Sosem dönt, de minden döntésben segít a könyvelő
- 2017. december 08.
Könyvelő interjúk
Mart Lászlóval a könyvelő-ügyfél kapcsolat kialakításáról beszélgetett a Könyvelők.hu riportere.
Az Ön vállalkozása milyen területekre specializálódott? Van esetleg személy szerint kedvenc területe?
Vállalkozási szakos mérlegképes könyvelőként elsősorban a hazai kis- és középvállalkozások könyvelésére specializálódtam, ezen belül leginkább a szolgáltatói szektor számomra a legvonzóbb. Az ötlet már két-három éve felmerült bennem, hogy hogyan tudnám az évek alatt felhalmozott tudásanyagot és szakmai tapasztalatokat a kkv szektor számára hasznosítani. Eredetileg vállalkozási formában működő egészségügyi területen dolgoztam és a kötelező szakmai munkám mellett láttam el gazdasági feladatokat, ezért kiemelt prioritást élvez a mai napig a hazai funkcionálisan privatizált fogászati és háziorvosi rendelők könyvelése.
Amikor egy új ügyfélnek bemutatja a vállalkozását, akkor milyen előnyöket szokott leginkább kiemelni? Mi az, ami egy feltételezett versenyben feltétlen Ön mellett szól?
A szakmai tudás fenntartására és fejlesztésére nagyon sok időt fordítok és nem sajnálom a pénzügyi forrásokat sem a továbbképzésekre, szakirodalmi anyagok és könyvek beszerzésére. Ebben a szakmában egy a biztos: a folyamatos változás és az elengedhetetlen állandó önképzés. Enélkül valaki nem lehet sikeres könyvelő.
Korszerű könyvelő programokkal dolgozom, melyek jogszabálykövető funkcióval vannak ellátva, így a tévedés lehetősége minimális. Persze nem helyettesíti egy program sem a szakembert, így folyamatosan kontrollálom a munkám, képzem magam jogi, számviteli, adózási területen és végső, de nem utolsó sorban azoknak a szakterületeknek az ismeretanyagát is próbálom maximálisan elsajátítani, amelyeknek a könyvelését elvállaltam. A könyvelői szakma nagyon összetett, egyszerre szükséges a jó jogszabályértelmező képesség - gondoljunk csak az adójogszabályok többszörös kereszthivatkozásaira és bonyolult környezetére - valamint egy bizonyos fajta matematikai elemző készség korszerű informatikai ismeretekkel karon öltve, hiszen a mi szakmánkban már szinte minden elektronikus adattovábbítással valósítható meg.
Milyennek írná le az ideális ügyfél-könyvelő kapcsolatot?
Fontos hangsúlyozni, hogy a könyvelő-ügyfél kapcsolat soha sem lehet bürokratikus. Annak ellenére, hogy jogszabályokkal dolgozunk és elő kell segítenünk, hogy a hozzánk forduló vállalkozó megfeleljen az adójogszabályoknak, mégsem hivatal vagyunk, hiszen hivatalnak ott a NAV és az egyéb felettes szervek. Nekünk szolgáltató tevékenységet kell végeznünk, ami annyit jelent, hogy a hatályos adójogi környezeten belül, úgy kell az ügyfelünket segítenünk, hogy számára a lehető legkisebb, legoptimálisabb, a vállalkozás egyedi sajátosságaihoz igazodó adózási formát tudja kiválasztani.
Én a magam részéről barátságosan fogadom mindig a hozzám fordulókat, és igyekszem példákkal, számításokkal alátámasztani, hogy milyen vállalkozási forma és adózási mód miért éri meg nekik.
Fontos megemlítenem, hogy sosem hozok döntéseket! A jogszabályok betartását megkövetelem és ellenőrzöm is, de vallom, hogy a gazdasági döntéseket a vállalkozónak kell meghoznia. A könyvelő feladata a gazdasági döntések előkészítése, javaslattétel és a döntések jogi kereteken belül történő végrehajtása.
Úgy gondolom, az a jó könyvelő, aki egyszerre képes betartani a jogszabályokat és számadatokkal mérhetően elősegíteni a vállalkozások gazdasági sikerét. A siker pedig minden esetben közös siker!
Minzeken túl olyan üzleti kapcsolatok kialakítására törekszem társszakmák képviselőivel pl. ügyvédekkel, közjegyzőkkel, bélyegzőkészítőkkel vagy nyomtatványforgalmazókkal, akik a cégbejegyzési és változásbejegyzési eljárásokban partnereim, valamint akár az induló vállalkozásoknak szükséges névjegykártya- és bélyegzőkészítésben is segítséget tudnak nyújtani.
A kötelező továbbképzéseken túl tréningezi szakmai tudását valamilyen módon?
Természetesen igen. Napi szinten olvasok számviteli, adózási és jogi szakirodalmat. Emellett korszerűsítem informatikai tudásomat is, több gépen és operációs rendszeren hajtom végre ugyanazt a feladatot. Úgy gondolom, így nem ér majd váratlan meglepetés, ha egy újabb operációs rendszert, vagy elektronikus felületet tesznek kötelezővé számomra, már elő kellő rutinnal fogok rendelkezni az új felhasználói felület kezelésében.
Az Ön vállalkozása már bizonyított. Mit tanácsolna azoknak, akik a könyvelői szakmában pályakezdők, de esetleg nem tudják, hogy mi lehet az első lépés?
Először is talán, amit tanácsolnék, hogy legyenek maximalisták a szakmájukban. Fontos, hogy a leendő kollégák ne csak a jogszabályokat és számokat nézzék, hanem az ügyfelet és adott szakterületet, amit könyvelni szeretnének.
Személyes tapasztalatból mondom, hogy ügyfelet meg kell nyerni és sajnos ehhez nem elég egy jól megszerkesztett könyvelői szerződés, ahol fehéren-feketén leírjuk, hogy milyen felelősség vonatkozik a könyvelőre és milyen az ügyfélre. Az ügyfél bizalmát el kell nyerni és meg kell tartani. Ezért fontos, hogy a rendelkezésünkre álló gazdasági és egyéb információkat a lehető legbizalmasabban kezeljük és mondjuk ki. Oldjuk meg a problémát, ha ez sikerül, akkor maradéktalanul meg fognak bennünk bízni. Továbbá javasolnám, hogy folyamatosan képezzék magukat és ne csak a kötelező továbbképzéseken, hanem előrelátó módon, már az adójogszabályok tervezetére is nyugodtan rápillanthatnak, mert zömében azokból sok meg szokott valósulni, és sokkal könnyebb egy ügyet úgy megoldani, hogy nagyjából tudjuk, milyen lesz annak a szabályozása, gazdasági előnyei, esetleg hátrányai, milyen jövedelmezőség realizálható.
Vagyis folyamatosan figyelni kell a változásokat és megtalálni a helyes utat, amely a legköltséghatékonyabb és legjövedelmezőbb. Ez vezet a sikerhez és az ügyfelek megelégedéséhez. Az a könyvelői, aki csak az adókat számolja ki és a bizonylatokat rögzíti, nem visz sikerre egy vállalkozást.
Én mindenképpen a szolgáltatói szemlélet híve vagyok a könyvelés világában és soha ne felejtsük: bizalom nélkül nincs üzlet!
Mart László 2016 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.