80 ügyfél nekem, 20 neked!

Egy ősrégi vállalkozási tanácsról szeretnénk lesöpörni a port egy gondolat erejéig, az új könyvelő keresése kapcsán. Ugye hallott Ön már a Pareto-egyensúlyról?

Időnként felmerül a könyvelőkeresés kapcsán az az első hallásra logikusnak tűnő gondolat, hogy az ügyfelek könyvelőkeresése nem más, mint a bevált szakember lecserélése egy olcsóbb verzióra. Tehát a korábbi könyvelő, aki rendbe rakta a céget és rengeteg munkával biztos alapokat teremtett, átadhatja a helyét egy árban alákínáló kollégájának, akinek csak bele kell ülnie a kész és tiszta helyzetbe. A megbízó pedig úgy érzi, ezzel jól járt.

A valóságban azonban nem ez a tipikus helyzet. Épp olyan ritkán változtatják a cégvezetők a könyvelőjüket, mint például a háziorvosukat. Ugyanis a jó munkakapcsolat és a bizalom minden korrekt megbízó számára megfogható, beárazható értéknek tűnik, amelyet nem jó elengedni.

De mi az, hogy korrekt megbízó? Van például olyan, aki nem jól mérlegel ebben a kérdésben? Esetleg nem is korrekt? Nem is jó vele együtt dolgozni? Hát persze, hogy! Ők azok, akiket el kell engedni!

A könyvelőkereső tevékenység ugyanis az érmének csak az egyik oldala. A másik oldalon a könyvelők állnak, akik megbízókat keresnek. Ha pedig ez a képzeletbeli érme megpördül, akkor mindegyik oldal megcsillanhat. Ekkor jön el a könyvelők lehetősége arra, hogy új ügyfelekre tehessenek szert. Sőt, nemcsak újakra, hanem egyből jókra is.

Vilfredo Pareto nagyon okos olasz közgazdász volt, aki 1906-ban tárta a nyilvánosság elé azt a matematikai képletet, amely később híressé tette a nevét. A tudós az egyenlőtlen társadalmi vagyoneloszlást írta le megfigyelései alapján. Pareto azt állította, hogy a megtermelt javak 80%-a a társadalom 20%-ához kerül a társadalomra jellemző vagyonelosztás során. Ezt az elméletét aztán a vezetéstudomány „80-20-as szabály” néven számtalan helyen kezdte alkalmazni. Például egy piaci környezetben működő vállalat bevételének 80%-át jellemzően a vevők 20%-a „termeli meg”. A tevékenységeinknek 20%-a hozza a jövedelmünk 80%-át. A hirdetések 20%-a hozza az üzletek 80%-át. Na és?!

A megbízók 20%-ával megy el a könyvelők munkaidejének 80%-a! Az ügyfeleik 20%-a okozza a fejfájás 80%-át. Hát miért ne mondhatná azt a könyvelő, hogy ezt a 20%-ot szívesen leadná magáról? Hát mire való a „könyvelőkereső szolgáltatás”, ha nem arra, hogy a piac egy kicsit, például 20% erejéig átrendeződjön és mindenki megtalálhassa a számára megfelelő partnert?

Mindezzel csupán azt szeretnénk állítani, hogy az ügyfeleit aktívan irányító könyvelő a saját javára tudja fordítani a könyvelőt keresők eszközeit. Bátorság és önbizalom kell hozzá, de ki szabad mondani: 80 ügyfél nekem, 20 neked!