Hogyan ismeri fel a könyvelő a jó ügyfelet?

Az első benyomás a bemutatkozás, ajánlatkérés és a kapcsolattartás alapján alakul ki. Lássuk, miből mit szűrhetnek le a könyvelők.

2016 novemberében egy néhány kérdésből álló kérdőív keretében arról kérdeztünk meg a könyvelőket, milyen tulajdonságai vannak szerintük egy jó ügyfélnek. A szempontokat mi határoztuk meg előre, vagyis a könyvelőknek ún. zárt kérdések válaszlehetőségei közül kellett választaniuk. A kérdéseket és az azokra adható válaszokat korábbi, a témában gyűjtött tapasztalataink alapján, egyfajta kvalitatív kutatásra építve állítottuk össze. A kérdőívet országszerte összesen 47 könyvelő töltötte ki. A kérdőív eredményei természetesen ilyen formában nem tekinthetők reprezentatívnak, inkább csak érdekességként, gondolatébresztőként állják meg a helyüket.

Hogyan ismeri fel a könyvelő a jó ügyfeleket?


1. szempont: A jó ügyfél bemutatkozása…

A jó ügyfél...

A válaszadók közel kétharmada gondolja, a jó ügyfél tényszerűen, röviden mutatkozik be. Velük szemben a kérdőívet kitöltő könyvelők harmada a részletesebb bemutatkozást részesíti előnyben. Míg előbbit inkább a budapesti és a megyeszékhelyeken tevékenykedő könyvelők említették előnyként, addig utóbbit az egyéb városokban élők. További érdekesség - bár belegondolva nem is tűnik nagyon meglepőnek -, hogy a rövidebb ideje (5 évnél nem régebben) könyvelőként dolgozók körében mondták nagyobb arányban azt, hogy szerintük egy jó ügyfél bemutatkozása részletes, aprólékos, inkább túl hosszú. A régebb óta praktizálóknak már kevésbé van szüksége alapos, minden részletet feltáró bemutatkozásra, ők már „sok mindent láttak”, így a lényegre törő, rövidebb megoldást kedvelik nagyobb arányban.

#1 tanulság: ha az ügyfél többet beszél, az jobb, mintha kevesebbet

 

2. szempont: A jó ügyfél legjobb tulajdonsága...

A jó ügyfél...

A megadott válaszlehetőségek közül a könyvelők döntő többsége (63 százaléka) a megbízhatóságot emelte ki. Második helyen pedig az szerepelt, hogy könnyű vele szót érteni. Ezek tehát jóval fontosabbak, mint az, hogy mennyi vele a munka, vagy hogy mennyire fizet sokat.

A válaszadó könyvelők között nem tapasztalható különbség településtípus vagy könyvelői múltjuk alapján.

#2 tanulság: nem a munkamennyiség és a fizetség a legfontosabb

 

3. szempont: A jó ügyfél a könyvelési díjat...

A jó ügyfél...

A megkérdezett könyvelők döntő többsége, közel négyötöde azt gondolja, a könyvelés kapcsán az a jó számukra, ha az ügyfél rugalmas a könyvelésért fizetett összeg tekintetében. Vagyis mindig épp annyit fizet, amennyibe az aktuális munka kerül. E vonatkozásban egyébként úgy tűnik, némi összefüggés figyelhető meg azzal, hogy az adott könyvelő mennyi ideje tevékenykedik a szakmában. Mondhatjuk, hogy minél régebben, annál inkább gondolja azt, hogy a rugalmas árképzés megfelelőbb, mint az előre megbeszélt, minden alkalommal ugyanannyi, egységes.

#3 tanulság: a tételes árak jobban beválnak, mint az állandó havidíj

 

4. szempont: A jó ügyfél úgy tart kapcsolatot, hogy...

A jó ügyfél...

...leginkább, vagyis a válaszadók több mint fele szerint e-mait ír. Második legkedveltebb kapcsolattartási forma a személyes megjelenés - ezt a könyvelők egyharmada preferálja -, a harmadik pedig a telefonos egyeztetés. Az e-mailes kapcsolattartás egyébként a nagyobb településeken (a fővárosban vagy valamelyik megyeszékhelyen) praktizáló könyvelők esetben az átlagosnál is valamelyest népszerűbb. És talán az sem meglepő, hogy minél régebb óta tevékenykedik valaki könyvelőként, annál kevésbé szereti ezt a fajta megoldást és preferálja a másik kettőt a kapcsolattartás terén, és fordítva.

#4 tanulság: a jó ügyféllel jól lehet e-mailezni

 

5. szempont: A jó ügyfél e-mail címe...

A jó ügyfél...

Azt mondhatjuk, teljesen a mindegy, a lényeg, hogy az ügyfél elérhető legyen rajta keresztül, ha arra van épp szükség. Azért vannak néhányan (10 százaléknyian), akik nem bíznak akármilyen e-mail címben. Ők az egyedi, céges megoldásokat részesítik előnyben.

#5 tanulság: az e-mail címből ne vonjunk le semmilyen következtetést

 

Tudjuk, hogy a tanulságok külön-külön semmitmondónak tűnnek, de ha az ügyfélről néhány pillanat alatt kéne eldöntenünk, hogy akarjuk-e vagy sem, akkor azért adhatnak támpontokat. Ha pedig pozitív döntés megszületett, akkor a Könyvelők.hu gondoskodik arról, hogy az ajánlatküldés csak 1 percet vegyen igénybe.

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ