Az állandóan változó törvényi háttér élethosszig tartó tanulásra kényszeríti a könyvelőket

Sziladi Katalinnal, a Szip-Ka Audit főkönyvelőjével arról beszélgettünk, hogyan építhető lépcsőfokról lépcsőfokra az önálló könyvelői pályafutás.

Szip-Ka Audit Kft.

Az Ön vállalkozása milyen területekre specializálódott? Van esetleg személy szerint kedvenc területe?

Maga a számvitel egy nehezen átlátható terület, ezért könyvelőként segítenünk kell mindent vállalkozót. A könyvelőirodánk a számvitel útvesztőiben elég sokrétű, megoldandó feladatokkal foglalkozik. Sem induláskor, sem azóta nem szabtam meg, hogy milyen vállalkozókat vállalunk el: legyen egyéni vállalkozó, társas vállalkozó, őstermelő, adószámos magánszemély, mi mindenkihez ugyanúgy állunk hozzá. Számos könyvelő kolléga bizonyos vállalkozói formától, vagy területtől elhatárolódik, hiszen nem szeretne jobban elmélyedni azokban a témákban. Én magam szeretem a kihívást, ezért szeretek elmélyedni a speciális területekben is, utánajárni minden esetlegesen felmerülő, aprónak látszó kérdésben is. A könyvelő szakmában az állandóan változó törvényi háttereknek köszönhetően érvénysül az "élethosszig tartó tanulás". Kedvenc területet nem tudnék megnevezni, mert mindegyikben van valami ami tetszik, és hajt előre.

Mi ragadta meg a könyvelői szolgáltatásban, amiért később ezt a hivatást választotta?

2006-ban mikor agrárközgazdászként befejeztem az egyetemet még nem gondoltam volna, hogy én valaha is könyvelő leszek. Aztán gyakorlat hiányában nem kaptam munkát. Így kezdtem el járni abban az évben mérlegképes könyvelői tanfolyamra, mely alatt könyvelő irodai gyakorlatra is kellett járni egy általam kiválasztott irodához. Innen pedig már egyenes út vezetett ahhoz, hogy könyvelő legyek. Alkalmazottként cégek komplett könyvelését kellett elvégeznem, sajnos néha segítség nélkül, ezért a tanulási vágy, a tudás vágy, a siker hajtott előre. Még alkalmazottként elvégeztem még az adótanácsadói tanfolyamot is, mely még jobban segített elmélyedni a számvitelhez, adózáshoz kapcsolódó törvényekben, azok megfelelő alkalmazásában. Mivel a vállalkozók, valamint főnököm elvárásainak is megfeleltem, hatóságok előtt is egyre többször helyt álltam, egyre jobban hajtott az, hogy minél előbb saját lábra álljak, így hoztam létre irodámat 2011-ben. Ezt a döntésemet azóta sem bántam meg annak ellenére sem, hogy a könyvelők helyzete is egyre nehezebb. Önálló könyvelőként számos kihívásnak kell megfelelnünk, mind szakmailag, mind emberileg. Külön-külön mindennap képben kell lennünk az általunk bevállalt vállalkozások könyvelésében, hiszen nem tudhatjuk kinek, mikor milyen problémája adódhat amit ad hoc jelleggel meg kell oldanunk. Emberileg pedig a különböző vállalkozókat kell megfelelően kezelnünk, illetve kitalálni, hogyan juttassuk el hozzájuk a megfelelő információkat. 

Mi a legnagyobb tévhit a könyvelői szakmával kapcsolatban?

A vállalkozói társadalom legtöbbjét arra "tanították", hogy ami „papír” az a könyvelő dolga. Éppen ezért a vállalkozók a legtöbb esetben minden adminisztrációs feladatot a könyvelő nyakába próbálnak zúdítani. Ezért olyan plusz feladatokat végeznek óraszámra a könyvelők, ami nem az ő tevékenységi körük lenne, de mégis kénytelenek elvégezni. Sajnos minket sok esetben csak, mint adatrögzítőnek, irodai adminisztrátornak gondolnak, azonban a munkánk elenyésző részét képezi csak az adatrögzítés. Mind számviteli, mind adózási szempontból naprakésznek kell lennünk, hogy az adott vállalkozás gazdasági eseményeit egyedileg tudjuk értékelni. A folyamatosan változó adójogszabályokat egy-egy adott vállalkozásra és adott gazdasági eseményre kell értelmeznünk, ezért folyamatos továbbképzésekre van szükségünk. 

Milyen eszközökkel tartja a kapcsolatot ügyfeleivel? Mennyire tartja fontosnak a személyes kapcsolattartást? 

Számomra  a legfontosabb dolog az ügyfeleim elégedettsége, ezért irodánk a nyitvatartási időn túl is nyitva áll előttük, néha még hétvégén is. A kapcsolattartásban én jobban szeretem a személyes kontaktust, mert ott láthatom az ügyfél reakcióját a kérdéseire adott válaszok során. Ebből le lehet szűrni, hogy megértette-e a válaszodat, vagy esetleg még részletesebben, példákon levezetve még át kell beszélnünk. Hiszen nem elég, hogy mi megértünk egy adott jogszabályt, de azok alkalmazását az ügyfeleinkben is tudatosítanunk kell, vagyis a bonyolult jogszabályi nyelvezetet le kell fordítanunk a vállalkozóink nyelvére, ami valljuk be őszintén sokszor komoly kihívás elé állít minket. 

Természetesen személyes találkozáson túl email, sms formájában is fordulnak hozzánk ügyfeleink, mert valaki például tevékenységéből adódóan éjszaka/hajnalban dolgozik, nappal zömében alszik, és akkor merülnek fel kérdései, akkor gondolja ki, hogy esetleg tevékenységet bővítene, de nem ismeri hátulütőit.

Mit tudna ajánlani egy kezdő vállalkozónak, hogyan érdemes könyvelőt választania?

Első alkalommal érdemes több könyvelőt felkeresni, elbeszélgetni velük, milyen referenciákkal, előélettel, tanulmányokkal rendelkezik az adott könyvelő. Beszélgessenek el arról, hogy milyen tevékenységet szeretne végezni, kérjen tanácsot, milyen vállalkozási formát javasol neki a könyvelő, ezek milyen az adózási kötelezettségekkel járnak.  Sajnos a könyvelő társadalmat a korral nem haladó, megfelelő végzettségekkel nem rendelkező könyvelők munkája alapján, hibái miatt ítélik meg, és úgy mond "nézik le" a könyvelőket. Mivel mindannyian emberek vagyunk, és tévedhetünk kérdezzen utána, hogy az adott könyvelő rendelkezik e felelősségbiztosítással.

Nem utolsó sorban az első találkozás alkalmával meg kell lennie egyfajta a kölcsönös szimpátiának. Ha ez a szimpátia nincs meg, akkor nem lesz meg a megfelelő bizalom, egymás tisztelete a vállalkozó-könyvelő közti szakmai kapcsolatban, hiszen egy könyvelő mindent lát, vagy legalábbis következtetni tud a dolgokra…
 

Az Szip-Ka Audit Kft. 2015 óta tagja a Konyvelok.hu oldalnak.

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ