Eljön majd az az idő, amikor helyettünk fog könyvelni a mesterséges intelligencia

Mikó Szilvia 25 éve dolgozik könyvelőként, és az önálló vállalkozás megnyitása az egyik legnagyobb lépés volt a karrierjében. Úgy látja, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia ezekben az években alakítja át a könyvelői szakmát.

Honnan indult és hol tart most a vállalkozása?

Könyveléssel már több mint 25 éve foglalkozom. Nagyon sokáig főállás mellett, jövedelemkiegészítésként könyveltem kisebb cégeknek, vállalkozásoknak. Már akkor is vállalkozó voltam, csak másodállásban. Majd pár évvel ezelőtt a sors felkínálta nekem azt a lehetőséget, hogy teljesen önálló legyek, ezért úgy döntöttem, hogy feladom a főállásomat, és belevágok egy könyvelőiroda létrehozásába.

Ahogy egyik tanárom mondta: „Szilvia, miért másnak keresi a pénzt, amikor magának is lehetne?” És ezért a mondatáért ma már nagyon hálás vagyok. Az elején nagyon nehéz volt. Hónapokig csak pár kicsi ügyféllel dolgoztam, akik addig is megvoltak. Több volt a havi kiadásom, mint a bevételem. Ugyanúgy átmentem az induló vállalkozók problémáin, mint mindenki más (mikor, honnan és hogyan szerezzünk ügyfelet, hogyan értékesíthetjük a szolgáltatásunkat stb.). De hiszem, hogy ha nagyon akarunk valamit, és teszünk is érte, akkor sikerülhet. Mára sikerült kialakítani egy biztos ügyfélkört, amelyre lehet számítani.

Mikó Szilvia - könyvelői interjú

Mi változott az elmúlt években az ügyfélszerzés és ügyfélkezelés terén, ahhoz képest, mint amikor a vállalkozása elindult? Hogyan növelte az ügyfélkörét?

Szakmai szempontból sokkal felkészültebb és naprakészebb az ember, ha önálló vállalkozó, és széles az ügyfélköre. Több a felmerülő kérdés, ami azért jó, mert bővíthetjük, naprakészen tarthatjuk a tudásunkat, ahogy utána keresünk a jogszabályokban a válaszoknak, és sokkal változatosabb a könyvelés. Sajnos a nagy cégnél eltöltött évek alatt saját magamon tapasztaltam meg, hogy a tudás néha egy-egy témakör köré csoportosul (beszűkül), és ez bizony hátrány lehet.

Ügyfélszerzés szempontjából a vállalkozásom elindításakor még nem mérlegeltem, örültem, ha jönnek, és lesz bevétel. Aztán egy idő után, ahogy jobban megismerjük az embereket és a piaci lehetőségeket, rádöbbenünk, hogy ideje „válogatni”. De ez persze nem csak a könyvelők ügyfélkörére, hanem szinte bármilyen szolgáltatást nyújtó vállalkozásra igaz. Egy idő után már a minőségre megyünk, és nem a mennyiségre. Ma már nem vállalok el mindent. És véleményem szerint nem is lehet. Nincs olyan könyvelő, aki mindenhez ért, és minden területen tökéletes a tudása.

Mit gondol, a jövőben mennyire lesz jelentősége a személyes kapcsolattartásnak, ami az ügyfél és a könyvelő viszonyát illeti?

Az én ügyfélköröm nagyon ragaszkodó, és szeretik a személyes kapcsolattartást. Persze van olyan ügyfelem is, akivel még soha nem találkoztam személyesen, de nem ez a jellemző. Ügyfeleim nagy része a közvetlen környezetemben (pl. környező városokban) él és dolgozik. Vannak vállalkozók, akiknek nem számít a távolság, vagy elfogadják, hogy csak digitális csatornákon keresztül kommunikálnak a könyvelőjükkel. De sokan szeretik személyesen átbeszélni a vállalkozásuk dolgait. Jobban fel tudják tenni a kérdéseiket, és abban az időben, amíg nálam vannak, tényleg a vállalkozásukkal foglalkoznak, csak arra figyelnek. Az a tapasztalatom, hogy erre még mindig van igény.

Hogyan látja a mesterséges intelligencia szerepét a könyvelési folyamatok egyszerűsítésében és automatizálásában?

Ez egy jó kérdés. A fejlődést nem lehet megállítani, és biztosan eljön majd az az idő, amikor helyettünk fog könyvelni a mesterséges intelligencia. De véleményem szerint ehhez még kell idő. Volt olyan ügyféljelöltem, aki úgy jött hozzám, hogy ő mindent tud az adózásról, mert az AI-t megkérdezte. Aztán kiderült, hogy hiányos volt a megszerzett tudás. Így érdemes ezzel óvatosan bánni. Vannak nagyon jó programok, amelyek segíthetnek az automatizálásban, de ez is olyan, hogy valamelyik vállalkozás ki tudja használni, valaki pedig még „fél” az ismeretlentől.

Mi miatt szeretnek az ügyfelei Önnel dolgozni? Milyen visszajelzéseket kap ezzel kapcsolatban?

Szerencsére csak pozitív a visszajelzés. És ezt onnan lehet tudni, hogy meg is mondják. Van olyan ügyfelem, aki a mai napig hálás, hogy rámtalált. És ez már több éve volt. Az is pozitív jelzés számomra, hogy van, akinek már több mint 18 éve én vagyok a könyvelője. És ami az egészben a legjobb, hogy egymásnak ajánlanak, így ügyfeleim nagy része már ajánlás útján került hozzám. Persze nem minden ügyféllel jó együtt dolgozni. Az ilyentől nem kell félni megválni, hiszen ahogy mondani szokták: ha egy elmegy, majd jön helyette másik.

Mikó Szilvia 2023 óta tagja a Könyvelők.hu-nak. 

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ