A könyvelők online személyisége (I. rész)
- 2016. február 10.
Könyvelő blog
A könyvelők számára szinte kötelezővé vált az internetes jelenlétük tudatos menedzselése. A következő két részes írásban áttekintjük az online világ legnagyobb változásait, s majd erre az új helyzetre szabott gyakorlati tanácsokat kapunk a Konyvelok.hu szerkesztőségétől.
A könyvelők szinte kivétel nélkül napi szintű internethasználók. Ez 2016-ban nem nagy felfedezés, hiszen számítógép nélkül ez a foglalkozás már elképzelhetetlen. A könyvelők rendszeresen használják az online ügyfélkapus rendszert, számlázó és könyvelőprogramokat, gyakori a távkönyvelés, az ügyfelekkel való online kapcsolattartás.
A 2000-es évek passzív internethasználata a web 2.0 terjedésével 2010-es évekre aktívvá vált. A Google minden egyes blogbejegyzést elérhetővé tett, a közösségi média (facebook és sokan mások) pedig megszűntette az internethasználók kezdeti anonimitását. Míg 2004-ben a 16-74 év közötti lakosság ötöde használta az internetet rendszeresen, addig 2015-re ez már elérte a 72%-ot a KSH adatai alapján. Egyértelmű, hogy a web több változást hozott, mint a többi új kommunikációs csatorna a maga korában. Megváltoztatta a világot.
A web 2.0 kifejezést 2004-ben használták először az internetes alkalmazások második generációjának leírására. E második generációban az online információk már nem statikusak, hanem dinamikusan változók. A web 2.0 nem új technológiát, hanem az információ megosztásának és a véleménynyilvánításnak az interaktív módját jelenti, egy ehhez illően nyitott környezetben. Ebben a transzparens világban elmosódnak a határok a magán- és nyilvános szféra között.
Ige lett a „gugli”
A Merriam-Webster Collegiate Dictionary definíciója szerint a „google” a Google kereső használatával történő internetes információszerzést jelenti. Az interneten keresők megtalálják a segítségével a számukra legfontosabb információkat, beleértve a könyvelő adatait, szakmai eredményeit, üzleti tevékenységének nyomait és magánéletének kisebb-nagyobb foszlányait.
Szakemberek híre
A könyvelők feladata, hogy szakemberként találjanak rájuk az interneten, így befolyásolják, előre meghatározzák a megbízóikban róluk kialakuló képet. Az interneten található személyes írások, visszajelzések, ajánlások a véleményformálás legfontosabb eszközeivé váltak. Biztosan nem lep meg senkit az a marketing alaptézis, hogy a vásárlás alapja a bizalom, azaz az interneten attól vásárolunk, akiben megbízunk. Különösen igaz ez a könyvelők esetében, ahol pénzről van szó, és komoly jártasság szükséges a munkához. Ahhoz, hogy az ügyfél beavasson a céges vagy adott esetben magánjellegű pénzügyeibe bizalom szükséges. Mint ahogy ahhoz is, hogy elhiggye, hogy a szakmánk alapos ismerői vagyunk – hiszen mélyebb könyvelési ismeretek nélkül nem tudja reálisan felmérni a szakmai kompetenciánkat. A megbízó sokszor tehát az interneten található információk alapján formál véleményt a könyvelőről, és a megelőlegezett bizalom alapján dönt a megbízásról.
A leggyakoribb bizalomromboló információk
- méltatlan fotók és információk közlése
- utalások alkoholra és drogokra
- mások (pl. korábbi munkahely, megbízó stb.) ócsárlása
- diszkriminatív megjegyzések
- ellentmondások az adatokban
A következő részben lépésről lépésre bemutatjuk, miként veheti kézbe a saját online személyiségének formálását.