A legfontosabb munkaeszközöm újra a telefon
- 2022. február 14.
Könyvelő interjúk
Sinka Miklós három évtizedes tapasztalatával két könyvelőirodát is működtet. Növekedésről, sikerről és zsákutcákról is beszámol a Konyvelok.hu interjújában.
Úgy tudjuk, hogy több mint 30 éve került kapcsolatba először a számvitellel. Mik voltak a fő pontok a karrierjében, amiknek köszönhetően eljutott idáig?
1988 óta dolgozom pénzügyi területen. Számfejtőként kezdtem a pénzügyi pályafutásomat, aztán a következő munkakörökben tevékenykedtem: könyvelő, pénztáros, belső ellenőr, könyvelési vezető, pénzügyi-számviteli vezető. Munka mellett végeztem el a közgazdasági szakközépiskolát, vállalkozói szakon a mérlegképes könyvelőt, majd számviteli szakirányon közgazdász lettem. Főállásom mellett 2000-től egyéni vállalkozóként vállaltam könyvelési munkát a számfejtéssel együtt, teljes körű ügyintézéssel, a beszámoló készítésig bezáróan. Tizenkét éven keresztül dolgoztam így másodállásban. 2012-ben feleségemmel együtt megalapítottuk a Sin-Mar Kft.-t, kezdő családi vállalkozásként. Először három partnerrel álltam kapcsolatban, a munkát teljesen egyedül végeztem három éven keresztül. Az ügyfelek száma lassan növekedett és ezzel együtt a munkám mennyisége is. Cégtárstulajdonosként a feleségem besegített. 2016-tól már ő is főállásban végezte cégünkben a munkát. A munkamennyiség tovább növekedett, újabb munkaerőt kellett felvennünk, és ezt már nem végezhettük családi környezetben, irodát béreltünk. Megalapítottuk második cégünket is, a Királyka Könyvelő Szolgáltató Bt.-t. Telephelyünk a XI. kerületben található. Jelenleg hatan dolgozunk a két cégben és több mint száz partnerünk van.
Ennyi változás még akkor is soknak tűnik, ha tudjuk, hogy mennyi idő alatt vitték végbe. Milyen lényeges változások történetek az elmúlt évek során mind szakmai, mind pedig ügyfélszerzési vagy akár ügyfélkezelési szempontból ahhoz képest, mint amikor vállalkozása elindult?
A kezdeti nehézségekkel én is megküzdöttem. Honlapkészítés nehézségei, megfelelő hirdetési felületek kiválasztása. Számomra mindig fontos volt a visszacsatolás az ügyfelektől. Erre építkeztem. Persze, mint minden vállalkozásnál, nálunk is voltak vakvágányok, akadtak és akadnak megbízhatatlan partnerek. Az a véleményem, hogy az ilyen eseteket le kell zárni és a jövőre kell koncentrálni. A leglényegesebb változás az erősen digitalizálódó világ, és az ehhez idomuló jogszabályi változásokhoz való megfelelés igénye. Kellően kiépített számítástechnikai háttér, valamint szakmailag felkészült munkatársak nélkül a mi szakmánk nem tud eleget tenni a felgyorsult igényeknek. Jelenleg az jelenti az igazi kihívást, hogy miközben a partnereink a könyvelési szolgáltatási díjakban bekövetkező változásokat próbálják minimalizálni, és nem értik az emelések okát, addig a szakmai elvárásaik a maximumot követelik meg.
A nagy elvárások valószínűleg a legjobb szakembereknek kedveznek. Ki tudna emelni valamit, amire a legbüszkébb a könyvelőiroda kapcsán?
Igen. Partnereink között nagyon széles a skála. Egyéni vállalkozók, bt.-k, kft.-k, zrt.-k, alapítványok. Néhány kiemelt területünk: építőipar, szállodák, szolgáltatások és termelési folyamatok különböző ágai. Partnereink egy része szolgálati járadékosként vállalkozik. Mivel én is szolgálati járadékos vagyok, ezért erre a területre külön specializálódtam. Volt rendvédelmi dolgozóként szívesen segítek vállalkozóknak, könyvelőknek, esetleg magánembereknek, akik ebben a témában nincsenek otthon.
Milyen eszközökkel tartja a kapcsolatot ügyfeleivel? Mennyire tartja fontosnak a személyes kapcsolattartást?
A kapcsolattartás leggyakoribb formája az e-mail, de ez jellemzően személytelen, mégis szükség van rá, hiszen adatszolgáltatáshoz vagy egy értesítéshez elegendő. A legfontosabb munkaeszközöm a telefon. Azonnali reagálás és azonnali válasz az eredménye. Ha nagyobb cég és sokan érintettek, akkor az internetes konferencia a megfelelő, de ez időigényes és ritkább. A második legfontosabb kapcsolattartás a telefon mellett a személyes találkozó. Kapcsolattartásban jellemzően a partner igényeihez próbálok igazodni, de ebben a COVID helyzetben az irodánk munkatársait is védenem kell, ezért a személyes találkozó eléggé háttérbe szorult a COVID helyzet alatt. Előtte mindennapos volt.
Az Ön vállalkozása már bizonyított. Mit tanácsolna azoknak, akik a könyvelői szakmában pályakezdők, de esetleg nem tudják, hogy mi lehet az első lépés a saját iroda felé?
Szerintem az első lépés a szakmai végzettség megszerzése, legyen szó esetleg egy bérszámfejtőről vagy könyvelőről stb. Akadnak részfeladatok, amelyek önállóan pénzügyi munkatársként is betanulhatóak, az ő részükre nem szükséges mélyebb ismeret vagy bármilyen szakmai végzettség. Azonban, aki hosszú távon akar a szakmánkban dolgozni és szeretne fejlődni, annak a végzettség mellett a tapasztalat gyűjtés adja meg az alapot a szakmai fejlődéshez.
A Sin-Mar Kft. 2013 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.