Nem mindig az a legolcsóbb, amiért havonta a legkevesebbet kell fizetni
- 2021. november 12.
Könyvelő interjúk
Gosztonyi József könyvelőt a munkájáról kérdeztük: a könyvelők őszinteségét és a diszkrécióját emelte ki. A Konyvelok.hu szakmai interjúja következik.
Honnan indult és hol tart most a vállalkozása?
A vállalkozásom indításakor is volt már főállásom. Egy kisebb mezővárosba költöztem, ahol a könyvelés elég belterjes volt, így messziről jött emberként az első időszak egy kicsit nehezebben indult. A vállalkozást elsősorban adótanácsadás miatt alapítottuk. Eleinte inkább kis- és középvállalkozásoknak szerettem volna segíteni eligazodni az akkor még sokkal bonyolultabb adózási rendszerben. Emellett természetesen könyvelési és bérszámfejtési munkákat is vállaltunk, vállalunk.
Sokáig egy állandósult, viszonylag kis kapacitással üzemelő vállalkozásként működtünk. Az utóbbi időben pedig egyre több és nagyobb volumenű ügyféllel bővülünk. Jelenleg is felszálló ágban vagyunk. A belső kapacitásunk bővítése okoz egyre inkább megoldhatatlan problémát, így lassan elérjük a jelenlegi teherbírásunk maximumát.
Ez sokaknak inkább öröm, mint probléma. De mi miatt szeretnek az ügyfelei Önnel dolgozni? Milyen visszajelzéseket kap ezzel kapcsolatban?
Az ügyfeleink szeretik, hogyha bármilyen kérdés vagy probléma felmerül, rövid időn belül több megoldási javaslatot kapnak. Értékelik továbbá, hogy nálunk elsődleges a diszkréció. Nagyon fontos a bizalom. Emiatt mi nem hivatkozunk sehol sem referenciákra. Ennek inkább az előnyeit érezzük. Több olyan ügyfelünk van, akik ismerik egymást, és nem tudják, hogy mindannyian a mi ügyfeleink. Találkoztam már olyannal, hogy csak amiatt nem választották ugyanazt a könyvelőt, nehogy bármit is megtudjon a másik róla. Továbbá szeretik az őszinteséget. Ha hibázom, elismerem.
Ez az elvárás az ellenkező irányba is működik, tehát előfordul, hogy egy új cég könyvelését el tudja végezni, de valami miatt mégsem vállalja el a munkát?
Természetesen! Abban az esetben, ha úgy érzem hogy a cég működését alapvetően nem a tisztességesség vezérli, akkor nem vállalom el. Valamint még mindig az ár az alapvető kérdés. Mindig lesznek olyan emberek, akik bőven ár alatt vállalnak be munkákat, de az hosszútávon nem megoldható, hogy megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtsanak. Minden vállalkozásnak megvannak a minimális fenntartási költségei. Ez a tevékenység, amit mi végzünk, egy adott kapacitás mellett a mennyiség növelésével minőségi romlás nélkül nem kivitelezhető. Vagyis ha túl alacsony a vállalási díj, akkor a felmerülő költségeket lényegesen nagyobb ügyfélkörrel lehet csak kitermelni, ami az egy ügyfélre eső időt lecsökkenti az optimális és elvárható időhöz képest. Emiatt sem vállalok már el mindenáron munkát.
Ön hogy látja, létezik-e, esetleg kidolgozható-e egy olyan minőségbiztosítási rendszer, ami objektíven mérhetővé teszi a könyvelési szolgáltatók tevékenységét?
Nem feltétlenül gondolom, hogy a könyvelési szolgáltatás a minőségi elvárásokat tekintve különbözne bármely más szolgáltatástól. Úgy, ahogy más szolgáltatások esetében sem feltétlenül megoldott egy minőségbiztosítási rendszer bevezetése, úgy itt sem lehet különböző mérőszámok alapján ezt meghatározni. Véleményem szerint itt a minőségellenőrözést az ügyfeleknek kéne ellátni, de ahhoz a vállalkozás vezetői akarata és igényessége szükséges. Valahogy el kellene hinniük, hogy nem mindig az a legolcsóbb, amiért havonta a legkevesebbet kell fizetni.
Önt vállalkozóként mi inspirálja, a vállalkozás működtetése mellett mi motiválja a mindennapokban?
Szeretek az embereknek segíteni! Mindig örömmel tölt el, ha valakinek valamilyen előnye származik a munkám következményeként. Legyen akár ügyfél, akár kolléga!
A GEOK Kft., amelynek Gosztonyi József az ügyvezetője, 2020 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.