Az olcsónak tűnő választás egy idő után drága lehet
- 2016. április 06.
Könyvelő interjúk
A debreceni és budapesti irodával is rendelkező Consulo Kft. képviseletében Szabó László könyvelési divízió vezető válaszolt a Konyvelok.hu újságírójának kérdéseire. Az interjú során ezúttal a könyvelési piac legfőbb jellemzőit jártuk körbe: mind a könyvelők, mind az ügyfelek oldaláról.
Ön szerint mi jellemez egy ideálisan működő könyvelőirodát?
Ha egy dolgot kellene kiemelni, azt mondanám, hogy az ügyfélközpontúság. A könyvelés egy szolgáltatás, ami akkor működik jól, ha az ügyfél elégedett. Mindemellett hangsúlyosnak tartom a bizalmat, hiszen a könyvelőnk az, aki teljes mértékben tisztában van üzleti helyzetünkkel, így a könyvelést nem adhatjuk át akárkinek, fontos a bizalom, hogy jó kapcsolat alakuljon ki az ügyfél és a könyvelő között. Persze vannak még olyan szempontok, amelyek kiemelt jelentőségűek egy ideális könyvelőirodánál, például fontosnak tartom, az egyes területeknek (bérszámfejtés, kettős könyvelés, egyszeres könyvelés) külön „specialistája” legyen, az ott dolgozóknak lehetőségük és kötelezettségük legyen rendszeresen képezni magukat, hiszen egy több évtizeddel ezelőtt megszerzett tudás a jelen hozzáadott értékei nélkül már nem piacképes. És persze az anyagi oldal: az ideálisan működő könyvelőirodában a könyvelési díj arányban van a felmerülő költségekkel, így a munkatársak mindig pontosan, jól, határidőre dolgoznak.
Mennyire látja szervezettnek a könyvelői szakmát?
Talán azt mondanám, hogy kissé felhígult a szakma. Néhány évvel ezelőttig egy érettségit és pár hónapos képzést követően bárki lehetett mérlegképes könyvelő. Még mindig sok a „zugkönyvelő”, aki mindenféle engedély nélkül végzi a tevékenységet. Szerintem nagyobb hangsúlyt kellene fordítani a hatóságoknak arra, hogy kiszűrjék azokat, akik érvényes regisztráció nélkül dolgoznak. A vállalkozások figyelmét több fórumon is fel kellene hívni, hogy ellenőrizzék, könyvelőjük jogosult-e a beszámolójuk elkészítésére.
Szélsőséges árakkal találkozunk, ha körülnézünk a könyvelői piacon. Mennyire tartja igaznak azt a tételt, hogy „az könyvel, aki olcsóbb ajánlatot ad”?
Sajnos azt kell, hogy mondjam, az esetek többségében még ma is igaz az ez az állítás. Sok olyan céggel, vállalkozóval kerültem már kapcsoltba, ahol nem a könyvelés minősége, hanem az ára volt a döntő. Azonban úgy gondolom, hogy egyre több olyan vállalkozással találkozhatunk, aki már megégette magát az „olcsó könyveléssel”. Erre a szakmára is igaz, hogy az olcsónak tűnő választás egy idő után drága lehet. Ráadásul az olcsóságnak mindig van valamilyen oka, hiszen ha képes arra, hogy olcsó ajánlatot adjon, akkor valahol költséget takarít meg: nincs biztosítása, nem jár továbbképzésekre, esetleg több munkát vállal, mint amennyi a kapacitása. Ez persze nem derül ki, amíg nem ellenőrzik a munkáját. Érdemes tehát a könyvelőválasztásnál a minőségi szempontokat is figyelembe venni.
Milyen eszközökkel tartja a kapcsolatot ügyfeleivel? Mennyire tartja fontosnak a személyes kapcsolattartást?
Hiszek a modern technológia eszközeiben, hiszen rengeteg időt takaríthatunk meg így, ezért főleg e-mailben, Skype-on és telefonon tartjuk a kapcsolatot ügyfeleinkkel. Több olyan partnerünk is van, akivel évente egy-két alkalomnál nem találkozunk többet személyesen, de napi szinten online kapcsolatban vagyunk. Persze nem gondolom azt, hogy a személyes kapcsolattartás nem fontos, hiszen ügyfele válogatja: van, akinek nagyobb az igénye a személyes kapcsolatra. Viszont örökérvényű alapigazság az, hogy „az idő pénz”, ezért célszerű olyan könyvelőirodára bízni a könyvelést, akikben maximálisan megbízhatunk, és nem kell időt fektetnünk az ellenőrzésükbe, koordinálásukba, mert tudjuk, hogy jó kezekben vagyunk. Azért is gondolom így, mert a hagyományos könyvelési szolgáltatáson túl cégünk online könyvelési szolgáltatással is könyvel, vagyis egyfajta távkönyveléssel. Ennek a lényege az, hogy az ügyfél dokumentumkezelő rendszerünkön keresztül feltölti nekünk a könyvelendő dokumentumokat, számlákat, melyet a megfelelő kolléga feldolgoz. Így az eredeti dokumentumok mindig az ügyfélnél maradnak, nem kell postán küldeni, vagy más, idő- és pénzigényes módon eljuttatni hozzánk.
Mit tudna ajánlani egy kezdő vállalkozónak, hogyan érdemes könyvelőt választania?
Nehéz helyzetben vannak a kezdő vállalkozások, hiszen ez az egyik legelső döntés, amit a cégalapítás után meg kell hozniuk, mivel az első bevallásokat már a bejegyzést követő néhány napon belül be kell nyújtani. Ha én keresnék könyvelőt, olyat szeretnék, aki az én igényeimet szem előtt tartva tud megfelelni a törvényi kötelezettségeknek, elvárásoknak. Nálam ilyen igény, hogy
• határidőn belül bármikor átadhassam a könyvelési anyagot,
• naprakész legyen,
• hogy időben tájékoztasson,
• hogy biztonságban érezzem a vállalkozásomat a könyvelő „kezei” között,
• hogy otthonról is le tudjam kérni a könyvelésből kinyerhető, számomra fontos információkat.
Azt javaslom a kezdő vállalkozásoknak, és persze mindenkinek, aki könyvelőt keres, hogy érdeklődjön a szolgáltatásról, arról, hogy milyen az ügymenet. Kérjen referenciát, érdeklődjön, hogy van-e az ügyfelek között olyan, aki azonos vagy hasonló tevékenységet folytat, mint a könyveltetni kívánt vállalkozás. És persze fontos, hogy van-e biztosítása. Engedje, hogy megismerjék egy kicsit ügymenetét, terveit, hiszen a könyvelő akkor tud személyre szabott, egyedi ajánlatot adni, ha rendelkezésére állnak a megfelelő adatok. Ha anélkül kapunk konkrét ajánlatot, hogy az ajánlattevő konkrét adatokkal rendelkezne rólunk, már gyanakodhatunk. Fogalmazzuk meg elvárásainkat, tegyük fel bátran kérdéseinket, így elkerülhetjük, hogy a későbbiekben nem várt költségek merüljenek fel vagy csalódjuk választásunkban.
A Consulo Kft 2009 óta regisztrált tag a Konyvelok.hu oldalon.