Az ügyféllel éreztetjük, hogy a végső döntés az övé

Juhász Gabi, a Kép-Tan könyvelőiroda a Könyvelők.hu kérdéseire válaszolva elmondta, hogyan alakítják ki lépésről lépésre a jó szakmai kapcsolatot az megbízó vállalkozásokkal.

A legtöbb könyvelőiroda specializálódik valamilyen területre, amelyben idővel elmélyed. Ez az Ön esetében is így alakult? 

A legtöbb iroda kénytelen specializálódni, hiszen minden szakma más és más gondolkodást igényel és az ügyfelek minél jobb kiszolgálása érdekében csak így tudunk együtt gondolkodni az ügyfelekkel. Adótanácsadás és pénzügyek mellett beletanultunk a termékdíj adónembe, a követelés-behajtásba (jogászi felügyelet mellett), emellett pályázatok megírásában is segítünk. Ugyan mi egy kicsi iroda vagyunk, saját jogászunk vagy könyvvizsgálónk nincs, de partneri viszonyban évek óta dolgozunk ilyen irodákkal, ügyfeleink szívesen veszik, ha jó szívvel ajánljuk partnereinket bárminemű felmerülő probléma megoldására.

Irodánkban a munkatársaink legalább egy idegen nyelven beszélnek. Nemcsak az esetleges külföldi ügyfelek miatt van erre szükség, hanem hazai vállalkozóknak is tudunk így segíteni külföldön történő terjeszkedéssel kapcsolatban is.

Az elmúlt év piaci folyamatai hogyan befolyásolták az Ön vállalkozásának működését? 

Bizony voltak nehézségeink jó néhány évvel ezelőtt, a válság környékén. Sok kisvállalkozónak könyveltünk, közülük többen tönkrementek, de a nagyobbak is nehezen bírták a gazdasági nyomást. Ekkor tudatosult bennünk igazán, hogy csak akkor maradunk mi is sikeresen fenn, ha ügyfeleink sikerét maximálisan szem előtt tartjuk. Nehéz volt némelyik partnerünket rábírni az együttgondolkodásra, de mint utólag kiderült, csak elindulni volt nehéz a megfelelő  irányba.

Nem volt kellemes érzés, de akkoriban rengeteg végelszámolásban vettünk részt, a legtöbbjük más könyvelőktől jött hozzánk, mert könyvelője nem vállalta a végelszámolást. Örömmel tölt el, ha némelyik vállalkozó a nehéz idők elmúltával talpra állt és ismét megpróbált vállalkozni, irodánkat választva számviteli szolgáltatójaként.

Milyen típusú munkák rejtik magukban a legnagyobb kihívásokat a könyvelés során? 

Irodánk többfelé specializálódott, mégis van olyan terület, amelynek könyvelését nem vállaljuk, ez pedig a mezőgazdasági tevékenység. Annyira más a szabályozása, mint az egyéb tevékenységeké, hogy felelősséggel nem mernénk belefogni. Más tevékenységek specifikációit nyomon követjük, a mezőgazdasági tevékenységét viszont az arra specializálódott partner irodának átadjuk.

A másik nagy kihívás a megfelelő munkatárs megtalálása, kiválasztása. Maximálisan szem előtt kell tartani a csapatban történő beilleszkedést, hiába jó valaki a szakmában, ha az adott közösségbe nem tud vagy pláne nem akar beilleszkedni. A széthúzás, a rosszkedv nagyon megnehezítheti az iroda életét, és az ügyfelekkel történő kommunikációra is rányomhatja bélyegét. Csak az egymás segítése jelent előrehaladást minden téren. Az ügyfelek és a munkatársak megválasztásában is nagymértékben segít az élettapasztalat, emberismeret, az hogy el tudjam fogadtatni, hogy a dolgozó a csapatban  - akármilyen liberális is – alá-fölé rendelt viszonyban dolgozik, de az ügyfelekkel tekintse magát egyenjogú viszonyban lévőnek. Nehéz elfogadtatni, hogy nem akkor van respektünk az ügyfelek előtt, ha mindent helyettük, őket kihagyva oldunk meg, hanem akkor,  ha a megoldásban segítjük őket támogatásunkkal, a lehetőségek szakmai felvázolásával, de érezniük kell, hogy a végső döntés az övék, így sikeresek.

Ha egy ügyfél elégedett, akkor az a minőségi munkavégzés visszaigazolását jelenti Önnek? 

Természetesen. Fent említettem az ügyfelekkel való együtt gondolkodást. Ez nemcsak az ügyfélnek kedvező, megkönnyítendő gazdasági életben való beilleszkedést, gazdálkodói fejjel történő gondolkodást, előrelátást, tervezést, megvalósítást, de mi is rengeteg információval gazdagodunk, amelyet munkánk során beépíthetünk. Többféle csatornán tartjuk ügyfeleinkkel a kapcsolatot, telefonos megkereséstől sem zárkózunk el, nagyon fontos a megfelelő időnkénti alapos tájékoztatás, de érdemes energiát fordítani arra is, ha a vállalkozás működésében valamilyen problémát tapasztalunk, azt rögtön jelezzük. A leghálásabb az ügyfél a beszámolójának átbeszélése kapcsán, amikor kitérünk a gazdálkodási év különféle mozzanataira, de a következő év feladataira is. Ügyfelünk elégedettségét jelzi, ha teljes mérlegleltárt kap, szinte minden tételének analitikájával, áttekintheti teljes évét, jó bázis a jövő kidolgozásához, továbbgondolásához, láthatja tevékenységének ívét, honnan hová ért.

Az összes kommunikációs csatornát összevetve melyik az, amelyik jelenleg a legjobb hírforrás a könyvelők számára?

Mint említettem, mi egy kicsi iroda vagyunk, így a kollégák az adott ügyfél teljes anyagával foglalkoznak, nincsenek a specializációk kollégánként megosztva. Minden témának utánajárunk, azt egymás között megvitatjuk, megosztjuk. Remek előadásokat lehet időnként meghallgatni, gondolok itt a Vezinfo vagy az Adónavigátor által szervezettekre, illetve vallom azt, hogy könyvelni a PTK alapos ismerete nélkül nem lenne szabad, ezért időnként olyan előadásokon is részt veszünk, amelyet alapvetően jogász előéletű kollégák tartanak. És nem utolsó sorban nagyon jó tanulsággal szolgál a könyvelők Facebook csoportja is. Érdekes összevetni egymás véleményét, mindig lehet ott tanulni más problémájából. Kifejezetten örülök annak, hogy sok kolléga önzetlenül segít véleményével, munkánk megkönnyítése érdekében tesz fel különböző írásokat, cikkeket, de akár saját táblázatait is továbbgondolkodásra, egymás segítésére.

Köszönjük a beszélgetést!

Juhász Gabi 2006 óta a Könyvelők.hu tagja. Az interjút Faludi Helga és Bálint András készítette.

Kép-Tan Könyvelőiroda

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ