Digitalizálni, egyszerűsíteni és professzionalizálni kell a munkánkat
- 2024. július 12.
Könyvelő interjúk
Három évtized változásairól, a könyvelői szakma jövőjéről, minőségbiztosításról és a mesterséges intelligencia térnyeréséről beszélt Dr. Jasku Zsolt a Konyvelok.hu riporterének.
Hogyan emlékszik vissza arra az időszakra, amikor a vállalkozása elindult? Mennyire ment gördülékenyen az első időszak? Mik voltak a nehézségek akkoriban?
Az Euro-Konto Kft. jogelődje az Euro-Konto Bt. volt, ami 1997-ben, tehát mintegy 27 évvel ezelőtt alakult meg és alapvetően könyveléssel foglalkozott. A könyvelésre akkoriban az volt a jellemző, hogy sem a technikai számítógépes rendszer, sem pedig megfelelő szoftveres környezet nem állt még rendelkezésre, ezért viszonylag nehézkes volt a munka. Mátrix nyomtatón nyomtattuk ki a könyvelési listákat, számos kézi analitikát kellett az általunk használt DOS-os programhoz készíteni. Összességében a sok manuális papírmunkát igénylő könyvelés lassabb munkavégzést eredményezett, viszont nekünk már a kezdetektől az volt a legfontosabb, hogy cégünk munkatársai a lehető legmagasabb színvonalú támogatást nyújtsák az ügyfelek részére.
A szükséges technológiák szerencsére azóta sokat fejlődtek. Milyen lényeges változások történetek az elmúlt évek során mind szakmai, mind pedig ügyfélszerzési vagy akár ügyfélkezelési szempontból ahhoz képest, mint amikor vállalkozása elindult?
Az ügyfélszerzés manapság már alapvetően az interneten történik, azonban 27 évvel ezelőtt döntően ajánlások és ismeretség útján lehetett új ügyfeleket szerezni. Korunk digitális világában uniformizálódott ez a folyamat és olyan hirdetési csatornák alakultak ki, amelyek lehetővé teszik akár a nagyszámú potenciális ügyféllel való, gyors kapcsolattartást. Ügyfélszerzés tekintetében nagyon hatékony a konyvelok.hu honlap is, ahol számos ajánlatot tudunk küldeni naponta, és bátran mondhatom, hogy ez a weboldal az egyik leghatékonyabb hazai ügyfélszerzési platformnak számít.
Köszönjük szépen a visszaigazolást. Megvannak Önben a jövőre vonatkozó tervek, célkitűzések a könyvelőirodát illetően? Vagy inkább hagyja, hogy megtalálják az új ötletek?
A könyvelőirodánk, illetve a vállalkozásunk feladatköre annyiban változott, hogy igyekszünk teljes körű és komplex szolgáltatásokat adni az ügyfeleinknek, ami azt jelenti, hogy kielégítünk speciális ügyféligényeket is. Adótervezéseket hajtunk végre, adóoptimalizálással és befektetési tanácsadással is foglalkozunk, de ide sorolható akár a személyes adótervezés, a GDPR-ral kapcsolatos és egyéb compliance-alapú szolgáltatás is.
Alapvetően az a felismerés sarkall minket innovációra, hogy minél inkább képesekké váljunk digitalizálni, egyszerűsíteni és professzionalizálni a munkánkat. Támogatjuk az online könyvelést is és számos távoli ügyfelünkkel digitális úton tartjuk a kapcsolatot. Az online számlarendszerből mára lehetővé vált az, hogy automatikusan tudunk importálni adatokat a könyvelési rendszerünkbe. A digitális könyvelési szoftverek – adatexport és import funkciójuk révén – jóval egyszerűbbé teszik a könyvelési munkánkat.
Versenyelőnyt jelent, ha minél több innovatív megoldást tudunk találni az ügyfelek igényeire, törekedve egyben arra is, hogy a digitális lábnyomunk minél kisebb legyen és minél hatékonyabban, kevesebb létszámmal nagyobb mennyiségű munkát tudjunk végezni, tehát a hatékonyság fokozása az alapvető stratégiai célkitűzéseink egyike. Az ügyfeleink részére a komplex és integrált szolgáltatások nyújtása meghatározó szempont kell, hogy legyen. A fentiek képezik a jövőbeli célkitűzéseinket, amelyben fontos teret kap az alkalmazkodóképesség.
Mindehhez sok új szakértelem is kell. Ha alkalmazottat keresne a vállalkozásához, akkor mi alapján mérné fel, hogy leendő munkatársa mennyire alkalmas a rá váró feladatokra?
Alapvetően az általános könyvelési alapismereteken túl egyéb speciális ismeretek is szükségesek az alkalmazottaknál. A felgyorsult világ az egyre komplexebbé váló ügyféligényekhez gyors adaptációt kíván tőlünk, könyvelőktől. A globalizált világban egyre inkább előtérbe kerülnek a mélyebb informatikai és olyan számviteli ismeretek, mint például az IFRS (International Financial Reporting Standards) ismerete, de az idegennyelv-tudást és számos más elemet is ide sorolhatnánk. A leendő munkatársak felé tehát egyre magasabb követelményeket kell, hogy támasszunk, amelyben meghatározó szempont a gyors, hatékony és komplex problémamegoldás.
Ilyen gyors változások közepette mit gondol a hazai könyvelői szakma jövőjéről? Idővel kedvezőbb, jobban megbecsült helyzetbe kerülhetnek a számviteli szakemberek, vagy éppen az ellenkező irányba haladunk és nehézségekre kell felkészülni?
A hazai könyvelő szakma jövőjét alapvetően befolyásolni fogja a mesterséges intelligencia (MI) alakulása, hiszen adott folyamatok tekintetében a mesterséges intelligencia alapú megoldások egyre inkább előtérbe kerülnek, ugyanakkor véleményem szerint nem lesz teljes mértékben kiváltható a könyvelői feladat, hiszen nagyon sok olyan kérdést kell eldönteni szemantikai úton, amelyeket az MI-alapú megoldások nem, vagy csak a távolabbi jövőben tudnak majd megvalósítani. A könyvelői szakma tekintetében fontos lehetőséget és egyben fenyegetést is jelent az MI-alapú megoldásoknak az előretörése és alkalmazása. Az MI arra is kell, hogy ösztönözze a könyvelőket, hogy egyéb szolgáltatások tekintetében fejlesszék az ismereteiket és akár a könyvelést kiegészítő tanácsadási és compliance szolgáltatások felé is nyitniuk kell. Egy könyvelőnek, egy könyvelőirodának egyre szélesebb ismeretre lesz szüksége a jövőben.
Nagyon fontos továbbá a könyvelői munkának a szakmai elismertsége, a professzionalizmus, azaz, hogy a könyvelők magas szakmai színvonalon végezzék a munkájukat. Mára már elengedhetetlenné vált az, hogy egy könyvelőiroda saját belső minőségellenőrző rendszert alakítson ki arra, hogy a folyamatait megfelelően uniformizálja, illetve a munkatársaknak a munkáját egyfajta minőségellenőrzéssel folyamatosan tesztelje. A kollegák részére tartandó tréningek, kreditpontos előadásokon való megjelenések, illetve az ismereteiknek a folyamatos fejlesztése is nagy kihívás elé kell, hogy állítsa a könyvelésben dolgozó kollegákat. Fontos elem ugyanakkor a könyvelői szakma iránti megbecsültség is, ezért azt gondolom, hogy nekünk könyvelőknek is tennünk kell minden nap az ügyféligények minél magasabb szintű kiszolgálásáért.
Az Euro-Konto Kft. 2024 óta tag a Könyvelők.hu-n.