Jó lesz majd valamire!
- 2016. június 27.
Könyvelő interjúk
Gack Zoltánnal, Budapesten, a 22. kerületben működő Data Train Kft. egyik alapítójával beszélgettünk. Megtudhattuk, hogy az évek során miként nőtte ki magát családi vállalkozásuk egy panellakás szobájából mára száznál is több ügyfelet kiszolgáló, sokaknak munkát adó könyvelőirodává. Mindezt úgy, hogy az ügyfelek hosszútávú megtartására törekednek, akár 25 éves távlatban is.
Amikor a vállalkozása elindult, akkor a kérdőjelek, vagy inkább a piaci jelenségekre adott válaszok voltak jelen nagyobb arányban Önben?
1991-ben egy családi összejövetelen lezajlott beszélgetés során „kóstolgattuk” a rendszerváltás utáni lehetőséget: alapítsunk-e egy családi céget? Úgy határoztunk, hogy akkor még 4 tagú családunk részvételével megalakítjuk a DATA TRAIN KFT-t. Jó lesz majd valamire! – gondoltuk. Ennek függvényében, ami csak eszünkbe jutott: mindenféle tevékenységi kört bejegyeztettünk. Akkoriban kezdtek alakulni a kisvállalkozások, és úgy véltük, könyvelőre többeknek lesz szüksége.
De hogy a kérdésre válaszoljak, rengeteg „kérdőjel” és egy kis „piaci jelenségre adott válasz” is jelen volt a vállalkozásunk beindításakor. A rengeteg kérdőjelet a teljesen új gazdasági környezet és az ebbe beilleszkedni kívánó vállalkozói lét számunkra teljesen ismeretlen világa jelentette. A „piaci jelenségre adott választ” pedig az éppen akkor alakuló kisvállalkozások megjelenésével párhuzamosan kialakuló könyvelési tevékenységben rejlő lehetőségek kihasználása is motiválta.
Honnan indult és hol tart most a vállalkozása?
A vállalkozás indításakor Édesanyám tudott könyvelni, ismerte a szakmát, én pedig ismertem a technikai hátteret. Egy panellakás 7 négyzetméteres szobájában kezdtük. Én ültem a számítógépnél, Édesanyám diktálta mit írjak, és az ágyfiókban levő printeren nyomtattuk ki a lekönyvelt naplókat. Mindezt esténként a pihenő időnkben tettük, hiszen ekkor én még főiskolás voltam, Édesanyám főállásban dolgozott. Édesapám járt az APEH-be és a Hivatalokba, hisz akkor még papíralapon kellett mindent intézni. Húgom az érettségi után a cégünknél könyvelt. Munka mellett elvégezte a mérlegképes könyvelői tanfolyamot is. Én a gépészdiplomám mellé megszereztem a Számviteli főiskolai, az Okleveles Könyvvizsgálói és a könyvvizsgálói szakmával kapcsolatos számos szakminősítést is, Édesanyám pedig az adótanácsadásban képezte tovább magát.
Az alapítás éve, 1991 óta számtalan kihívással néztünk szembe. Cégek jöttek-mentek, túléltünk néhány gazdasági válságot is. Az ügyfelek általában ismeretség útján kerestek meg minket. Reklámunk a munkánk volt! Apró lépésekkel haladtunk előre. Ha munka volt, munkatársat kerestünk hozzá – ha jó munkaerő jelentkezett, igyekeztünk munkát keresni részére. Az alapítástól eltelt időszak alatt a kezdetben kizárólag családtagokból álló családi cégből szép lassan egy csaknem húsz főt foglalkoztató vállalkozás jött létre.
Mindent összegezve: a cég fennmaradásában és fejlődésében kiemelt jelentőséget tulajdonítunk három alappillérnek. A becsületes, szakértő munkának, melyben valamennyiünk tevékenysége benne van. A családnak, mely biztos tartást adott a nehézségek és egyre növekvő feladatok megoldásában. És nem utolsó sorban a baráti, szakmai kapcsolatoknak, melyek révén az ügyfelek megtaláltak bennünket.
Az elmúlt 25 év alatt százas nagyságrendben könyveltünk cégeket. A cégek közül nagyon sok volt nálunk 5-10-15 évig is. Sőt akadtak olyanok is, akik több, mint 20 évig is kitartottak mellettünk. Jelenleg csaknem 200 céggel állunk kapcsolatban. 15-20 munkatárssal dolgozunk. Nincs olyan szakmai probléma, amit ne tudnánk elvégezni.
Van a vállalkozásának olyan szolgáltatása, amely egyáltalán nem jellemző a többi könyvelőirodára? Jár valamilyen előnnyel e szolgáltatás fenntartása?
Ilyen szolgáltatásunk az „adatklinika”, aminek keretében a hiányos, eltűnt, megsemmisült könyvelési dokumentációból rekonstruáljuk a vállalkozás előéletét. Ilyen még az adatkonverzió keretében történő könyvelési bizonylatok elektronikus úton történő átvétele és könyvelési szoftvereinkbe történő betöltése, tetszőleges számlázó és nyilvántartó programokból. Számos új ügyfelet tudtunk ezen szolgáltatások gyakorlati alkalmazása révén megszerezni és természetesen megtartani is.
A kötelező továbbképzéseken túl vezetőként tréningezi magát valamilyen módon?
Folyamatosan követjük a törvényi változásokat szakmai folyóiratok és az internet segítségével, valamint adóklubtagságunkon keresztül. Munkatársainknak havi rendszerességgel tartunk szakmai értekezletet, melyen a jogszabályi változásokon túlmenően a gyakorlatban előforduló szakmai kérdéseket is megbeszéljük.
Önt vállalkozóként mi inspirálja, a vállalkozás működtetése mellett mi motiválja a mindennapokban?
Tisztességes megélhetést biztosítani családunk, és munkatársaink részére. Emellett kiegyensúlyozott, nyugodt munkahelyi légkört teremteni, mert jól dolgozni csak ilyen körülmények között lehet. Munkatársaink jelentős része családos anya – gyermekbarát munkahely vagyunk. Nálunk a felvételnél nem gond, ha kisgyermekes a jelentkező. A szakmai és emberi tényezők alapján döntünk. A feladatok és elvárások pontos meghatározása mellett rugalmas munkaidőben dolgozunk. Munkatársainktól a feladatok határidőben, minőségi szinten történő elvégzése az elvárás.
Célunk az ügyfelek hosszú távú megtartása: elvünk, hogy kevesebb energiát igényel egy általunk évek óta rendben tartott cég könyvelése, mint egy új, legtöbb esetben évek óta elhanyagolt, gondatlan cég által könyvelt anyag átvétele utáni rendbetétel. Ezért régi ügyfeleinknek mérsékelt árakon dolgozunk, a " kevesebb többet ér" elv alapján!
A Data Train Kft. 2008 óta van jelen a Konyvelok.hu oldalon.