A könyvelők online személyisége (II. rész)
- 2016. február 16.
Könyvelő blog
A könyvelők számára szinte kötelezővé vált az internetes jelenlétük tudatos menedzselése. Cikkünk első részében áttekintettük az online világ legnagyobb változásait, s most erre az új helyzetre szabott, gyakorlati tanácsokat kapunk a Konyvelok.hu szerkesztőségétől.
Ha még nem olvasta, cikkünk első része itt található.
Az online személyiség tudatos kezelése
A személyünkről megjelenő információkat tudatosan kell kezelnünk ahhoz, hogy szakmai profilunk elkülönüljön magánéletünktől. A következőkben néhány tippet adunk ahhoz, mire van szükség a hiteles online megjelenéshez.
1. lépés: Diagnózis
Írjuk be a nevünket a Google keresőjébe, idézőjelek közé. Az eredményen gondolkodjunk el: ezt látják rólunk mások, az első pillanatban. Itt alakul ki az első benyomás. A találatok pontosítása érdekében megadhatunk más kulcsszavakat is, pl. a foglalkozásunkat: könyvelő, könyvelés, könyvelőiroda. Előkelő helyen szerepel a nevünk, vagy a 100. oldalon? Megfelelő szövegkörnyezetben található?
A Google Alert szolgáltatás lehetővé teszi, hogy megadva a nevünket folyamatosan értesítést kapunk arról, ha megemlítenek bennünket weboldalakon, olyan helyeken, ahol a Google jár. Hasznos szolgáltatás lehet.
2. lépés: Hozzunk létre közösségi profilt
Legalább egy teljes szakmai profil létrehozása javasolt. Ez úgy működik, mint egy névjegy: aki megtalálja, onnan tájékozódhat. Erre szolgál a Konyvelok.hu adatlap is, ami a könyvelés területén a legismertebb, de létezik szakmától független, karrierközpontú közösség is, mint a LinkedIn vagy a Xing. A legfontosabb az, hogy a létrehozott profilt folyamatosan frissítenünk kell ahhoz, hogy hiteles maradjon. Továbbá legyen rajta egy fotó, amely alapján megjegyezhetők leszünk, nem csupán egy név a tömegben.
3. lépés: Közösségi takarítás
Térjünk vissza korábbi, ritkábban frissített profiljainkhoz az interneten (MySpace, Facebook, YouTube, blogok, hobbioldalak) és nézzük át, hogy az ott található infók aktuálisak-e még. Nézzük olyan szemmel az oldalakat, hogy lehet-e rajtuk valami elriasztó, bizalmatlanságot keltő információ. A könyvelők számára triviális a precizitás helyesírás tekintetében is, de fontos az is, hogy a mások által látott oldalak ne tartalmazzanak vulgáris kifejezéseket, dehonesztáló tartalmakat.
4. lépés: Elegyedjünk beszélgetésbe
A közösségi profil arra való, hogy megszólítsuk a környezetünket. Miért ne osztanánk meg tapasztalatokat, információkat azokkal, akikkel a szoftverek összehoznak? Válaszoljunk meg laikus kérdéseket facebook-csoportokban, Kérdés-Válasz rovatokban, amilyen a Konyvelok.hu oldalán is található. Az ilyesfajta segítség nem csupán a kérdező számára, de szélesebb körben is kompetens és segítőkész szakemberként mutat be minket.
5. lépés: Legyünk barátságosak
Gondoljuk meg kétszer, mielőtt valakit kritizálni kezdenénk, legyen az valamikori barát, ellenség, kolléga vagy versenytárs. Ez nem jelenti azt, hogy ne legyen saját véleményünk. De ha van, akkor azt udvariasan, méltósággal tudassuk a világgal. Sőt, legjobb, ha a negatív véleményünket személyesen annak juttatjuk el, akire vonatkozik. Katasztrofális lehet a hatása ugyanis egy nyilvános kritikának a kritizált fél hírnevére. És ha esetleg kiderül, hogy tévedtünk, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy az ilyen információ visszavonhatatlan.
Az online személyiség tudatos alakítása során figyelnünk kell arra, hogy a rólunk kialakuló kép harmonikus, ránk ténylegesen jellemző és a céljainknak megfelelő legyen. A könyvelői szakmában ez talán még fontosabb, mint bárhol máshol. A megbízók bizalmát tudatosan kell építenünk, támogatnunk. Minél kiterjedtebb az ügyfélkörünk, annál inkább túlnő ez a feladat a személyes hobbin, és válik valódi házi feladattá.
A cikk ötletét az ATA Chronicle Managing Your Online Identity (Marcela Jenney) c. cikke adta