Az emberi tudás, szakértelem és tapasztalat nem helyettesíthető
- 2025. december 03.
Könyvelő interjúk
Batáné Ladóczki Éva több évtizedes szakmai tapasztalattal kormányozza könyvelőirodáját a folyamatosan változó gazdasági és technológiai környezetben. A Konyvelok.hu-nak a családi vállalkozás fejlődési útját mutatta be.
Honnan indult és hol tart most a vállalkozása, a VICONTO Plusz Kft.?
A rendszerváltás időszakában főkönyvelőként, majd gazdasági igazgatóként dolgoztam, később, 2002-ben indítottuk el a fiammal közös vállalkozásunkat, amely könyveléssel, könyvvizsgálattal, számviteli és informatikai tanácsadással foglalkozott. Vállalkozásunk nagyon sikeres volt, dinamikusan fejlődött, kinőttük a KATA értékhatárt. Új céget alapítottunk a könyvelésre, a bt. pedig megmaradt könyvvizsgálatra. Ügyfeleink elégedettek voltak a munkánkkal, és széles körben ajánlottak bennünket. Névjegykártyára, hirdetésre nem is volt szükség.
Mottónk: a megbízhatóság és a szakértelem azok az értékek, amelyekre hosszú távra lehet vállalkozást alapozni.
Milyen lényeges változások történtek az elmúlt 23 évben mind szakmai, mind pedig ügyfélszerzési vagy akár ügyfélkezelési szempontból, az indulás időszakához képest?
Mindig nagyon fontosnak tartottam a szakmai fejlődést, az ismeretszerzést. A kötelező oktatásokon túl számtalan előadáson vettünk részt. Három felsőfokú végzettséggel rendelkezem: főiskolai diplomával, könyvvizsgálói végzettséggel és felsőfokú informatikai képzettséggel, ami nagyban segíti a munkámat. A könyvvizsgálat a felülről lefelé való gondolkodást, az összefüggések értelmezését jelenti, a könyvelés pedig alulról építkezik felfelé. Így egyazon problémát egyszerre két nézőpontból is tudom vizsgálni. Az informatikai jártasság pedig a munka gyors megtervezésében és végrehajtásában segít, a rendszerszemléleten keresztül. A fiamnak informatikai végzettsége van, ő a cég vezetője, az informatika tudora, a technikai fejlődésünk motorja.
Mára a világ teljesen átalakult, felgyorsult, és a közösségi média megjelenésével, egyre nagyobb térhódításával a személyes kapcsolatok háttérbe szorultak, helyüket a telefon és az internet vette át. Az online jelenlét általános elvárássá vált, egyre több az olyan ügyfelünk, akiket személyesen nem is ismerünk, mégis kiváló az együttműködésünk. A kor kihívásainak megfelelve haladunk a papírmentes iroda felé.
![]()
Mi a legnagyobb kihívás egy könyvelőirodának a 2025-ös évben? Kiemelkedik valamelyik változás, ami a többinél jelentősebben befolyásolja a működést?
Az ügyfeleinkkel sikerült nagyon jó személyes kapcsolatot kialakítani, és úgy megszervezni a munkát, hogy mindenki igényeit kielégítsük a kötelező bevallásokon, adatszolgáltatásokon és mérlegeken túl, hogy 100%-ban elégedettek legyenek velünk. Nagyon feszes tempót diktálunk magunknak, és úgy szervezzük meg a munkát, hogy maradjon idő extra kérések teljesítésére is – akár egy pályázat, hitelkérelem vagy bármi egyéb elkészítésére.
Szeretnénk megvalósítani a papírmentes irodát, amelynek alapjait a korábbi években lefektettük, most a finomhangolás zajlik. Ahogyan a NAV digitalizál, mi folyamatosan lépést tartunk vele, és ez nagyban megkönnyíti a munkát. Az általunk alkalmazott TENSOFT könyvelőprogram, amit a kezdetektől használunk, ebben hatalmas segítséget nyújt. A program segítségével online látunk számlaképet, így naprakész a könyvelésünk, és megszűnt a bevallási határidőkhöz kapcsolódó korábbi roham. Így már akár a tárgyhót követő hó X. napján meg tudjuk mondani az áfát, és egyeztetni tudunk a NAV eBEV ÁFA-adatával.
Előfordul, hogy egy bejelentkező új cég könyvelését el tudná végezni, de valami miatt mégsem vállalja el a munkát?
Mi társas vállalkozásokra és a kettős könyvelésre szakosodtunk, ezért egyéni vállalkozókat és egyszeres könyvelést nem vállalunk. Annak ellenére, hogy ez a Konyvelők.hu oldalán több helyen is jelezve van, napi 5–6 megkeresés érkezik egyéni vállalkozásoktól. Ezekre nem tudunk ajánlatot adni, és ezért rossz a statisztikánk a kért és adott ajánlatok arányában. A rendelkezésre álló információk alapján mindent alaposan átgondolunk: vállalhatjuk-e, megvan-e a szakmai tudásunk és kapacitásunk. Mérlegelünk minden szempontot.
Hogyan látja a mesterséges intelligencia szerepét a könyvelési folyamatok egyszerűsítésében és automatizálásában?
Az MI olyan észrevétlenül épül be az életünkbe, hogy szinte észre sem vesszük, és hatékonyabbá teszi a munkát. Nyilván ezzel a kihívással is igyekszünk lépést tartani, de ez nem egyszerű, mert ez nem varázsszer, ami minden problémát azonnal megold. Ismétlődő, rutinszerű feladatokra jó, de a könyvelés ennél sokkal komplexebb, ezért az emberi tudás, szakértelem és tapasztalat nem helyettesíthető. Jó példa erre például számlák feldolgozása, beemelése, egyeztetése vagy adatok kinyerése, osztályozása, rendszerezése.
Az ügyfeleknek testre szabottan kell folyamatos adatszolgáltatást adni, és jelezni, hogy jó irányba haladnak-e az általuk meghatározott célok szerint. Ha probléma van, ismertetni a megoldási lehetőségeket az előnyök és hátrányok bemutatásával, és javaslatot adni a legjobb megoldásra. Nekünk előre nem tervezhető élethelyzetekre kell megoldást találni olyan esetekben is, amelyek mind a könyvelő, mind a megbízó számára kihívást jelentenek.
A mesterséges intelligencia egy ideig még biztosan nem fogja helyettesíteni az embert — különösen a szakembert.
![]()
A VICONTO Plusz Kft. 2022 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.

