A könyvelő naponta szembesül áralkuval, de ritkán teszi jól, ha enged

Kerekes Mihály pécsi könyvelővel beszélgettünk, aki elmondta, milyen módszerrel alakította ki ügyfélkörét és hogyan gondoskodik az utánpótlásról.

Hogyan telik egy átlagos napja az irodában?

Azt kell mondjam, hogy sűrűn. Hivatalosan 9 órától tartunk nyitva, de egyedi egyeztetés alapján rugalmasan 7:00-18:00-ig is fogadjuk ügyfeleinket. Minden reggel az e-mailek áttekintésével, napi újdonságok (adózóna), friss hírek elolvasásával, egy kis sajtófigyeléssel indul. Szeretem a pontosságot, ezért minden időpontot, tárgyalást, bevallási határidőt cégenként nevesítve, NAV ellenőrzéseket, kiértesítéseket jogszabályváltozásokról, adó traffipax stb. Outlookban rögzítek - de bármilyen naptárprogram, ami összeköttetésben áll az okostelefonnal, hasznos segítség.

Nem szeretem, ha mások osztják be az időmet (gondolom, vagyunk így ezzel egy páran), hiszen az idő pénz, és minden haszontalanul, várakozással eltöltött idő veszteség. Éppen ezért az én mottóm: „Én soha nem voltam olyan gazdag, hogy mások idejével garázdálkodjam”. Ezt elvárom partnereimtől is: remélem, hogy senki sem akar kárt okozni azzal, hogy feleslegesen várakoztat. Így tehát a napindítás után a szükséges könyvelési, tanulási (folyamatos jogszabályfigyelés, pályázati lehetőségek), napi teendők, bevallások, ügyfélképviselet stb. elvégzésével töltjük az időnket.

Mi miatt szeretnek az ügyfelei Önnel dolgozni? Milyen visszajelzéseket kap ezzel kapcsolatban?

Minden vállalkozó, minden vállalkozás más és más. Ezt megtanultam az elmúlt 25 évben. Ezért úgy gondolom, nem érdemes sablonos könyvelési szolgáltatást nyújtani. Célunk, hogy minden vállalkozót a saját vérmérsékletéhez, tudásához és tevékenységi köréhez mérten támogassunk. Büszkék vagyunk arra, hogy az általunk könyvelt cégek még soha sem kaptak saját hibánkból adó vagy mulasztási bírságot, de még ellenőrzésre sem nagyon járnak.

Néhány ok, amiért szívesen választják könyvelőirodámat (ez itt a reklám helye):

  • Több évtizedes szakmai tapasztalat és rutin.
  • Kölcsönös bizalom, ami nem csak szó, ügyfeleink meg is éreznek.
  • Szolgáltatásaink több mint könyvelés, konzultáció és szakmai tanácsadás is egyben.
  • Laikus számára is érhető nyelven beszélünk, nem számviteli szakzsargonban.
  • Kedves, családias légkörben könnyebb az egyeztetés.
  • Folyamatos továbbképzéseknek köszönhetően naprakész tudással rendelkezünk.
  • Kizárólag szerződéses formában, legálisan végzünk a munkát.

Széleskörű kapcsolati háttérrel rendelkezünk, munkánkat ügyvéd és könyvvizsgáló segíti, így a cégalapítás, a könyvvizsgálat elvégzése sem okoz gondot.

Rendelkezik valamilyen idegennyelv-ismerettel? Ha igen, milyen előnnyel jár ez ebben a szakmában?

Én személy szerint olasz nyelven beszélek, a kolleganőm pedig angolul. Így csak az idegen nyelvű kommunikáció miatt évente több ajánlást is kapunk, ami azt jelenti, hogy a kieső kiöregedő, vagy a vállalkozását felhagyó partnereink helyett, az ajánlásokból szinten tartjuk irodánk működését. A könyvelői szakma és az adótanácsadás ebben a mai globalizálódó világban, amikor egyre több külföldön dolgozó magyar vállalkozó, család dolgozik, egyre több külföldi érdeklődik magyarországi cégalapítás befektetés iránt, nyelvismeret nélkül elképzelhetetlen. Munkát hoznak, amit szeretnének a saját nyelvükön megérteni és megbeszélni. Ez mindenképpen előnyt jelent.

Az Ön városában, Pécsett nagy a verseny a könyvelői szakmában?

Igen, de ez szerintem nem egyedi probléma. A gond a szakma felhígulásával van. Ez okozza azt a fajta vállalkozói szemléletet, hogy akármi van, mindig talál majd egy olcsóbbat, és emiatt nem tudtunk magunknak egy olyan szakmai presztízst teremteni, ami automatikusan fizetteti meg a tudást. Ha valaki elmegy egy ügyvédhez akar-e alkudni, vagy felteheti-e azt a kérdést, hogy ez egy "kis" szerződés, lehetne-e olcsóbb. Illetve majd ha már jólmegy a cégnek, akkor emeli a díjat?  Nyilván nem. A könyvelő viszont naponta szembesül ezzel.

Ön 25 éve van a pályán. Mit tanácsolna azoknak, akik a könyvelői szakmában pályakezdők, de esetleg nem tudják, hogy mi lehet az első lépés?

Fontos az alapképzettség, de mindenképpen javaslok 2-3 év már működő könyvelő irodában eltöltött időt, ez szakmai tapasztalatot ad, segít megismerni általában az ügyfelek szokásait, kívánságait, és ezt követheti a saját iroda beindítása, de nem a volt munkahely ügyfélkörére építve! Mi kis iroda vagyunk, de tekintettel a külföldi ügyfélkörre, arra, hogy az egyéni vállalkozásoktól a kft-ig, az őstermelőktől az egyesületek, alapítványokig vannak ügyfeleink, olyan sokrétű tudást igényel, hogy szoktam mondani: ami nálunk nem fordul elő arra nincs is törvény.

Kerekes Mihály

Irodánkról általánosságban:

Könyvelés, bérszámfejtés és egyéb számviteli szolgáltatást nyújtó irodáinkat Pécsett, a Havi-hegyi út 3 sz. alatt, a tettyei keresztnél (emlékmű) találja meg. Vállalkozásunk erénye, hogy információkat közvetlenül a cég vezetőjétől kap, mi magunk intézzük ügyfeleink ügyes-bajos dolgait. Regisztrált mérlegképes könyvelő, banki szakügyintéző felsőfokú végzettséggel és sok éves könyvelői, adótanácsadói végezettséggel és tapasztalattal, valamint regisztrált pályázati tanácsadó képesítéssel rendelkezünk. 1994 óta végzünk könyvelőirodai szolgáltatást. Kezdetben betéti társaságként végeztünk számviteli munkát, majd egyéni vállalkozóként: könyvelés, adóbevallás, bérszámfejtés, adótanácsadás, pályázatírás tevékenységi körrel, kaposvári Somogy -Baranya megyei ügyfelek ellátása, kiszolgálása céljából. Több külföldi, olasz, holland céggel állunk kapcsolatban.

Kerekes Mihály 2016 óta tagja a Könyvelők.hu-nak.