cikkben foglalkoztam részletesen: az ottani példa szerint, ha az ügyféltől három év alatt 144 ezer forint profitot remélünk, és ennek a felét, tehát 50%-át hajlandóak vagyunk a marketingre költeni, akkor az azt jelenti, hogy a 10% valószínűséggel bejövő konverzióra 7200 Ft-ot érdemes szánni. Ez tehát megválaszolta az első kérdést.
A második kérdés, hogy mennyi pénzt érdemes áldoznunk egy hirdetésre való kattintásra. Ezt jobb esetben a Google segít is megválaszolni azzal, hogy javaslatokat tesz. De a puding próbája az evés, így a hirdetést feladó első hónapja is azzal telik majd valószínűleg, hogy végigeszi az Adwords étlapját és kipróbálgatja, hogy milyen árazással tud alámenni a konverzióra szánt összegének.
Alternatívák
A keresőhirdetések alternatívái az egyéb hirdetések: mindaz, ami érdeklődőt és ajánlatkérőt vonz a könyvelőhöz. Ennek a marketing-sorozatnak a korábbi részeiben már sokszor hangsúlyoztam, hogy a megfelelő méretű ügyfélkör fenntartásához elengedhetetlen az, hogy rendszeres időközönként ajánlatkérések érkezzenek és így szinten tartható vagy növelhető legyen az ügyfelek száma.
Jó alternatíva a különböző közvetítő weboldalakon való jelenlét; ezek közül természetesen kiemelkedik a Könyvelők.hu, amelynek kifejezetten az ajánlatkérések közvetítése a célja. Ha akár csak hetente egy alkalommal adunk ajánlatot és ezeknek csak 5%-a vezet eredményre, akkor is évente 2-3 új ügyfélre tehetünk szert, ami a fenti példánál maradva ügyfelenként 144 ezer forintot eredményezhet. Lemondani tehát nem érdemes erről a módszerről. A keresőhirdetések alkalmazásával viszont megturbózható ez az eredmény.
A legjobb az ingyen hirdetés
Nagyon szép lenne, ha a fenti címben lévő állítás általános érvényű igazság lenne, de sajnos nem az. Az ingyen hirdetés ugyanis csak a semminél jobb. Gyakran ingyen hirdetésnek tekintik a jól felépített könyvelői weboldalt, amely külön fizetett hirdetések nélkül is hozza a látogatókat. Csakhogy a jól felépített weboldalt jól fizetett szakemberek készítik, és a folyamatosan szükséges tartalmakat, írásokat, hírleveleket és blogbejegyzéseket jó nagy munkával állítják elő a könyvelők vagy a szövegírók. Ingyen hirdetés tehát csak a mesében van, a valóságban a könyvelőknek áldozniuk kell az új ügyfelek megszerzésére; vagy keresőhirdetések, vagy ezek alternatívái formájában.
Még egy magyarázattal tartozom: a cikk elején azt írtam, hogy a hirdetés és SEO egymással kéz a kézben járnak. Ezt nem csak arra értettem, hogy eredményükben kiegészítik egymást. Az ügyes keresőoptimalizálás azt eredményezi, hogy a Google a könyvelést kereső látogató szempontjából relevánsnak fogja látni a hirdetendő weboldalt, ezért a hirdetési kampányokat olcsóbban adja majd. Ennek a technikai magyarázatába most nem mennék bele, elég azt tudni, hogy a céloldalakhoz a kereső egy minőségi mutatót is rendel, amelyet az is befolyásol, hogy más oldalak hivatkoznak-e rá az interneten (ezért érdemes a Könyvelők.hu-n felvinni a saját weboldal címét a profilunkba). Az Adwords-ben a jobb minőség kisebb versenyt és ezáltal alacsonyabb hirdetési költséget eredményez.
A cikk írója dr. Bálint András közgazdász, sorozatvállalkozó, a Könyvelők.hu társalapítója.
Szakterülete az üzleti modellezés és az online marketing. András jelenleg is tanácsadóként segíti a könyvelői portál működését és rendszeres szerzője a könyvelői blognak.
Kapcsolódó cikkünk:
Könyvelői marketing: hogyan hirdesd a vállalkozásod?
A könyvelői ügyfél ára: mennyibe kerül a vadászat?
Mennyit hoz a konyhára egy könyvelői weboldal?
Így ír blogot a könyvelő - és mennyit keres vele?
A legjobb könyvelői blogok 2017-ben