Van, akivel már a 80-as évek óta együtt dolgozunk!
- 2015. november 23.
Könyvelő interjúk
Hudák Erzsébetet, a budapesti Conto-Max KFT vezetőjét arról kérdezte a Konyvelok.hu riportere, hogy a természetesnek vehető könyvelés mellett milyen egyéb szolgáltatások jönnek jól egy könyvelőirodában.
Hogyan indította el saját vállalkozását és hol tart most a fejlődési folyamatban?
Cégünk 1982-ben alakult, az első olyan évben, amikor Magyarországon cégformában hosszú idő után újra vállalkozások jöhettek létre, akkor még gmk formában. Azóta persze KFT-vé alakultunk, és egyre szélesedett ügyfélkörünk, fejlődött szakmai tapasztalatunk, és szolgáltatásunk igazodott partnereink és a hatóságok folyamatosan növekvő elvárásaihoz.
Nagyon örülök annak, hogy jó néhány partnercégünknek már a 80-as évek vége óta dolgozunk, végigkísérhetjük a vállalkozásaik fejlődését, részt vehetünk a pályázataik, üzleti döntéseik elősegítésében, és láthatjuk, hogy eredményesek, sikeresen vették az évek során a kisebb-nagyobb akadályokat.
A Számviteli Főiskola külkereskedelmi szakának elvégzése után elsőként, - mint ahogy a Hunfalvy János középiskolában már szerettem volna - üzletkötőként helyezkedtem el a Transelektro Külkereskedelmi vállalatnál. Vonzott az utazások lehetősége és a mozgalmas munka. A napi nyolc órás munka mellett kezdtem el a könyvelői pályafutásomat jelenlegi cégemben, először kiegészítő tevékenységű tagként, majd ahogy továbbfejlődtünk, már csak ezzel foglalkoztam. Előnyt jelentett az az első munkahelyemen szerzett nyelvtudás, a külföldiekkel való tárgyalások gyakorlata, az üzletkötés menetének ismerete.
Több partner cégünk tulajdonos ügyvezetője nem beszél magyarul, így e nélkül nehezen boldogulnánk. Ezt fontosnak tartom, kollégáim közül van akár lengyelül, oroszul jól beszélő szakember is.
Tehát a saját vállalkozásának beindítása előtt dolgozott alkalmazottként is. Milyen volt megélni a felismerést, hogy most már Ön irányít másokat, és Ön az, akinek döntéseket kell hoznia?
Óriási szabadságként éltem meg annak idején az alkalmazotti létformából való kiszabadulást. Máig legnagyobb kincsem, hogy önállóan hozhatom meg a döntéseimet a teljes üzleti folyamatra nézve.
Több számviteli vezetői felkérést mondtam már vissza - bár nem mondom, néha vívódva, - de már nem tudtam elképzelni magamra nézve a multinacionális cégeknél való munkavégzést. Szeretek dolgozni, a kihívások inkább inspirálnak, örülök az új, speciális feladatoknak.
A cégünknél dolgozó kollégáimmal emberileg nagyon jó a kapcsolatunk, ismerem munkájukban az erősségüket és a gyengébb területeiket is, és e szerint osztom fel a feladatokat. Sosem vállalok több céget, mint amennyinek a teljes munkafázisát ne látnám át, és irányítását, ellenőrzését ne tudnám alaposan végezni. Ügyfeleimmel magam tartom a kapcsolatot.
Az Ön vállalkozása milyen területekre specializálódott? Van esetleg személy szerint kedvenc területe?
Partner cégeink nagyon változatos profilúak, építőipar, nagykereskedők, magánklinikák, reklámcégek, szoftverfejlesztő, produceri iroda, mérnöki és nyomdaiparral foglalkozó vállalkozások és még sorolhatnám. Nincs ilyen módon jobban vagy kevésbé kedvelt műfajom, azon kívül, hogy egyéni vállalkozóink nincsenek, csak cégeknek dolgozunk.
A kötelező továbbképzéseken túl vezetőként tréningezi magát valamilyen módon?
A főiskola után néhány évvel adószakértői végzettséget szereztem. A kötelező továbbképzés ezen a pályán kevés, folyamatos szakmai konzultáció szükséges. Számomra az adószakértők klubja vált be, ahol havonta egyszer aktuális témájú előadást és megbeszélést tartanak, és persze több ismerős könyvvizsgáló, jogász, és adószakértővel konzultálhatok, ha nem egyértelmű valamely jogszabály. Jövőre a nemzetközi számviteli (IFRS) továbbképzés van soron.
Magabiztosságot csak a felkészültség adhat, a jogszabályok, a szakma alapos ismerete, és az örömmel végzett munka. Legfontosabb, hogy rugalmasnak kell lenni, erre rászoktatott az elmúlt két és fél évtized.
A honlapja szerint a vállalkozásának nagyon sok „egyéb” szolgáltatása van a könyvelésen túl. Jár valamilyen előnnyel e szolgáltatássokaság fenntartása?
Szeretem, ha a partner cég ügyvezetője érdeklődő, megvannak az elvárásai, figyelembe veszi a számvitelből nyerhető információkat, mert ezeknél tényleg sikereket érhetünk el. A cégvezetőkkel átbeszélem, hogy milyen információk hasznosulnak a folyamatos munkájukban, és e szerint alakítjuk ki egyedileg számukra a számvitel információs rendszerét, akár projektszámos, akár telephelyi, vagy egyéb variációk szerint.
Legfőbb erősségünknek talán ezt emelném ki, hogy nem csak a hatóságoknak adatigényének kielégítésére dolgozunk, hanem elsősorban a cégvezetőket kell a döntéshozáshoz a lehető legjobb helyzetbe hoznunk.
A kimutatásainkat nemcsak átküldjük, hogy „a többi már a te dolgod”, hanem amit a számok tükrében látni lehet, mindig elemezzük, és velük együtt gondolkodunk.
A NAV tekintetében úgy vagyunk szerintem sikeresek, hogy az ügyfélnek nincs dolga vele. Ellenőrzésüknél mi járunk el, ennyi év alatt még nem volt megállapítás, erre lehetnék nagyon büszke, de semmiképp sem szeretném elkiabálni a szerencsét. Felelősségbiztosításunk persze azért van…
Mi a vállalkozásában a legérdekesebb kérdés, amelyet szívesen elmondana egy ilyen interjú kapcsán, de mindeddig még nem kérdeztem meg Öntől?
Nagyon sok élményt szerezhettem, ha egyszer eljön a nyugdíj ideje, tervezem az emlékeimet összefoglalni erről az időszakról. „A rendszerváltás után, egy adószakértő szemével” című írás nem kevés tanulságot és derültséget szerezhet majd az olvasó számára!
Köszönjük szépen a beszélgetést!