Egy ilyen szakma felér egy lottó ötössel

Pethes Miklós a Konto FORTE Könyvelőiroda cégvezetője Budapesten, a 14. kerületben dolgozik. A Konyvelok.hu újságírója a könyvelői szakma szépségeiről és kihívásairól kérdezte.

Mi ragadta meg a könyvelői szolgáltatásban, amiért később ezt a hivatást választotta?

A könyvelési munka januártól májusig egy túlélendő rémálom, nyáron és kora ősszel viszont uborkaszezon van, így a nyaralásra bőven jut idő. Egy ilyen szakma szerintem már önmagában felér egy lottó ötössel, de azért vannak a döntésemnek egyéb fontos előzményei is.

Már gyermekkoromban is a számok bűvöletében éltem (a zenén kívül), így nem meglepő, hogy a Pénzügyi és Számviteli Főiskola elvégzését követően a számvitel és kontrolling területén helyezkedtem el. A multicéges környezet azonban egy idő után rádöbbentett arra, hogy a munka örömét leginkább az adja, ha annak végeredménye kézzelfogható, és közvetlen kapcsolat van a befektetett munka és a produktum között. Így nyolc év után leváltottam a nagyvállalati munkahelyemet egy jóval szerényebb, de saját munkahelyre.

A könyvelésről sokan tartják azt, hogy unalmas, száraz munka. Ha azonban jól csinálod, és megvalósulnak az imént említett munka-végeredmény összefüggések, akkor csak rajtad múlik, hogy az egyes munkafolyamatok mennyire képesek kihozni belőled a kreativitást és fantáziát. Az ügyfelekkel való kapcsolattartás során pedig különösen nagy kihívás, hogy megtaláld a közös nyelvet, megértsd, hogy mik a megbízó szempontjai, és legyél annyira kompromisszumkész, hogy az még ne sértse a szakmai szabályokat.

Milyen az ideális ügyfél az Ön vállalkozása számára? Tudna rá mondani egy példát?

Az ideális ügyfél jó fej, kíváncsi, szeret képben lenni vállalkozásának pénzügyeivel, igénye van a rendezettségre, és nem utolsó sorban: jól fizet a munkánkért. Szerencsére jó néhány ügyfelünk van, akik ezekkel a kvalitásokkal egyszerre bírnak, de az sem szegi a kedvünket, ha nem mindenki "tökéletes".

Milyen típusú munkák rejtik magukban a legnagyobb kihívásokat a könyvelés során?

A szakmai felkészültségen túl általánosságban a naprakészség, a jogszabályi módosítások követése jelenti az egyik legnagyobb kihívást. A mai Magyarország nem az a hely, ahol az egyszer megszerzett jogszabályi ismeretek birtokában akár évtizedekre berendezkedhetnénk egy kényelmes könyvelői fotelmunkára.

A másik legnagyobb – és egyúttal izgalmasabb –  kihívás az ügyfél szempontjainak és a szakma általunk képviselt szempontjainak összeegyeztetése. Akad, hogy neked, mint könyvelőnek kell megtalálnod a legális megoldást.  Ilyen például ha egy havi többmilliós forgalmú cég húszezer forintos óradíjú ügyvezetője nem hajlandó néhány ezerforintos függő számlára könyvelt ismeretlen utalások miatt órákat – vagy akár csak perceket is – rászánni az egyeztetésre és a miértek felderítésére.  Ezzel a terhet úgy tudod levenni az ügyvezető válláról, hogy az ne okozhasson sem a könyvelőnek sem az ügyvezetőnek kellemetlen perceket egy NAV vizsgálat során. De még akkor se legyen belőle kellemetlenség, ha a megbízó cég egyik partnere keresne meg, hogy a megbízónk miért nem utalta vissza a tévesen túlfizetett számla ellenértékét. Hiszen ez a megbízónk üzleti kapcsolatait aknázhatja alá, aminek nagyon könnyen egyenes következménye lehet a könyvelői kapcsolat megromlása. A legnehezebb talán a lehetséges következmények és kockázatok megértetése az ügyféllel, mert a megbízónak sokszor erre sincs ideje.

Szélsőséges árakkal találkozunk, ha körülnézünk a könyvelői piacon. Mennyire tartja igaznak azt a tételt, hogy „az könyvel, aki olcsóbb ajánlatot ad”?

Azt gondolom, hogy – mint az élet minden terén – ebben a szakmában is meg kell találni a harmonikus egyensúlyt a szélsőségek között, és amikor kell, kompromisszumot kell kötnünk. Sokunk ismeri a szocializmusból ránk maradt népszerű vicces táblácskát, amelyen ez áll: "A mi cégünk jól, olcsón és gyorsan dolgozik. Ön ebből kettőt választhat". Vannak könyvelők, könyvelőirodák, akik még mindig ennek a mókás szlogennek a hatása alatt tevékenykednek, ugyanakkor már egyre többen vannak azok, akik tudatosan próbálják megkeresni azokat a területeket, amelyekkel kapcsolatosan az ügyfeleket lehet kompromisszumra bírni, és azt is megvizsgálják, melyek azok a területek, amelyeknél a könyvelést szolgáltatónak kell valamilyen kompromisszumot kötnie. Ez lehet éppenséggel az ár is, de lehet az előzőekben említett idomulás az egyedi elvárásokhoz.

Bár sokan választanak ár alapján, én arra bíztatnám a könyvelőt keresőket, hogy az áron kívül ismerkedjenek a könyvelővel, az irodájával, ha lehet, tegyék próbára őket az aktuális szakmai kérdések átbeszélésével. A könyvelés olyan szakma, amelyet ha jól végeznek, hamar megtérül, és ez a megtérülés általában többet ér, mint a piacon található kisebb áregyenlőtlenségek.

A kiugróan magas vagy alacsony árak azonban legtöbbször a hozzá nem értés vagy a tapasztalat hiányának a következménye. Az ilyen árajánlatokat adó könyvelőktől óva intenék mindenkit.

A könyvelőiroda szinte egy non-stop vállalkozás, az ügyfeleknek bármikor szüksége lehet a segítségre. Ön a vállalkozása mellett hogyan valósítja meg a kikapcsolódást?

A kikapcsolódás ugyanolyan fontos a könyvelési munkában, mint a családi vagy magánéletben. Ha nincs neki helye, az hosszabb távon a környezet, a kapcsolatok és az elvégzett munka produktumának rovására megy. Nem tudom, hogy szerencse kérdése-e, de a mi ügyfeleink ezt megértik, és általában nem szoktak zaklatni munkaidő után vagy hétvégén. Ha mégis megtörténik, akkor tudom, hogy nem ok nélkül teszik, én pedig vagyok annyira rugalmas, hogy ilyenkor nem hajtom el őket, és próbálok minél hamarabb kielégítő választ vagy megoldást adni a problémára.

Hozzáteszem, az időben való informálás és a megelőzés egyéb formái gyakorlatilag nullára tudják redukálni az ilyen eseteket. Mi erre igen nagy hangsúlyt fektetünk. Egy példát említenék csak: minden év elején havi bontású éves tervtáblázatot készítünk a várható utalandó közterhekről, amely táblázatot változás esetén azonnal frissítünk. Ily módon nem igazán fordulhat elő, hogy az ügyvezetésnek egyik napról a másikra kell százezreket előkeríteni az informálatlanság miatt, vagy hogy – rosszabb esetben –  már azzal szembesül az ügyfél, hogy az adóhatóság leemelt a bankszámlájáról néhány millió forintot.

A mai világ egyik legnagyobb csapdája a pénzért való versenyfutás az idővel. Hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy nem a pénz az elsődleges cél, hanem életünk harmonikussá tétele, amelynek csak egyik vetülete a pénz. Ez a szemlélet kellene áthasson tulajdonképpen mindnyájunkat, amikor vállalkozást, munkát, munkaidőt tervezünk.

Köszönjük a válaszait!

A Konto Forte Könyvelőiroda 2004 óta van jelen a Konyvelok.hu oldalon.

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ