Túl vagyunk a sikeres generációváltáson
- 2024. október 31.
Könyvelő interjúk
Kovács-Torma Rékát, egy tucatnyi szakembert foglalkoztató, budapesti könyvelőiroda ügyvezetőjét kérdezte a Konyvelok.hu újságírója a pályaválasztásról, a családi könyvelőiroda irányításáról és a legújabb szakmai kihívásokról.
Ön jelenleg egy nagy könyvelőiroda társtulajdonosa, szakmai vezetője. Mindig is könyvelő akart lenni és tudatosan készült erre a pályára?
Nem volt egyértelmű számomra a pályaválasztás, mivel mindig is sok minden érdekelt. Végül mivel a közgazdaságtan sok mindennel érintkezik, a Corvinus Egyetemen végeztem gazdálkodástudományi karon, számvitel szakirányon és vállalatértékelés mellékszakirányon, évfolyam elsőként. Utolsó évben a vezetői számvitel lett nagy kedvencem, így kontrollerként helyezkedtem el egy multinacionális vállalkozásnál. Élveztem annak a nyüzsgő légkörét is, de néhány év múlva egyre jobban vonzott a családi vállalkozás adta szabadság. Ezért elvégeztem azt a modult, ami a diplomám mellé még kellett a mérlegképes végzettséghez és beszálltam édesanyám könyvelőirodájába, keresve a lehetőséget az elemzői feladatokra a könyvelés mellett is.
Honnan indult és hol tart most a vállalkozása?
A vállalkozást édesanyám indította 1995-ben, így jövőre leszünk 30 évesek. A 30 év alatt fokozatosan bővült az ügyfélkör, mostanra több mint 150 vállalkozást könyvelünk 13-an. Az alapító már visszavonulóban van, egyre inkább az ellenőrzési feladatokra koncentrál, az operatív irányítást én, a stratégiai irányítást szintén közgazdász testvéremmel kettesben végezzük. Így mostanra elmondhatom, hogy túl vagyunk a sikeres generációváltáson.
Jelenleg a szolgáltatásbővítés időszaka zajlik: mivel nekem a könyvelés mellett kontrolleri, testvéremnek pedig cégértékelési, tranzakciós tanácsadási tapasztalataink vannak és szeretjük ezeket a területeit is a szakmánknak, igyekszünk ezen a téren is bemutatkozni a piacnak. Van már néhány sikeres együttműködésünk ezekben is, de mivel a mikro- és kisvállalkozási szektorban ezek kevésbé ismert fogalmak, beláttuk, hogy ez egyfajta edukációt is jelent majd, aminek a formáin még most dolgozunk.
Ön szerint a szűken vett szakmai kompetenciákon kívül milyen egyéb ismeretek, készségek szükségesek egy könyvelőnek a mindennapokban?
Bár része lehetne a szűk szakmai kompetenciának is, sajnos úgy látom, nem az, ezért a kommunikációs képességekkel kezdem.
Nagyon fontosnak tartom, hogy az ügyfelekkel jól tudjunk kommunikálni. Elsősorban, hogy legyen a könyvelőnek képessége és türelme (ami persze időnyomás alatt nem sima ügy) elmagyarázni az ügyfelének a dolgokat, szem előtt tartva, hogy épp azért van ránk szükség, mert az asztal/képernyő/telefon másik oldalán nem számviteli szakember ül. Ahogy én nem értek az ő szakmájához, ő sem ért az enyémhez, mégis közösen kell dolgozunk a vállalkozásának az érdekében. Képesnek kell lennünk fogyaszthatóvá tenni egy főkönyvet, egy adójogi magyarázatot a vállalkozók számára. De benne van a kommunikációs képességekben a bizalom kiépítése, megtartása, a tudásunk melletti kiállás, a nemet mondani tudás az esetleges ügyeskedő ötletekre és még sok minden más is.
Az adójogi környezet változékonysága miatt rugalmasság és tanulásra való hajlandóság nélkül senkinek nem ajánlanám ezt a területet.
Ezen kívül nem hiszem, hogy digitális kompetenciák nélkül hosszasan fennmaradhatna bárki a piacon ma már, hiszen folyamatosan érkeznek azok az eszközök, amelyek felgyorsíthatják a munkánkat, de résen kell lenni, hogy valóban jók-e, mit érdemes bevezetni, mit nem. Az ezzel kapcsolatos tájékozódás is alapvető könyvelőirodai vezetői feladat lesz lassan.
És természetesen mivel mi magunk is vállalkozók vagyunk, vállalkozói ismeretekre is szükségünk van: HR, jog, befektetés, marketing, informatika stb… Nyilván nem kell mindent magunknak végezni, de kkv szinten legalább annyira kell értenünk ezekhez, hogy megfelelő munkavállalót vagy alvállalkozót találjunk egy-egy erőnket, tudásunkat meghaladó feladatra.
Megvannak Önben a jövőre vonatkozó tervek, célkitűzések a könyvelőirodát illetően? Vagy inkább hagyja, hogy megtalálják az új ötletek?
Vannak elég konkrét elképzeléseink, hogy milyen irányba szeretnénk alakítani az irodát, de emellett persze figyeljük a felbukkanó új lehetőségeket is. Igyekszünk az ügyfelekkel is kommunikálni, figyelni, hogy mire van igényük és ezt is figyelembe venni.
De ha őszinte akarok lenni, a napi feladatok sodrában a fejlesztést fókuszban tartani az egyik legnagyobb kihívás, sok tudatosságot igényel.
Ha alkalmazottat keresne a vállalkozásához, akkor mi alapján mérné fel, hogy leendő munkatársa mennyire alkalmas a rá váró feladatokra?
Nyilván az első kör, hogy megvannak-e a szükséges végzettségei, illetve az interjún kialakuló személyes benyomás is nagyon fontos. Ahogy a kompetenciáknál már beszéltünk róla, a szakmai tudás mellett az is nagyon fontos, hogy a tudásunkat át tudjuk-e adni az ügyfélnek, így figyelek rá, hogy milyen stílusban, mennyire érthetően mesél magáról a jelölt.
Magasabb pozíciókban szoktunk adni néhány olyan kérdést, ami az elmúlt időszakban az irodában felmerült az ügyfelektől és megnézem, hogyan válaszol ezekre a jelölt. Komplex kérdéseknél akár 1-2 munkanap gondolkodási időt is kap az interjú után, és akkor kell visszaküldenie a végleges válaszait, hiszen az ügyfelek részéről is azt tapasztalom, hogy rendben van, ha kérünk egy kis időt a válaszra és alaposan utánanézünk a témának.
Végül azt tartom szem előtt, hogy szakmai tudást kipótolni könnyebb, mint személyiséget fejleszteni. Így egy szükséges szakmai minimum felett inkább választok egy elkötelezett, lelkes, de tapasztalatlan kollégát, mint egy fásult, de profi munkavállalót. Pláne, ha úgy látom, hogy a lelkesedésére hosszú távon is számíthatok majd.
Az Advantor Kft. 2023 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.