Interjú a Rezon Könyvelőiroda vezetőjével

Ritter Edit, a Rezon Iroda Kft. ügyvezetője a belső oktatási-információs rendszerben látja a könyvelőiroda erősségét: a munkatársaikat tudatosan készítik fel arra, hogy törődő gondossággal állhassanak az ügyfelek elé.

1. A piaci változásokat nagyon gyakran azonosítják azzal, hogy minden egyre bonyolultabb, összetettebb lesz a könyvelők számára. Ön érez ez alól kivételt, vagy tényleg egyértelmű ez a folyamat?

A folyamat egyértelmű. Talán úgy tudnám érzékeltetni a változást, hogy ha azt mondjuk, hogy régebben egy könyvelő képes volt könyvelni mondjuk 30 céget, akkor azt ma, a mai elvárásoknak megfelelően - az összes új bevallás, jelentés beadását teljesítve -, nem tudja megcsinálni. Azt gondolom, hogy egy könyvelőnek az a feladata, hogy segítse a vállalkozás vezetőjét a működésben, gazdálkodásban - amelyre cégünk nagy hangsúlyt fektet -, de az is igaz, hogy rengeteg időnk megy el arra, hogy követjük, olvassuk a változásokat annak érdekében, hogy megvédjük őket a büntetéstől. Egy nagyobb létszámú irodánál ezt könnyebb megvalósítani, ha ebben van rendszer, belső oktatás, folyamatos és tudatos információ megosztás, ám ha ez a feladat egy-két emberre hárul a napi munka mellett, úgy garantált a folyamatos „túlmunka”. A REZON Iroda nagyon fontosnak tartja ezt, így mi régóta működtetjük ezt a belső oktatási-információs rendszert. 

2. Milyen az ideális ügyfél az Ön vállalkozása számára? Tudna rá mondani egy példát? 

Igen, van ilyen. Az ideális ügyfél a mi szemünkkel az, akit érdekel a vállalkozása sorsa és partnernek tekint bennünket. Előfordul, hogy mi szaladunk az ügyfél után, hogy tájékoztathassuk a cége eredményéről. Egyébként a KKV-k többségének még mindig a könyvelő a pénzügyi/gazdasági-, és sokszor jogi partnere is, akire nagyon sok tekintetben támaszkodhatnak és támaszkodnak is a cégvezetők. Szeretjük, ha megkérdez minket, mielőtt belevág valami új dologba, mert akkor úgy tudunk javaslatot / ötletet adni neki ahhoz, amit szeretne csinálni, hogy a legjobban jöjjön ki belőle, de ne utólag kelljen rendbe rakni a dolgokat. Például, ha elkezd EU-s ügyletekkel foglalkozni, akkor elmondjuk neki, hogy kell kiállítani a számlát, mi a feltétele az „áfa mentes” számlázásnak, stb. Ezzel megmentjük attól, hogy szaladjon az ügyfél után, hogy "Bocsánat, de javítani kell a számlámat!". Ezenkívül szeretjük, ha időben megkapjuk az anyagot, mert ezzel is az Ő érdekeit tudjuk képviselni, azaz időben tudjuk jelezni, ha tehet még valamit önmagáért.

3. Van a vállalkozásának olyan szolgáltatása, amely egyáltalán nem jellemző a többi könyvelőirodára? Jár valamilyen előnnyel e szolgáltatás fenntartása? 

Az a tapasztalatunk, hogy a mai világban a legnagyobb kincs a törődés. A szabályokat így is, úgy is be kell tartani, remélhetőleg minden könyvelő tudja, de a tájékoztatás, a segítségnyújtás az, amiért szeretnek minket az ügyfeleink. Jobb lenne, ha még több időnk lenne erre, de azt hiszem, mi így is többet adunk ügyfeleinknek az elvártnál.

4. Az összes kommunikációs csatornát összevetve melyik az, amelyik jelenleg a legjobb hírforrás a könyvelők számára? 

Szerintem ezt nem egyszerű megválaszolni a mai világban. Mindenki számára megvan a kedvenc hírcsatorna, szakanyag, amit preferál, amelynek tanulmányozásától biztonságban érzi magát. Nagy előny az online kapcsolat, mivel az idő az egyik legnagyobb kincs. Ettől függetlenül, például számomra nagyon fontos a személyes kommunikáció az élet minden területén, ezért szívesen veszek részt a könyvelőknek tartott előadásokon, szakmai továbbképzéseken, konferenciákon is. Több fül többet hall!

5. Az Ön vállalkozása régóta a piacon van, sok tapasztalat felhalmozódott az elmúlt években. Van rá módja, hogy ezt a tudást átadja a felsőoktatásban részt vevőknek, akik számvitelt tanulnak? 

Igen, meg szoktak keresni minket, hogy szakmai gyakorlatként tanulhassanak nálunk. Sajnos a szoros időbeosztásunk miatt ritkán vállalunk tanulót. Nálunk inkább az a jellemző, hogy szeretünk együtt dolgozni olyan kezdő könyvelőkkel, akik tehetségesek, és a jövő könyvelői válhatnak belőlük. Akiben látunk „tehetséget”, vagyis van érzéke ehhez a munkához, szívesen adunk lehetőséget. Azt vallom, hogy a könyvelés nem művészet: kell hozzá egy jó logikai képesség és az embernek használnia kell a fejét. Sokan szimplán a szabályokkal akarnak boldogulni, ami szerintem nem működik. A józan paraszti ész a nyerő! 
Sok szakanyagot írunk, amelyeket megosztunk weboldalunkon, a Facebookon, vagy egy speciális körnek. Nemrégiben egy sorozatot adtunk ki a MÉRLEG elemzésről. Nagyon sok könyvelő is feliratkozott, és olvassa, ezt a visszajelzésekből tudjuk. Éppen ma is kaptunk egy levelet egy végzett, de nem gyakorlott könyvelőtől, aki ennek hatására kért gyakornoki lehetőséget nálunk. Sokaknak igyekszünk segíteni a szakmai cikkeinkkel is. Pl. a KATA vállalkozásról szóló szakcikkünket több mint 67 ezren olvasták a megjelenése óta (2015. szeptember 1-ig a Google statisztikája alapján). Éppen a KATA népszerűsége miatt hamarosan megjelentetünk egy új, ingyenes szakanyagot, amivel sokat nyerhetnek. De hasonló az olvasottsága a 2015. évi adóváltozások szakcikkünknek is, pedig az még egy éve sincs, hogy megjelent. Ez is egy plusz, amit irodánk nyújt, amit szívesen csinál, és amire jó szívvel áldoz.

A negyed évszázada működő könyvelő iroda 2014 óta tagja a Könyvelők.hu-nak. Köszönjük, hogy megtisztelt minket bizalmával és megosztotta velünk tapasztalatait!

(Adatlapja a Könyvelők.hu-n: http://konyvelok.hu/szaknevsor/rezon-iroda-kft)

A cookie-k segítenek minket a szolgáltatásnyújtásban. Szolgáltatásaink használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. További információ