Nem csak az ügyfélnek van lehetősége válogatni a könyvelők között

Egy békéscsabai könyvelőiroda vezetőjével, Szabóné Pénzes Beátával készült interjúnk két fontos témakört érint: az ügyfélkapcsolatot és a 21. századi szakmai fejlődés lehetőségeit.

Hogyan emlékszik vissza arra az időszakra, amikor a vállalkozása elindult? Mennyire ment gördülékenyen az első időszak? Mik voltak a nehézségek akkoriban?

Mivel könyvelőirodai főállás mellett kezdtem szépen lassan felépíteni a saját kis vállalkozásomat, nem volt rajtam az a nyomás, hogy bárkit el kell vállaljak a megélhetésem miatt. Ezért nagyon szerencsésnek érzem magam, hiszen olyan ügyfélkört alakítottam ki, akikkel szívesen dolgozom együtt. Mivel ez bizalmi állás, nagyon fontos a kölcsönös szimpátia is, különben nem tudunk hatékonyan együttműködni.

Kezdeti nehézség talán az első ügyfelek megtalálása volt. De a mai napig tartom magam ahhoz, hogy nem csak az ügyfélnek van lehetősége válogatni a könyvelők között. Emiatt persze lassabban növekszem, de nem sietek sehová.

Szabóné Pénzes Beáta

Van a vállalkozásának olyan szolgáltatása, amely egyáltalán nem jellemző a többi könyvelőirodára? Jár valamilyen előnnyel e szolgáltatás fenntartása?

Jelenleg kevés könyvelőiroda foglalkozik pályázatírással is. A pályázati lehetőség nagyon sok mindenkit érint és érdekel. Mivel több száz pályázat fut egész évben, és minden pályázat más és más típusú projektet kíván támogatni, ezért mondhatjuk, hogy mindenkinek érdemes támogatásban gondolkodnia, bármilyen fejlesztési elképzelése van.

Természetesen előnye is van annak, hogy irodám a könyvelés mellett pályázatírással is foglalkozik, hiszen így komplex szolgáltatást tudunk nyújtani ügyfeleink részére. Folyamatosan nyomonkövetjük a pályázati kiírásokat, a naprakész könyvelésből pedig a lehetőségeket.

Hogyan telik egy átlagos napja az irodában?

Fél 9 körül szoktam beérni az irodába. Egy jó kávé mellett átnézem az e-maileket, friss híreket, sajtót és a pályázati híreket, kiírásokat. Átgondolom a napi teendőket.

Nincs két egyforma nap, inkább egyforma időszakok. A hónap első hetében találkozom az ügyfelekkel. Ez hosszabb időt vesz igénybe mindig, hiszen a könyvelési anyag átvételével megbeszéljük az esetlegesen felmerülő fontosabb kérdéseket, határidőket, változásokat, valamit tájékoztatom őket a vállalkozásaik aktuális pénzügyi helyzetéről és eredményéről. Jól be tudom osztani az időmet, mivel előre egyezetett időpontban fogadok ügyfelet, így garantálva, hogy nem kell senkinek feleslegesen várakoznia.

Mivel a szakmánkban a határidők egymást érik, minden hétre van feladat, sosem unatkoztam még.

A kötelező továbbképzéseken túl tréningezi szakmai tudását valamilyen módon?

Igen, minden nap. Kell is, hiszen a folyamatos tanulás, továbbképzés része a pályánknak. A szakmai folyóiratok, konferenciák és az internet nagy segítség ebben. Valamint említeném még a könyvelői Facebook-csoportokat is. Ott is lehet tanulni más problémájából, illetve egymás segítéséből is.

Szeretek és mindig is szerettem tanulni. A közgazdasági szakközépiskolai érettségi után elvégeztem a mérlegképes könyvelői tanfolyamot, majd a pénzügyi és számviteli főiskolát. Később pályázatírást tanultam, végül 2018-ban már a projektmenedzser szakképesítést is megszereztem. Jelenleg az adótanácsadói tanfolyam elvégzése a célom. 

Az Ön városában nagy a verseny a könyvelői szakmában?

Verseny? Nem is tudom. Talán inkább versenyképesnek kell maradni. Sok a könyvelőiroda és mindenki mást tud nyújtani az ügyfeleinek. Azt tapasztalom, hogy ma már többre van szüksége az ügyfélnek, mint a hagyományos könyvelési szolgáltatás. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a tanácsadás valamint a pénzügyi tervezési szolgáltatás. 

Folyamatosan fejlődni kell, újítani, ellenkező esetben lemaradnánk. Aki pedig lemarad, az előbb-utóbb kiesik.

Köszönjük a beszélgetést.

Az SZPB Consulting Könyvelő és Pályázatíró Iroda 2018 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.