A könyvelőnek mindig fejlődni, fejleszteni kell, haladni a változó világgal
- 2023. január 12.
Könyvelő interjúk
Fekete Erzsébet több mint két évtizedes szakmai múlttal is vallja: nincs megállás a könyvelő szakmában, törekedni kell az újdonságok rutinszerű használatára.
Úgy tudjuk, tekintélyes szakmai múltra tekinthet vissza. Mindig is könyvelő akart lenni és tudatosan készült erre a pályára?
Tulajdonképpen nem erre a pályára készültem, már iskolás koromban is mindig szerveztem, vezettem, irányítottam, az a „teszek, veszek, intézkedek” típus voltam. Belsőépítész vagy titkárnő szerettem volna lenni. Felvettek a közgazdaságiba, ezért az eredeti szakmám jegyzőkönyvvezetői, gyorsírói, gépírói, igazgatási ügyintéző.
Csak a középiskola után kerültem kapcsolatba az adózással. Kezdetben az egyéni vállalkozók és az őstermelők adózását tanulmányoztam. Azután elvégeztem a számviteli ügyintézői képzést, így ismertem meg a kettős könyvvitelt. Majd megszereztem a mérlegképes végzettséget vállalkozási szakon. Alkalmazottként könyvelőirodában kezdtem dolgozni, ahol bővíthettem az eddig tanultakat. Mindig tanultam, képeztem magam, ezt a mai napig fontosnak tartom. Majd munkahely mellett kezdtem vállalni saját ügyfeleket. Megszereztem a társadalombiztosítási és bérügyi szakelőadói szakképesítést, hogy ezzel is jobban tudjam az ügyfeleimet segíteni a bérrel kapcsolatos döntéseikben. Később az adótanácsadói képesítés megszerzésével már adótervezésben is tudtam az ügyfeleimnek segíteni. Közben már annyi ügyfelem lett, hogy a saját könyvelőirodám lett a főállásom.
Ezek szerint a fokozatosság híve. Ön szerint mi jellemez egy ideálisan működő könyvelőirodát?
Nehéz kérdés, mit tekintünk ideális működésnek. Személy szerint fontosnak tartom, hogy a határidőre beküldött bevallások, a naprakész adózási ismeretek és a napi teendők mellett jusson elég idő arra, hogy az ügyféllel is foglalkozzak, ha igény van rá. Válaszolni a kérdéseire, a rá vonatkozó új szabályokkal megismertetni. A digitalizáció, a technikai újdonságok bevezetésével könnyítek, gyorsítok a munkafolyamatokon, ahol lehet. Viszont látom, hogy sokat kell még fejlődni az ügyfeleknek is.
Ha már szóbahozta az ügyfeleket: amikor egy új ügyfélnek bemutatja a vállalkozását, akkor milyen előnyöket szokott leginkább kiemelni? Mi az, ami egy feltételezett versenyben feltétlen Ön mellett szól?
Több mint 25 éve foglalkozom adózással, könyveléssel. Mindig fontosnak tartottam, hogy ügyfeleim ismerjék és értsék a saját vállalkozásukra vonatkozó legfontosabb, egyszerűbb szabályokat, hogy az üzletmenet közben mire kell nekik figyelni. Fontos a kölcsönös szimpátia, a bizalom és hogy jól tudjuk együttműködni. Az utóbbi pár évben saját ügyfeleim ajánlottak az ismerőseiknek. Ez azt bizonyítja, hogy elégedettek a munkámmal.
Megvannak Önben a jövőre vonatkozó konkrét tervek, célkitűzések a könyvelőirodát illetően? Vagy inkább hagyja, hogy megtalálják az új ötletek?
Egy kicsit mind a kettő. Célkitűzéseim vannak, amelyeket szem előtt tartva beépítem az újdonságokat is, ha úgy gondolom, hogy előbbre vihet. Hiszem azt, hogy mindig kell fejlődni, fejleszteni, haladni a változó, gyorsuló világgal. Jelenleg a papírmentes iroda elérése a cél. Ez nem egyszerű feladat, mert az ügyfeleim egyrésze nincs felkészülve erre technikailag sem és tudásban sem. Fokozatosan, apró lépésekben fogunk eljutni a célig. Nagyon igaznak tartom azt a mondást, hogy „Aki lemarad, kimarad!” Ez szerintem a mi szakmánkban is igaz.
Használja vállalkozásként a közösségi médiát? Ha igen, milyen kérdésekben támaszkodik rá?
Több szakmai Facebook csoportnak vagyok tagja. Azonban elsősorban megbízható források írásaira támaszkodom, természetesen a hozzá tartozó törvényt is tanulmányozva. Azt tartom szem előtt, hogy csak az a biztos, ami a közlönyben megjelenik.
Fekete Erzsébet 2019 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.