Folyamatosan kutatom, miként lehet hatékonyabban elvégezni egy-egy feladatot
- 2022. május 23.
Könyvelő interjúk
Dobroczki Ádám több mint egy évtizednyi szakmai tapasztalattal és sok tanulással a háta mögött úgy döntött, saját könyvelőirodát nyit. Tervekről és kihívásokról is kérdezte a Konyvelok.hu riportere.
Mik voltak a fő pontok a karrierjében, amiknek köszönhetően eljutott idáig?
Karrierem során több helyen is megfordultam alkalmazottként. Lényegében már az egyetemi képzés utolsó évében, 2010-11-ben közel kerültem a szakmához, karrierem az akkor még szebb napokat élő Nokiánál kezdődött. Ebben az egy évben szállítói számlákkal és elhatárolásokkal foglalkoztam, de emellett fontos szempont volt a szakmai angol nyelv mélyebb elsajátítása is. Ezután egy hosszabb időszak következett, 2011 júliusában, az államvizsgám után néhány órával felhívtak a Deloitte-tól, hogy sikeresen pályáztam a könyvvizsgálati területre, így augusztustól egészen 2016 végéig a könyvvizsgálói szakmának éltem. Rengeteget tanultam ezen évek során a támogató környezetnek és a szakmailag felkészült csapatnak hála. Ezután viszont újra egy multinál, a GE-nél találtam meg a helyemet a budapesti Váci úton. Itt évekig audit koordinációval foglalkoztam, több üzletág több GE-vállalata tartozott hozzám. Munkám során lényegében a könyvvizsgálónk felé én voltam az egyik kapcsolattartó. Ezen időszak alatt szereztem meg a vállalkozási és az IFRS szakterületeken a mérlegképes könyvelői képesítésemet. Ezután újabb kitérőt tettem a könyvvizsgálat felé kisebb cégeknél, jelenleg pedig még június végéig Diageo-nál dolgozom pénzügyi-számviteli vezetőként és kontrollerként, ahol a cégcsoport egyik legnagyobb, holland társaságának a pénzügyeiért felelek.
Fontosnak tartom a folyamatos önfejlesztést mind emberi, mind szakmai oldalról, ebből fakadóan jelenleg is részt veszek az okleveles könyvvizsgálói képzésen. Karrierem során folyamatosan alkalmazotti státuszban voltam, ami egyfelől biztonságos történet (és olykor roppant kellemes is), viszont a szűkebb és tágabb ismerősi körben azt tapasztaltam, hogy nagy kihívást jelenthet a saját vállalkozás elindítása és működtetése, amely nagyon inspirálóan hatott rám, így a D-Accounting név alatt létrehoztam egyéni vállalkozásomat. Az egyéni vállalkozásom elindításával az évek alatt felhalmozott szakmai tapasztalatomat szeretném kamatoztatni olyan módon, hogy az az ügyfeleim részére értéket is teremtsen a rutinszerű adminisztrációs feladatok ellátása mellett.
Szép pálya egy évtized alatt. Van a vállalkozásának olyan szolgáltatása, amely egyáltalán nem jellemző a többi könyvelőirodára? Ha igen, jár valamilyen előnnyel e szolgáltatás fenntartása?
Azt gondolom, hogy szolgáltatásaim széles spektrumot fednek le. Ha operációról beszélünk, akkor az Ügyfél választhat, hogy teljes körű könyvelési szolgáltatást venne igénybe vagy éppen csak egy speciális területre (pl. bérszámfejtés, bevallások készítése) vonatkozóan van szüksége segítségre. Emellett természetesen a számviteli tanácsadás nem maradhat ki a repertoárból, hiszen az évek során rengeteg esettel találkoztam. Könyvvizsgálati tapasztalatomnak hála számos iparág működését és ezeken belül a speciális számviteli szabályokat is megismerhettem (ez alól kivétel a pénzügyi vállalkozási, biztosítási, hitelintézeti szektor). Ezeken felül nem csak magánszemélyek és gazdasági társaságok számviteli és adózási feladatait látom el, hanem olyan egyedi szolgáltatást is nyújtok, ami jelentős plusz értéket teremthet. Ez nem más, mint a könyvvizsgálati tanácsadás és támogatás. Ha nem is minden esetben, de sokszor látni példát arra, hogy a könyvvizsgálatra már nem marad elég kapacitás a cégeknél, vagy éppen olyan területeket tár fel az audit, amelyek fejlesztésre szorulnak, legyen szó kontrollkörnyezetről vagy valamilyen számviteli témáról. Ügyfeleimet abban szeretném támogatni, hogy a könyvvizsgálat ne feltétlenül egy szükséges rossz legyen, hanem találjuk meg együtt azokat a területeket, amelyek kockázatosabbak lehetnek, és kezeljük le ezeket a kockázatokat. Továbbá a támogatás keretében örömmel segítem Ügyfeleimet a könyvvizsgálat lebonyolításában is. Végül pedig azokat az egyéni könyvvizsgálókat és könyvvizsgáló cégeket is szeretném támogatni, ahol a meglévő ügyfélmunka leszállítása kapacitás híján nehézséget okozhat akár úgy is, hogy az aláíró könyvvizsgáló feladata a szerződéskötés és végül a könyvvizsgálói jelentés aláírása.
A könyvelést legtöbbünk kreatív szakmának tartja. Ez az Ön számára hogyan nyer létjogosultságot?
Amennyiben a magyar számviteli szabályokról beszélünk, úgy ott a magam részéről kevés olyan lehetőséget látok, amely kreativitásra adhatna lehetőséget. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy vannak úgynevezett „kreatív” megoldások, de számomra a jogkövetés egy alapérték. Ha viszont a nemzetközi számvitel vizeire evezünk ki, ott egy új világba érkezünk, ugyanis az IFRS-ek rendszerében nagyságrendekkel több a megfontolás, a számvitelpolitikai választás, mint amire pl. a magyar számviteli törvény lehetőséget ad. Ez természetesen alaposabb körüljárást is igényel, mélyebb megértésre van szükség egy-egy tranzakció kapcsán, éppen ezért azt gondolom, hogy az IFRS-ek rendszerében sokkal több kreativitásra lelhetünk. A magam részéről ezért is szeretem jobban a nemzetközi számvitelt.
Ha viszont nem a számvitelről beszélünk, akkor jóval kreatívabbnak gondolom az adózási területet, azt a kérdést, hogy az adóoptimalizáció és adótervezés révén milyen megtakarításokat érhetnek el a vállalkozások. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy egy adózási forma általánosan jó megoldás, holott egy kis utánajárással és számolással könnyen kiderülhet, hogy ez nem igaz. Természetesen arra is van példa, hogy jól kereteztük az adózási stratégiát, de úgy gondolom, hogy folyamatosan érdemes felülvizsgálni, hogy egy-egy választás nem okoz-e többlet adóterhet egy alternatív megoldáshoz képest.
Megvannak Önben a jövőre vonatkozó tervek, célkitűzések a könyvelőirodát illetően? Vagy inkább hagyja, hogy megtalálják az új ötletek?
Mivel május 1-jén indult el a vállalkozásom, ezért a tervek még képlékenyek. Akár azt is mondhatjuk, hogy hagyom, hogy megtaláljanak az új ötletek, de inkább én kutatom azt, hogy miként lehet hatékonyabban elvégezni egy-egy feladatot. Kitüntetett jelentőséget tulajdonítok a digitalizációnak és az automatizációnak. Ha megfigyeljük, nem hogy évről évre, de akár egyik napról a másikra is szembe jöhet egy olyan új megoldás, amivel a működés, a napi munka egyszerűsödhet, rutinfeladatok automatizálhatók. Véleményem szerint ebben van a jövő. Emiatt azt gondolom, hogy sokan félnek attól, hogy a szakma egyszercsak majd eltűnik vagy kisebb lesz rá az igény. Én azt mondom, hogy ezek a folyamatok lehetőséget teremtenek arra, hogy olyan kérdésekkel foglalkozzunk, amelyek valódi értéket teremthetnek az ügyfeleknek.
Mi a legnagyobb kihívás egy könyvelőirodának ebben az évben? Kiemelkedik valamelyik változás, ami a többinél jelentősebben befolyásolja a működést?
Az utóbbi időben azt figyeltem meg, hogy a koronavírus-járvány alapjaiban rengetett meg minden olyan szakmát, amihez eddig egy irodára, egy íróasztalra, egy székre, és egy laptopra volt szükség. A járvány kirobbanása után rohamosan elterjedtek a home office megoldások, illetve komoly nagyságrendet kezdett el képviselni a távmunka. Itt jegyezném meg azt, hogy az a munkáltató, aki nem biztosít már a kezdetekkor home office lehetőséget, bizonyosan hátrányt szenved el a munkavállalókért folytatott versenyben. Úgy gondolom, hogy ma már a digitális megoldásoknak köszönhetően a számviteli szakma is átalakul olyan formában, hogy kevesebb – klasszikus értelemben vett – papírmunkára lesz szükség. A magam részéről környezetvédelmi megfontolásból is előnyben részesítem azt, ha a bizonylatokat nem papír alapon kapom meg, hanem pl. felhőbe töltik fel az ügyfelek figyelembe véve természetesen az IT-biztonsági kritériumokat, hogy megelőzzék a személyes adatok, üzleti titkok kiszivárgását.
Ezen túl természetesen nem mehetünk el az egyes jogszabályi változások mellett sem, hiszen számos könyvelői online közösségben rendre olyan témák kerülnek elő, mint az SZJA-visszatérítés kérdése, a HIPA-felezés számviteli és adózási kezelése, vagy éppen az egyre elterjedtebb kriptoügyletek számviteli, adózási kérdései. Bevallom, hogy én is akkor kezdtem el ez utóbbi témával foglalkozni, amikor az egyik szomszédom megkeresett azzal, hogy tudok-e neki segíteni kriptoügyletek adózásában, ami végül arra sarkalt, hogy elmerüljek ebben a témában. Természetesen minden jogszabályi változás egy újabb kihívás (és Magyarországon általában bővelkedünk ilyen kihívásokban), de emellett remek lehetőség is abban, hogy mindig tanuljunk valami újat, és segítsük ügyfeleinket abban, hogy eleget tudjanak tenni kötelezettségeiknek – lehetőség szerint zökkenőmentesen.
Dobroczki Ádám 2022 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.