Ha valamire igényt látok, azt megtanulom
- 2022. október 27.
Könyvelő interjúk
Mecsnóbel Bianka tapasztalatai szerint a könyvelői pályán soha nincs megállás. Tanulásról, növekedésről és az ügyfelekkel való kapcsolatáról is beszélt az önálló könyvelőiroda alapítása után a Konyvelok.hu riporterének.
Mindig is könyvelő akart lenni és tudatosan készült erre a pályára?
Nem állíthatom, hogy mindig is könyvelő szerettem volna lenni, gyerekkoromban a tervek között szerepelt többek között a tanár, cukrász, tolmács is. Az általános iskola után tanáraim javaslatára mentem közgazdasági szakközépiskolába, ugyanis a matematika és a számolós tantárgyak nagyon jól mentek, viszont a humán tantárgyakkal meggyűlt a bajom. Beigazolódott, hogy jó döntés volt, már az első évben éreztem, hogy nekem való ez a terület. Érettségi után számviteli szakügyintéző képzést végeztem. Ott egy kicsit megingott a hitem, hogy jól választottam-e a könyvelői pályát illetően, túlságosan nehéznek gondoltam, a vizsgákon is rendkívül nagy volt a bukási arány. Aztán ahogy elkezdtem dolgozni, szépen kitisztult bennem, hogy ez a nekem való pálya és a majdani saját vállalkozás gondolata is igen hamar felmerült. Mindig osztott munkakörben dolgoztam, először önkormányzatnál, aztán egy termelőcégnél, végül pedig egy cégcsoporthoz kerültem, ahol külön könyvelési részleg, mondhatni könyvelőiroda működött a cégek könyvelésére. Mindezek mellett folyamatosan tanultam, mentor programokban vettem részt, készültem a saját vállalkozás indítására. Előbb mérlegképes könyvelői képesítést szereztem vállalkozói szakon, aztán államháztartási szakon is. Ezt követte a TB- és bérügyintéző szak, végül a közgazdasági diploma. Ezen a pályán nincs megállás, most jelenleg adótanácsadói képzésen veszek részt. Szinte biztos vagyok benne, hogy nem ez lesz az utolsó, amit elvégzek.
Honnan indult és hol tart most a vállalkozása?
Több mint 10 év munkatapasztalat és tanulás után döntöttem úgy, hogy elindítom a saját könyvelőirodámat. Vállalkozásom a Balaton partján egy kis faluban, a lakásunk kis szobájából indult a covid járvány időszakának kellős közepén és eleinte főként alvállalkozóként könyveltem más könyvelőirodának. Rendkívül hálás vagyok a lehetőségért, mert rengeteget tanultam tőlük is. Aztán viszonylag hamar kiépült a saját ügyfélköröm is. Fél év után kinőttem a kis dolgozószobámat és egy nagyobb helyiséget kellett átalakítani irodává. Így közel 3 év önálló vállalkozás után ott tartok, hogy lassan szükségem lesz egy segítő kollégára. A közeljövőben szeretnék létszámot bővíteni, illetve nemrég új házba költöztünk és egy különálló épületben ki tudtam alakítani egy nagyobb, minden szempontból megfelelőbb könyvelőirodát. A közelben van több város is, a jövőben majd szeretnék alirodát nyitni valamelyikben.
Megvannak Önben a jövőre vonatkozó tervek, célkitűzések a könyvelőirodát illetően? Vagy inkább hagyja, hogy megtalálják az új ötletek?
Amikor belekezdtem a könyvelő vállalkozásba, még nem volt konkrét tervem, hogy milyen ügyfeleket vállaljak vagy mekkora irodára szeretnék nőni, hogyan is fog ez kinézni. Ezek menetközben kezdtek kialakulni. Amilyen lehetőségek adódtak, azokat próbáltam kihasználni. Ezen a pályán szinte naponta változik minden, ha valamire igényt látok, de nem vagyok benne jártas, akkor azt megtanulom. Természetesen célok mindig vannak, de nincsenek kőbe vésve, ha kell, újratervezek.
Mi a legnagyobb kihívás egy könyvelőirodának ebben az évben? Kiemelkedik valamelyik változás, ami a többinél jelentősebben befolyásolja a működést?
A covid megjelenése óta senkinek sem könnyű, ezt most még tetézi a háborús helyzet is. A gazdasági helyzet miatt szinte naponta jelennek meg új rendeletek, melyek lekövetése okozza szerintem most a legnagyobb feladatot. Az idei évben volt egy jelentősebb változás is, amely sok ügyfelemet érintette, ez pedig a kata törvény módosítása volt. Nagy kihívás elé állította mind a vállalkozókat, mind a könyvelőket. Hirtelen, gyorsan kellett újra tervezni, mely nem volt egyszerű feladat. Saját vállalkozásomat is új alapokra kellett helyeznem.
Milyen eszközökkel tartja a kapcsolatot ügyfeleivel? Mennyire tartja fontosnak a személyes kapcsolattartást?
Ügyfeleimmel főként elektronikusan tartjuk a kapcsolatot. Elsődleges kommunikációs eszközünk az e-mail. A digitalizációnak köszönhetően egyre kevésbe szükséges a személyes kapcsolattartás, az anyagok leadása is főként elektronikus úton történik. Vannak olyan vállalkozók, akik ragaszkodnak még a személyes kontakthoz, nekik természetesen lehetőséget biztosítok erre is. De egyre kevésbé jellemző, az ügyfeleknek is könnyebbség, hogy akár a fotelben ülve este is küldhetnek anyagot, illetve egy számukra kihelyezett postaládába is bármikor elhelyezhetik azok, akiknek akkora mennyiségű, hogy nem tudják vagy nem akarják szkennelni. Nincs munkaidőhöz kötve, míg személyesen ezt munkaidőn kívül nehezen tehetnék meg. Én is hatékonyabban tudom szervezni így a feladataimat. Én nem tartom annyira fontosnak a személyes kapcsolattartást, persze néha jól esik személyesen találkozni az ügyfelekkel, de azt tapasztalom az ügyfelek is most már inkább olyan könyvelőt keresnek, ahol megoldott az online kontakt és nem kell folyton a könyvelőhöz rohangálniuk. Sokan szeretnek online meeting keretében egyeztetni, ez megadja egyrészt a kényelmet, hogy nem kell kimozdulniuk, de mégis személyesebb, hogy videóhíváson keresztül látjuk is egymást.
Mecsnóbel Bianka 2020 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.