Nem elég könyvelni – ma már mentorálni is kell
- 2025. május 27.
Könyvelő interjúk
Willemszné Szabó Annamária könyvelőként és pénzügyi vezetőként nemcsak számokkal dolgozik, hanem emberekkel is. A Konyvelők.hu riporterének arról is mesél, hogyan hatnak a digitális változások a könyvelők mindennapi munkájára, és miért kulcsfontosságú ma a személyes figyelem.
Úgy hallottuk, vállalkozása az otthoni irodából indult és rengeteg tanulással, folyamatosan bővült. Merre tart a vállalkozása 2025-ben?
Korábban főállás mellett az otthonomban kialakított irodámban dolgoztam. Ma már egy önálló irodában várom az ügyfeleket. Kezdetekben térségi vállalkozók és egyesületek könyvelését láttam el. Jelenleg a főkönyvelői megbízásaim mellett 30 fős ügyfélkört sikerült kiépítenem. Könyvelés mellett pályázatokat is készítek, illetve egy cégcsoport pénzügyi vezetői feladatait látom el. Az első riport elkészültekor közgazdászként végeztem, azóta a vállalkozásfeljesztési mesterszakos végzettséget is megszereztem a Debreceni Egyetemen.
Hogyan alakult az elmúlt év a korábbi évhez képest az Ön vállalkozásában? Tapasztalta a munkamennyiség növekedését vagy csökkenését a korábbiakhoz képest?
Tapasztalataim szerint az utóbbi években sok kis vidéki vállalkozás szűnt meg, illetve került nehéz anyagi helyzetbe. Viszont a régóta működő társaságok és egyéni vállalkozók, amelyek már 5 évnél hosszabb ideje működnek, általában képesek a válságos időszakokat is túlélni. Ezért elmondhatom, hogy a munka mennyisége nem csökkent, sőt az egyes új rendelkezések miatt több, mint korábban. Az elmúlt években jellemzően egyre több adminisztratív feladat hárult a könyvelőkre.
Mit tapasztal, mi a legnagyobb kihívás egy könyvelőirodának ebben az évben? Kiemelkedik valamelyik változás, ami a többinél jelentősebben befolyásolja a működést?
Legnagyobb kihívást és a legtöbb időráfordítást azon ügyfelek segítése, mentorálása okozza, akik nem boldogulnak a digitális eszközökkel. Ahhoz, hogy a munkámat el tudjam végezni, a törvény által előírt kötelező feladatokat el tudjam látni, először az ügyfeleket kell rávezetni a digitális eszközök, programok használatára és elfogadtatni az új előírások kötelező betartását. Véleményem szerint az elkövetkező évek rostaszerűen fogják leszűkíteni a vállalkozói kört, hátrányba fognak kerülni (vagy már hátrányba kerültek), akik nem képesek lépést tartani a digitális átalakulással, csak a megszokott régimódi működési elvet tartják szemelőtt. Ugyanez a gyors digitális fejlődés viszont a munkánkat tekintve sok lehetőséget, könnyebbséget, gyorsabb adatfeldolgozást hozott magával.
Az összes kommunikációs csatornát összevetve melyik az, amelyik jelenleg a legjobb hírforrás a könyvelők számára?
A szakmai anyagok közül vannak, amelyeket digitálisan szeretek olvasni, de mai napig vásárolok szakkönyveket, pénzügyi, üzleti magazinokat. Fontosnak tartom a szakmai konferenciákat, ahol a gyakorlati példák, valós vállalkozói tapasztalattal alátámasztva kapnak teret. A szakmabeli munkatársakkal folytatott tapasztalatcsere is pótolhatatlan. Mindezt összevetve ma már egy könyvelőnek nagyon sokrétűnek kell lennie ahhoz, hogy lépést tudjon tartani a változásokkal, ezért több helyről is szükséges lehet az információk összegyűjtése.
Milyen eszközökkel tartja a kapcsolatot ügyfeleivel? Mennyire tartja fontosnak a személyes kapcsolattartást?
Akinek lehetősége van rá, havonta egyszer-kétszer személyesen is találkozunk. Fontos, hogy a vállalkozás működési hátterét, körülményeit és lehetőségeit tisztázzuk. Ez történhet személyesen vagy telefonon is. Ettől függetlenül munkaidőben elérhető vagyok telefonon és e-mailben. Számomra fontos, hogy ne csak egy bevallás vagy beszámoló elkészítése fűződjön az ügyfelekhez, hanem a hosszútávú, folyamatos működés és a lehetőség szerinti fejlődés megvalósítása. Hosszútávú célom, hogy a munkám során a térségi vállalkozásokat és egyesületeket segíteni tudjam a sikeres működésben.
Willemszné Szabó Annamária 2015 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.